
Lada je zaštitni znak Avtovaza, ruskog proizvođača, automobila iz grada Toljatija. Svi automobili proizvođača Avtovaz prodaju se pod nazivom Lada, to nije uvek bilo tako. Tako su se primerom Ladini automobili od 1970. godine na tržištu Sovjetskog Saveza prodavali pod imenom Žiguli.
Tokom kasnijih godina Ladini automobili su postali mnogo popularni u Rusiji, i istočnoj Evropi, posebno u zemljama bivšeg sovjetskog saveza gde su postali simbol gradskog života.
U gradovima od češkog Praga do kubanske Havane, Lada je postala prepoznatljivi automobil. Pre dvadesetak dana tačnije 5. aprila 2017. godine je obeleženo 40 godina od početka proizvodnje Lade Nive, legendarnog terenca koji se skoro neizmenjen, održao na fabričkim trakama sve do danas.
Niva je nastala poput svih značajnih proizvoda u bivšem Sovjetskom savezu partijskim dekretom. Početkom 70 ih godina prošlog veka, predsednik Sovjeta ministara SSSR Aleksej Kosigin prilikom posete fabrici Avtovaz dao je zadatak da se konstruira jeftin automobil koji će podjednako dobro poslužiti i vojnicima i seljacima.
U Avtovazu su se radnici bacili na posao s imperativom zadržavanja što više standardnih delova i rešenja promenjenih u ostalim modelima Lade.
Pojavila su se tri predloga, a samo jedan je i dobio zeleno svetlo.
Odbačen je lagani koncept, koji je nazvan kopejka koji je poslužio kao baza za razvoj Moskviča 410. Nije prošao ni prototip s mekim krovom iz kojeg je kasnije iznikao Uaz 469. Posmatrajući delove i genezu izrade prvih prototipova 1973, testne flote od 50 primera 1976, ili prve komercijalne verzije 1977, dosta je kontradiktornosti o tome kada je definisan konačan izgled, i koncept Nive.
Prvi predserijski primerci napravljeni su još 1973. godine, a bili su pogonjeni 1,3 litarskim motorom.
U to vreme Niva je najavljivana kao tehnološko čudo automobil koji je zadržao sve dobre osobine putničkih i avanturističkih automobila, ali i stekao sposobnost savlađivanja bespuća, tako je i bilo.
Osim nedostatka stražnjih vrata i nešto manjeg prtljažnika Niva je pružala udobnost standardnih Lada. Povišeno rastojanje od podloge, redukcije prenosa, i blokade osigurali su Nivi mesto među vozilima najsposobnijim za savlađivanje neprohodnih terena. Lada Niva je pogodna za teške i nepristupačne terene, gde pokazuje sve svoje mogućnosti. Popularna je u mnogim zemljama, zbog niske cene i dobrih sposobnosti vožnje izvan asfaltiranih područja.
Posebno je popularna u Rusiji, i bivšim zemljama SSSR, Kanadi, Australiji, Brazilu, i Evropi. Vožnja Nive nije nikakav bauk i lako se uči. Ergonomija nije baš po standardu 21. veka i pored desne ruke se nalaze tri ručice. Međutim kad se osoba navikne da se kontakt brava nalazi sa leve strane volana, malo zavučeno, da je prekidač za sva četiri migavca sa desne strane, tako gde je obično ključ i da u vožnji najčešće treba da se koristi samo ona najduža ručica, sve ide kako treba. Osećaj u vožnji je old skul.
Auto blago skakuće i podrhtava na blagim neravninama, ali se zato neće grubo stresti na kratkim oštrim neravninama kao mnogi, moderni Suvovi. Zahvaljujući prečniku okretanja od samo 11 metara, mekom volanu i vrlo preglednoj karoseriji vožnja u gradu je prijatna i lepa. Zvanično je predstavljena 1977. godine, a na tržištu Zapadne Evrope pojavila se već 1978. Sa svojom neobičnom pojavom, ovaj mali brutalni mekog srca osvojio je srca brojnih kupaca i obožavaoca. Već godinu dana nakon debija, Niva uspeva da osvoji čak 40 posto tržišta svoje klase u Zapadnoj Evropi. Izvožena je u sve krajeve planete i svuda je imala uspeha.
Zbog čega je ona toliko popularna? To je dobra odmerena kombinacija cene, robusnosti, kvaliteta, i terenskih sposobnosti. Jednako je cenjena među firmama koje imaju potrebu za sposobnim terenskim vozilom, kao među avanturistima kojima cena lade nije prevelika kako bi im bila drugi, ili treći auto u porodici. U želji da privuče drugačiju vrstu kupaca, lada je sa velikom merom i dobrim ukusom, našminkala i sredila nivu i ponudila urbaniju verziju.
Spolja su izmenjena maska hladnjaka i branici, koji su sada plastični i u boji karoserije. Tu su još i aluminijumski delovi, kao veliki izbor pastelnih i metalik boja.
Lada Niva Pickup
Firma Alfa Automotive Technologies (AAT) sa sedištem u Moskvi je napravila prototip kamioneta baziranog na Ladi Nivi Travel. Radni naziv projekta je Niva Pickup, a treba napomenuti da AvtoVAZ (Lada) nema zvanične veze sa ovim projektom. Od detalja je za sada poznato samo da je nosivost vozila 500 kg, kao i da je međuosovinsko...
Izvor: AutoBlog, 02.Jun.2023, 18:54
Najskuplja Lada svih vremena
Prodavac traži za ovu Ladu iznos koji može da kupi potpuno novi Ferrari 296 GTB. Lada Niva se prodavala manje-više nepromenjeno od 1977. godine, a do danas je otišla u milione primeraka i stekla svetsku slavu....
Izvor: VojvodinaUzivo.rs, 29.Maj.2023, 08:39
Najskuplja Lada svih vremena
Prodavac traži za ovu Ladu iznos koji može da kupi potpuno novi Ferrari 296 GTB.. Lada Niva se prodavala manje-više nepromenjeno od 1977. godine, a do danas je otišla u milione primeraka i stekla svetsku slavu. Njen kultni status osigurala su vrhunska terenska svojstva, a izdvajala se svojom robusnošću, niskim troškovima i svime što je potrebno za idealno radno vozilo. Upravo zbog toga Niva nikada nije bila na meti kolekcionara, već se smatrala radnim...
Izvor: B92, 27.Maj.2023, 14:51
Čovek držao Ladu Nivu u fabričkom stanju 43 godine: Sada je prodaje za vrtoglavu sumu
Prodaje se jedan neverovatan primerak, koji nije tipičan “barn find” već bi prema očuvanosti moglo da se govori o muzejskom eksponatu Lada Niva se već decenijama prodaje u gotovo neizmenjenom obliku (1977. do danas) i proizvedeno je 2,5 miliona primeraka,...
Izvor: VojvodinaUzivo.rs, 24.Maj.2023, 11:00
1980 Lada Niva u fabričkom stanju na prodaju za 265.000 evra
Lada Niva se već decenijama prodaje u gotovo neizmenjenom obliku (1977. do danas) i proizvedeno je 2,5 miliona primeraka, a onako rustikalna, stekla je epitet kultnog, istinskog terenca. Prema mogućnostima uz bok originalnom Jeepu, Land Roveru Defenderu ili Mercedesu G-klase. Sada se putem lokalnog ruskog sajta Auto.ru prodaje jedan neverovatan primerak, koji nije tipičan "barn find" već bi prema očuvanosti moglo da se govori o muzejskom eksponatu. Izvorno proizveden 1980. godine na vrhuncu...
Izvor: AutoBlog, 23.Maj.2023, 01:22
Kako izgleda kineska Lada: Predstavljen SUV X-Cross 5 VIDEO
U jeku turbulentnog perioda za Rusiju, Lada, koju je napustila Grupa Renault, obratila se Kini za pomoć.. Rezultat je nova Lada X-Cross 5, koja je predstavljena na konferenciji dilera AvtoVAZ-a u Sočiju u Rusiji. Međutim, krosover je u suštini kineski FAW SUV koji je rebrendiran za rusko tržište, piše eKapija. FAW Bestune T77, kompaktni SUV koji je prvobitno lansiran kao vozilo sa SUS motorima u Kini 2018. godine, ima dužinu od 4.525 mm.
Izvor: B92, 18.Apr.2023, 13:20
Lada X-Cross 5
Potpuno novi model ruske Lade je predstavljen na dilerskoj konferenciji u Sočiju. Međutim, odmah treba napomenuti da je nova Lada X-Cross 5 u stvari samo doterani kineski krosover FAW Bestune T77, koji se već prodaje na ruskom tržištu. Jedine razlike su u logotipima brenda i pločicama sa imenom modela. Sa tehničke strane, 453 cm dugačka Lada X-Cross 5 će verovatno imati tek male razlike u odnosu na kineski original. Biće opremljena 1,5 litarskim benzinskim turbo motorom sa 150 KS,...
Izvor: AutoBlog, 13.Apr.2023, 19:17