Grand de Luxe Super, pa još Škoda – auto koji privlači pažnju na skupovima oldtajmera FOTO

Izvor: B92, 19.Avg.2022, 14:58

Grand de Luxe Super, pa još Škoda – auto koji privlači pažnju na skupovima oldtajmera FOTO

Svojevremeno se Škoda 120 GLS smatrala perjanicom češkog automobilskog brenda. Ovaj zeleni auto koji je izašao iz proizvodnog pogona u Vrhlabiju u aprilu 1978. godine, otkupljen je od svog prvog vlasnika u junu 2012. i nakon toga je podvrgnut opsežnoj restauraciji u Škodinom muzeju.

Oznaka Škoda 120 GLS predstavlja oznaku za luksuznu opremu popularnog modela 120: "Grand de Luxe Super".

Pogledajmo tadašnju hijerarhiju: iznad standardne verzije Škode >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << 120 bio je 120 L (de Luxe), zatim 120 LE (de Luxe Économique) sa ekonomičnijim prenosom za vožnju na auto-putevima, 120 LS (de Luxe Super) sa četiri prednja svetla umesto uobičajena dva, i konačno 120 GLS, Grand de Luxe Super.

Istorija modela 120 GLS započela je krajem 1976. godine, kada je u Vrhlabiju napravljena test serija od 40 primeraka GLS limuzine kako bi se razlikovao i poboljšao izgled prednje rešetke sa četiri svetla, u ovom slučaju sa nizom elemenata od nerđajućeg čelika.

Sastojao se od sjajnog okvira čija se rešetka hladnjaka razlikovala od standardnog modela i oblikovanih ploča ispod četiri glavna prednja svetla.

Okviri zadnjeg dela, poklopac motora, okviri bočnih prozora i drugi ukrasi karoserije takođe su izrađeni od nerđajućeg čelika.

Od modelske godine 1981, elementi od nerđajućeg čelika nestaju u procesu modernizacije, tako da GLS automobili iz ranih godina proizvodnje zadržavaju reritetni izgled.

Karakteristike komfora i bezbednosti uključivale su čvrste obloge panela vrata, obložene krakove volana i podesive naslone za glavu, što je u to vreme bilo daleko od uobičajenog. Zimi je izuzetno korisno bilo grejanje zadnjeg stakla.

Četvorocilindrični motor od 1.174 ccm postavljen iza zadnje osovine proizvodio je 58 KS (42,7 kW) uz pomoć, između ostalog, povećanog stepena kompresije. U najvišem stepenu prenosa – četvrtom – mogao je da postigne maksimalnu brzinu od 150 km/h.

Serijska proizvodnja započela je u avgustu 1978, sa više od 70 odsto svih GLS modela namenjenih izvozu. Međutim, proizvodnja luksuznijeg modela 120 u Vrhlabiju bila je komplikovana zbog odloženog prenosa procesa proizvodnje kombija Škoda 1203 Utility u Trnavu, u Slovačkoj.

Poslednji 1203 nije napustio fabriku u Vrhlabiju sve do 31. decembra 1981, do kada su obe serije modela simultano silazile sa proizvodne trake.

To je omogućeno originalnim transportnim rešenjem: putnička i laka teretna vozila mogla su se proizvoditi bilo kojim redosledom, zavisno od trenutnih zahteva.

Luksuzna Škoda 120 GLS bila je jedna u nizu naslednika tada popularnog MB-a, Škode 1000 MB, koja je dolazila sa pogonom na zadnje točkove i motorom smeštenim pozadi.

Nastavljajući sa tim konceptom, serija Škoda 100 započela je 1969. sa snažnijim modelom 110. Ovi su automobili 1976. godine predali palicu generaciji modela Škoda 105, 120, a kasnije i 130 i ostalim derivatima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.