„Fijat“ investira 1,2 milijarde evra

Izvor: Blic, 02.Maj.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Fijat“ investira 1,2 milijarde evra

Iznenađujuća odluka „Fijata" da u kragujevačku „Zastavu" uloži 700 miliona evra umesto prvobitno planiranih 300 miliona doneta je zahvaljujući potpisivanju sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između EU i Srbije, kaže za „Blic" ministar ekonomije Mlađan Dinkić i otkriva da će „Fijat" dodatnih pola milijarde evra uložiti u nove fabrike u Srbiji za proizvodnju automobilskih delova. Konačnom realizacijom ovog projekta zaposlenje bi trebalo da dobije 10.000 >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << ljudi.

Stručnjaci očekuju da će ova investicija označiti početak nove eve auto-industrije u Srbiji. Kako nezvanično saznajemo, pored već najavljenog „Folksvagena", za grinfild investicije u Srbiji zainteresovani su i „Mercedes" i „Sitroen", koji poslednjih godina beleže ekspanziju u proizvodnji automobila u istočnoj Evropi. Ovi industrijski giganti, međutim, čekaju najpre da vide rezultate parlamentarnih izbora u Srbiji.

Nakon povratka „Fijata" u kragujevačku „Zastavu", ministar Dinkić očekuje da će Srbija, poput Slovačke, postati centar auto-industrije u regionu.

U „Fijatu" su, prema njegovim rečima, već duže vreme procenjivali u kojoj od istočnoevropskih zemalja bi imali najviše interesa da lansiraju novi model A klase putničkog automobila. A, kako kaže, odluku da u kragujevačku „Zastavu" investiraju 700 miliona evra, umesto prvobitno planiranih 300 miliona, doneli su odmah po potpisivanju sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) Srbije i Evropske unije.

- „Fijat" je u decembru prošle godine konkurisao na raspisan tender za „Zastavu", pored „Folksvagena" i kineskog „Šaula", koji je odustao. Pošto je italijanska kompanija zainteresovana isključivo za izvoz na evropsko tržište, za njih je veliki problem predstavljala neizvesnost da li će se nulta carina na izvoz zadržati i tražili su garancije da se ona neće uvećati. Rekao sam im da smo pred potpisivanjem sporazuma sa EU, a bukvalno iste noći kada je Srbija potpisala SSP, u rukovodstvu „Fijata" su doneli odluku da umesto proizvodnje redizajniranog „fiće", o čemu su prvobitno razmišljali, i 300 miliona evra investicija u „Zastavu", ulože 700 miliona evra i lansiraju dva nova modela automobila - kaže Dinkić.

Rukovodstvo „Fijata" je, kako pojašnjava, svoju odluku preinačilo, jer je zaključilo da je Srbija potpisivanjem SSP postala sigurnija i bolja baza za proizvodnju automobila od Rumunije i Mađarske.

Prema potpisanom ugovoru, „Fijat" će u Kragujevcu do kraja 2009. godine otpočeti proizvodnju potpuno novog modela automobila A klase, a planiran obim proizvodnje je 200.000 automobila godišnje. U drugoj fazi, do kraja 2010. „Fijat" bi trebalo da u Kragujevcu počne proizvodnju još jednog modela B klase, čime bi ukupna proizvodnja u „Zastavi" porasla na 300.000 vozila godišnje.

- „Zastava", koja je u proseku proizvodila 12.350 vozila godišnje, do kraja 2009. godine proizvodiće 20 puta više, a 2010. godine čak 30 puta više automobila. To će biti najveća proizvodnja koju je „Zastava" ikad zabeležila, a od koje će se 95 odsto izvoziti. To će pokrenuti metalski kompleks Srbije posle dvadeset godina propadanja - ocenjuje Dinkić i podseća da su naši građani u protekloj deceniji sa pola milijarde evra iz poreza finansirali pokrivanje gubitka „Zastave".

Pored toga, ističe Dinkić, „Fijat" će 500 miliona evra uložiti u nove fabrike u Srbiji za proizvodnju automobilskih delova. Sugerisano je da one budu otvorene u mestima koja već imaju kapacitete i stručnjake u određenim delatnostima auto-industrije, kao što je na primer Niš, kada je elektronika u pitanju. U početku će „Fijat" u Srbiji proizvoditi sve delove novog modela osim motora, a do kraja godine ovde će početi i proizvodnja motora.

- Novi posao će dobiti 10.000 ljudi, od kojih polovina u samom Kragujevcu, a polovina u drugim delovima Srbije, gde će „Fijat" otvoriti prateće fabrike za proizvodnju delova. Važna dobit za građane, osim što će moći da kupuju jeftine automobile, to što će moći da se duplo smanji carina na uvoz novih automobila drugih proizvođača - navodi Dinkić i objašnjava da je dogovoreno da carina na uvoz automobila bude smanjena sa sadašnjih 20 na 10 odsto. On kaže da u „Fijatu" planiraju i to da do kraja ove godine pojačaju proizvodnju „punta" na 80.000 komada.

- Važno je reći i to da kada je proizvodnja automobila u pitanju, sva vrednost ostaje u Srbiji, za razliku od dosadašnje situacije kada su se ovde samo sklapali delovi „punta" - napominje Dinkić za „Blic".

Srbija se obavezala da će „Fijatu" omogućiti dodatne podsticaje u narednih deset godina, kao što su poresko oslobođenje, obezbeđivanje infrastrukture i besplatno zemljište za proširenje kapaciteta, oslobađanje od lokalnih poreza i taksi, davanje statusa slobodne carinske zone Kragujevcu. Potpisani memorandum, takođe, podrazumeva i stratešku saradnju italijanske kompanije „Iveko", članice „Fijat" grupe i „Zastava kamiona".

Dinkić dodaje je i nemačka kompanija „Folksvagen" veoma zainteresovana za grinfild investiciju, odnosno gradnju nove fabrike na 400 hektara u okolini Kragujevca. U „Folksvagenu", međutim, kako kaže, čekaju da vide rezultate izbora.

Druga poseta na najvišem nivou

Predsednik Srbije Boris Tadić i predsednik „Fijata" Serđo Markione, na ceremoniji potpisivanja memoranduma, ocenili su kao veoma dobro to što će italijanska kompanija ponovo da proizvodi automobile u Srbiji.

- „Fića" je u nekadašnjoj Jugoslaviji smatran nacionalnim vozilom, spojio je dva naroda i kulture, i zato je dobro što se posle pola veka „Fijat" vraća u Kragujevac, Srbiju i jugoistočnu Evropu - rekao je Tadić i istakao da zbog te vesti u Srbiji vlada pozitivno uzbuđenje. Bila je to druga poseta delegacije „Fijata" Beogradu na tako visokom nivou nakon više decenija. Svojevremeno su sličan ugovor potpisali nekadašnji prvi čovek kompanije iz Torina Đani Anjeli i tadašnji predsednik SFRJ Josip Broz Tito.

Anketa: Kragujevac

Šta očekujete od posla sa „Fijatom"?

Slobodan Krstić, auto-mehaničar

Plašim se da će novozaposleni biti samo italijanski stručnjaci i možda mali broj mladih metalaca. Za starije je već sve prošlo.

Olga Kostić, ekonomista

Mislim da „Fijat" ovde dolazi ne samo zbog jeftine radne snage nego, pre svega, zbog kvaliteta rada naših radnika, koji sasvim dobro poznaju proces proizvodnje. Ovaj ugovor znači preporod za Kragujevac.

Aleksandar Jovanović, bivši „Zastavin" radnik, auto-mehaničar

Kada je propala „Zastava", propala je i država, sada se nadam da će biti suprotno. Ovo mi daje nadu da će mojim unucima u ovom gradu biti bolje nego meni.

Slobodanka Ivanović, taksista

Nemam poverenja u sve to. Mislim da će sada jedan radnik raditi za troje i opet više ljudi otići iz „Zastave" nego zaposliti se u njoj. Ne verujem u prosperitet dok ga ne vidim i ne osetim.

Nikola Kostić, tehničar za rashladne uređaje

Pola familije mi radi u „Zastavi", a moji su drugovi učili da bi tamo radili. Zbog svih njih i ovog grada koji volim nadam se da će napokon „Zastava" prestati da se pominje u kontekstu jada, bede i pošalica na račun vozila koje prave.

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Potpisan memorandum o saradnji Srbije i FIAT-a

Izvor: Poslovna žena, 02.Maj.2008

 Memorandum o razumevanju, o strateškoj saradnji i zajedničkom ulaganju koji su u Beogradu potpisali ministar ekonomije Mlađan Dinkić i potpredsednik FIAT-a Afredo Altavila predviđa formiranje zajedničke kompanije u kojoj bi torinska fabrika imala 70 odsto, a država Srbija 30 odsto vlasništva.Potpisivanju...

Nastavak na Poslovna žena...

Povratak FIAT-a u „Zastavu”

Izvor: Politika, 02.Maj.2008

Prema potpisanom Memorandumu formiraće se zajednička kompanija u kojoj bi torinska fabrika imala 70 odsto, a država Srbija 30 odsto vlasništva. – Do 2010. godine 300.000 automobila. – U prvoj fazi 700.000.000 evra ulaganja. – Dva nova modela. – Potpisi i 6. maja u Kragujevcu ..Ministar ekonomije...

Nastavak na Politika...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.