MUKE VOZAČA NA VRELOM ASFALTU: Kako sprečiti pregrevanje motora i šta raditi ako dođe do istog?

Izvor: SrbijaDanas.com, 30.Jul.2023, 12:22

MUKE VOZAČA NA VRELOM ASFALTU: Kako sprečiti pregrevanje motora i šta raditi ako dođe do istog?

Visoke temperature nimalo ne prijaju ni akumulatoru.

Leto je najprometnija sezona za mehaničare i ovogodišnje ekstremne vrućine verovatno će za sobom ostaviti rekordan broj probušenih guma, ispražnjenih akumulatora i pregrejanih motora.

Gume su svakako jedna od najslabijih tačaka automobila kada temperature pređu trideseti Celzijusov stepen. Naime, temperatura asfalta lako može preći 65 stepeni, >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << što drastično pojačava trenje na nedovoljno naduvanim pneumaticima, a to dalje rezultuje jakim zagrevanjem guma i gubitkom vazduha usled deformacije ili oštećenja.

Takođe, visoke temperature nimalo ne prijaju ni akumulatoru – na vrućini dolazi do pojačanog isparavanja tečnosti i stvaranja korozije na priključcima, što neizostavno dovodi do skraćenja životnog veka.

Po neku reč protiv vrelog leta dodali bi i drugi delovi automobila – kočnice, brisači, kaiši i creva, tečnosti, amortizeri… Međutim, najveći problem krije se ispod haube i manifestuje kao najveća noćna mora svakog vozača koji je punim automobilom krenuo na put, a to je pregrevanje motora.

Moderni automobili imaju sofisticirane sisteme za hlađenje koji su opremljeni većim brojem toplotnih senzora i ventilatorima dizajniranim da održavaju optimalnu radnu temperaturu motora u svim vremenskim uslovima. Ali, i pored toga motori mogu da se pregreju.

Na spisku letnjih problema sa automobilom prvo mesto pripada problemima sa sistemom hlađenja motora koji ne dozvoljavaju nakupljenoj toploti da napusti motorni prostor. Ovo se obično javlja zbog curenja ili blokade negde u sistemu za hlađenje motora ili drugim komponentama.

Dežurni krivci su još neispravna pumpa za vodu, ventilator hladnjaka i začepljena creva kroz koja cirkuliše rashladna tečnost. Ovi osetljivi delovi često popuštaju pod pritiskom uslova "kreni-stani" gradske vožnje po visokim temperaturama, koja je najstresnija za naše ljubimce na četiri točka.

Srećom, takve probleme obično možemo da izbegnemo redovnim održavanjem od strane sertifikovanog mehaničara, koji će proveriti nivo rashladne tečnosti i ulja, pregledati creva, ventilatore, termostat i druge delove motora koji mogu da nam zagorčaju vožnju.

Motori nas često unapred obaveštavaju da im je vruće, a neki od znakova koje treba odmah uočiti uključuju sledeće:

Postoje neke radnje koje obavezno treba i neke koje nikako ne treba preduzimati. Od onih koji su na "da" listi izdvajamo sleće:

*Odmah isključite klima uređaj. Tako ćete smanjiti naprezanje motora i sistema hlađenja. Istovremeno, uključite grejanje u kabini – ovo može da zvuči nelogično na prvi pogled, ali preusmeravanjem toplog vazduha u kabinski prostor omogućićete motoru da se oslobodi viška toplote (naravno, otvorite prozore kako se ne biste "skuvali" pod naletom toplog vazduha).

*Pronađite bezbedno mesto da se zaustavite i ugasite motor. Čim primetite da je došlo do problema sa pregrevanjem motora i kada je to bezbedno, skrenite sa puta i zaustavite se van saobraćajne trake tako da ne ugrožavate druge učesnike u saobraćaju. Ako nastavite da vozite dok je motor "u crvenom", rizikujete trajna oštećenja i skupe popravke.

*Ostavite motor da se hladi najmanje 15 minuta. Još je bolje ako za to odvojite celih 30 minuta. Pratite merač temperature i sačekajte dok se ne vrati u normalni opseg. Rashladna tečnost u pregrejanom motoru može da podigne skalu termometra iznad 100 stepeni!

*Dodajte tečnost u hladnjak (ako je imate pri ruci). Brzo dopunjavanje može biti od pomoći u zaštiti motora od daljeg oštećenja. Kada se motor ohladi, proverite da li hladnjak negde curi ili u glavnom crevu postoji blokada. Ako sve izgleda kao da je u redu, dodajte malo rashladne tečnosti i ponovo pokrenite motor, pazeći na merač temperature.

*Pažljivo pokrenite motor i krenite put najbliže mehaničarske radionice. Sve vreme puta vodite računa o meraču temperature i lampicama na komandnoj tabli. Ako ponovo krene "lajt-šou", zaustavite se i sačekajte da motor još jednom "iskulira". Ako se pregrevanje nastavi, najbolje je da pozovete kamion za vuču ili mehaničara.

Što se tiče stvari koje ne treba raditi, skrećemo pažnju na sledeće:

*Nemojte produžiti vožnju ka odredištu. Pregrejan motor možda i dalje radi, ali to ga može skupo koštati. Zapravo, jedna od najgorih stvari koje možete da uradite je da samo nastavite da vozite. Čak i ako stignete na odredište pre nego što motor potpuno kapitulira, to jednostavno nije vredno rizika.

*Ne paničite. Vozite pažljivo dok ne pronađete bezbedno mesto za zaustavljanje. Pojava dima ispod haube svakako nije ohrabrujući prizor, ali naglo stiskanje kočnica nije dobra ideja jer može dovesti do toga da izgubite kontrolu i izazovete saobraćajnu nezgodu. Ostanite pribrani, lagano usporite i bezbedno se zaustavite.

*NE otvarajte haubu odmah. Čak i ako iz motornog prostora ne izlazi vidljiv dim, nemojte podleći iskušenju da odmah otvorite haubu, jer lako možete zaraditi opekotine od pare i dima. Sačekajte dok ne vidite da je merač temperature motora prešao na donju polovinu skale. Takođe, izbegavajte proveru nivoa rashladne tečnosti sve dok se motor potpuno ne ohladi.

*Nemojte da dosipate hladnu vodu u hladnjak. Hladna voda može da izazove mehanička oštećenja delova rashladnog sistema i samog motora. Ako dodajete vodu, uverite se da je ona na sobnoj temperaturi.

*Ne čekajte da sve prođe samo od sebe. Motor koji se pregreva se neće popraviti sam od sebe nikakvom magijom i ne treba ni za trenutak odlagati posetu mehaničaru. Pregrevanje znači da postoji problem i ako se čini da je sve u redu nakon što dodate rashladnu tečnost, najbolje je da stručno lice ipak obavi neophodne provere.

Rizikovati pregrevanje motora iz bilo kog razloga znači koketirati sa katastrofom. To svakako želite da izbegnete po svaku cenu, a jedini efikasan lek za prevenciju je redovno održavanje automobila. Između ostalog, ono uključuje:

Pregrevanje motora u najvećem broju slučajeva ne bi trebalo da izazove trajnu štetu ako se brzo i adekvatno reaguje. Međutim, ako se ovaj problem ignoriše, verovatnoća da čitava priča ima srećan kraj ravna je nuli.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Povezane vesti

Vozačke muke na vrućem asfaltu

Izvor: B92, 31.Jul.2023, 10:46

Leto je najprometnija sezona za mehaničare i ovogodišnje ekstremne vrućine verovatno će za sobom ostaviti rekordan broj probušenih guma, ispražnjenih akumulatora i pregrejanih motora, pišu polovni automobili...Koji su to najčešći problemi s kojima se suočavamo tokom letnjih meseci i kako da...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.