
Izvor: RuskaRec.ru, 25.Avg.2017, 17:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kako ruski inženjeri doprineli razvoju aviona Boinga i Erbasa?
Početkom avgusta potpuno novi avion Boing 787-10 je na američkom nebu iscrtao ogromnu sopstvenu siluetu kao test izdržljivosti za svoje nove motore Rolls-Royce Trent 100. S obzirom da je Boing američka kompanija, vrlo malo ljudi zna da su značajan broj funkcija na ovom avionu zapravo razvili ruski inženjeri u Moskvi.
Silueta aviona iznad teritorije Sjedinjenih Država, poseban let aviona Boing Dreamliner 787-8. Izvor: Reuters
Pogledajmo pomenuti 787. Njegov nos, >> Pročitaj celu vest na sajtu RuskaRec.ru << unutrašnje delove, sisteme instalacija (kao što su sistem klimatizacije, sistem za gorivo i električni i hidraulični sistemi), pilone, vezu između krila i trupa i kontrolne površine krila dizajnirali su inženjeri iz filijale Boinga u Rusiji, iz Boingovog konstruktorskog centra (Boeing Design Center - BDC) koji zapošljava 200 vazduhoplovnih inženjera.
787 nije jedini avion koji je ovde projektovan. Boingov konstruktorski centar u Moskvi je najveći konstruktorski centar za projektovanje vazduhoplova uz podršku računara izvan SAD-a i učestvovao je u stotinama Boingovih projekata, uključujući:
767-200SF
747-400BCF
737-900ER
777-300ER/200LR
747-400LCF
747-8F/-8I
787-8/9/10 Dreamliner
Osim toga, glavni ruski doprinos (osim delova za 787) predstavljaju konstrukcija, unutrašnjost i dizajn sistema za modele 747-400 BCF, 777-200 LR i 777-300 ER, kao i dizajn teretnog aviona 747 LCF (Large Cargo Freighter).
Trenutno Boingov konstruktorski centar u Moskvi radi na primarnim strukturama trupa, kao i na napadnim i izlaznim ivicima krila za buduću seriju 777X.
Modifikovani Boing 747-400 Virgin Orbita, Cosmic Girl. Izvor: Bob Ria Mlađi / Getty Images
Boing nije jedina korporacija u svetskoj vazduhoplovnoj industriji koja ima koristi od ruske stručnosti u inženjerstvu.
Erbas, evropski proizvođač komercijalnih aviona, takođe ima svoj konstruktorski centar u Moskvi. Osnovan je 2003. godine kao zajedničko preduzeće Erbasa i ruskih kompanija AFK „Sistema” i KASKOL Grupa. Inženjerski centar Erbasa u Rusiji (ECAR) bio je prvi koji je kompanija otvorila van Evropske unije.
Zašto strane kompanije traže ruski talenat? Za to postoji niz razloga, kaže Aleksandar Kirejcev, generalni direktor Erbasovog centra ECAR.
„Ruska inženjerska škola široko je priznata svuda u svetu, a naši stručnjaci imaju izuzetne kvalifikacije”, rekao je on za Rusku reč. „Osim toga, u to vreme [2003] Erbus je želeo da uspostavi veze s ruskim proizvođačima, pa je osnivanje inženjerskog centra bio jedan od načina da to postigne. Konačna odluka je pala na proizvodnju određenih delova za Erbasove avione u Rusiji i otada uspešno radimo na tome.”
Zaista, evropski proizvođač aviona sarađuje sa ruskim kompanijama kao što su Korporacija Irkut, kompanija za proizvodnju stajnog trapa Gidromaš i ruski proizvođač titanijuma VSMPO-Avisma.
VSMPO-Avisma takođe sarađuje s američkim Boingom. Njihovo zajedničko preduzeće na Uralu trenutno proizvodi kovane delove za Boingove serije 737, 777 i 787. U decembru 2016. godine kompanije su se dogovorile da će izgraditi drugi pogon u specijalnoj ekonomskoj zoni Titanijumska dolina, koji će biti otvoren 2018. godine.
Postavljanje opreme u radionici preduzeća Ural Boeing Manufacturing (UBM), zajedničkom poduhvatu Boinga i korporacije VSMPO-Avisma u gradu Verhnjaja Salda u Sverdlovskoj oblasti. Izvor: Pavel Lisicin / RIA Novosti
„Teško je tačno proceniti doprinos našeg centra konačnom proizvodu Erbasa, ali jednu stvar mogu reći sa sigurnošću: danas preko 4000 aviona našeg dizajna leti nebom”, ističe Kirejcev. „Takođe radimo mnogo projekata za kompanije u drugim industrijama, uključujući nuklearnu energetiku, železničku industriju i mašinogradnju.”
Tokom proteklih godina ruski stručnjaci iz Erbasovog konstruktorskog centra u Moskvi doprineli su razvoju svih serija avion Erbasa, uključujući:
A320/A319/A321 serial
A320/A319/A321 Sharklet
A320/A319/A321neo
A321 Cabin Flex
A330-200/300 serial
A330-200 GMF
A330neo
A350XWB-900
A350XWB-1000
A380
Realizovano je više od 120 projekata. Prema rečima Kirejceva, 80% inženjerskog rada na novom A330-200 GMF (General Market Fighter) takođe su realizovali inženjeri Inženjerskog centra Erbasa u Rusiji.
Erbas A350 XWB. Izvor: Vladimir Pesnja / RIA Novosti
Novi putnički mlaznjak A350 XWB (eXtra Wide Body), glavni konkurent aviona Boing Dreamliner, takođe je bio projekt u kojem je ruski centar učestvovao od samog početka.
„Radili smo na integraciji zadnjih delova trupa, razvijali module za pričvršćivanje sistema i polica za prtljag, kao i unutrašnje i druge manje funkcije aviona”, rekao je Kirejcev za Rusku reč.
Prema njegovim rečima, tokom rada na ovom projektu ruski tim je osmislio brojne inovacije, tako da je od menadžmenta Erbusa dobio pohvale i nagrade. Nažalost po rusku vazduhoplovnu industriju, svi patenti su, naravno, registrovani kao vlasništvo evropskih kompanija.
Od 200 stalno zaposlenih koji rade za Inženjerski centar Erbasa u Rusiji veliki deo njih diplomirao je na Moskovskom vazduhoplovnom institutu Moskovskog državnog tehničkog univerziteta „Bauman” i na Ruskom državnom tehnološkom univerzitetu „Ciolkovski”. Situacija je slična i u Boingovom konstruktorskom centru u Moskvi. U njemu radi 250 stalno zaposlenih, a angažovano je i 1200 inženjera iz ruskih i ukrajinskih inženjerskih biroa i privatnih kompanija. Većina stalnog osoblja koje radi u centrima Boinga i Erbusa u Moskvi, uključujući generalne direktore, su ruski građani.
Saznajte više:
Ruske megafabrike: Mesto gde se rađaju „Suhoji“
Počinje nova kosmička era: Rusi „štancuju” satelite na 3D printeru
Pogledaj vesti o: Rolls Royce, Moskva