Ugovor sa Fijatom do kraja juna

Izvor: B92, 06.Maj.2008, 17:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ugovor sa Fijatom do kraja juna

Kragujevac -- Ugovor o strateškom partnerstvu Zastave i Fijata biće potpisan najkasnije do kraja juna, a danas je potpisan Memorandum o saradnji Fijata i grada Kragujevca

Do kraja 2009. u Zastavi će se proizvoditi 200.000 automobila

Predstavnici Fijata i gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović potpisali su danas u Kragujevcu Memorandum o saradnji, koji predviđa da ta italijanska kompanija bude oslobođena plaćanja lokalnih poreza i taksi u narednih 10 godina. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 <<

Memorandumom je predviđeno da Kragujevac besplatno ustupi Fijatu zemljište za proširenje proizvodnih pogona i da Kragujevac dobije status slobodne carinske zone.

Potpredsednik Fijata Alfredo Altavila najavio je da će italijanska kompanija u Srbiji početi proizvodnju dva nova modela koji će se prodavati u celom svetu. "To znači da Fijat ima apsolutno poverenje da su automobili proizvedeni u Zastavi istog kvaliteta kao sva Fijatova vozila u

svetu", kazao je on.

Altavila je ocenio da je sporazum sa Zastavom jedan od najbitnijih projekata u globalnoj strategiji Fijata.

On je najavio je da će Fijat u Zastavu uložiti najmanje 700 miliona evra i da će prvi Fijatov automobil u Zastavi na osnovu novog sporazuma biti proizveden 2009. godine. "Taj prvi automobil prema našoj odluci biće poklonjen jednoj socijalno ugroženoj porodici", rekao je Atavila.

Altavila je kazao da politika ne može da utiče na biznis, da je današnji sporazum početak velikog posla i da će u Srbiju zahvaljujući sporazumu doći i veliki broj Fijatovih kooperanata u proizvodnji delova.

Kako je Fijat najavio do kraja iduće godine sadašnja proizvodnja u Zastavi trebalo bi da se poveća na 200 hiljada automobila, a do kraja 2010. na 300 hiljada. Torinska fabrika u Kragujevcu će proizvoditi potpuno dva nova modela automobile A i B klase, a 95 odsto proizvodnje biće izvezeno u zemlje EU. Kako je dogovoreno u pregovorima, grad Kragujevac trebalo bi da dobije status slobodne carinske zone za izvoz automobila. Prema proceni ministra Dinkića, ukupna ulaganja dosežu i 1,2 milijarde evra, jer se očekuje da 500 miliona evra ulože fijatovi koperanti, koji će u Srbiji graditi fabrike delova. On je najavio i da će od 1. januara biti duplo niže carine za uvoz automobila, a koje će za dve godine biti potpuno ukinute.

Srpski ministar ekonomije Mlađan Dinkić najavio je da će delegacija Fijata sutra posetiti Zastavinu fabriku dostavnih vozila "pik-ap" (pick up) u Somboru kako bi razmotrili mogućnosti za proizvodnju u tom pogonu.

Dinkić je ranije danas sa predstavnicima sindikata potpisao protokol o isplati otpremnina i zaostalih zarada u svim preduzećima Grupe Zastava.

Prema njegovim rečima, zahvaljujući saradnji Ministarstva ekonomije i Fijata, radnici koji dobrovoljno napuste Zastavu dobiće otpremnine od 300 evra po godini radnog staža, a radnicima koji odustanu od tužbi i zahteva za kamate na zaostale zarade za period od 1997. do 2001. godine, biće izplaćen dug.

Procenjuje se da osnovni dug prema radnicima Zastave iznosi 10 miliona evra, a kako je naveo ministar, dug će biti isplaćen u četiri rate od čega bi prva rata otpremnina trebalo da bude isplaćena 20. maja.

Radnici će dobijati i 30 odsto dividende od državnog udela u Zastavi, dodao je Dinkić.

Endru Rajt: Dolazak Fijata "veoma pozitivan"

"Dolazak Fijata u kragujevačku Zastavu je veoma pozitivna vest, jer je reč o 'ozbiljnom igraču, jednom od najvećih u Evropi'", kaže analitičar britanske konsultantske firme "CSM Vorldvajd" za automobilsku industriju Endru Rajt.

Moguće je, dodao je on, da će Fijat iskoristiti investiciju u Srbiji da lansira neki jeftini model automobila. Fijatu je, kaže Rajt, potreban novi pogon u istočnoj Evropi, jer nastoji da smanji troškove proizvodnje, pošto se većina njegovih vozila i dalje pravi u Italiji, jednoj od zemalja u kojima su troškovi proizvodnje automobila najveći.

Među prednostima Srbije koje su, kako je rekao, najverovatnije opredelile Fijat da investitra, Rajt je naveo jeftiniju radnu snagu, ali i niže druge troškove, kao što su oni za zgrade i zemljište.

"Ako hoćete da povučete paralele, možete da pogledate primer rumunskog proizvođača automobila 'Dačija'", rekao je Rajt i podsetio da je Dačija danas jedan od najuspešnijih delova Renoove imperije.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.