Brod „Vatrogasac” u „ferari” bojama

Izvor: Politika, 22.Sep.2013, 23:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Brod „Vatrogasac” u „ferari” bojama

Jedinstvena lađa se posle šestomesečnog remonta vratila na dužnost u Vatrogasno-spasilačku brigadu Beograd. – Opremljen vodenim topovima koji u minutu izbace i po 10.000 litara vode, i reflektorima koji bi mogli da osvetle pola fudbalskog stadiona

Brod „Vatrogasac” po svom izgledu i funkcijama jedinstvena je lađa u regionu. Sličan postoji još samo na Rajni, napravljenna osnovu projekta našeg broda. U sastavu je Vatrogasno-spasilačke brigade Beograd, a pre tri meseca >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << je remontovan. Osim za gašenje požara, služi i za akcije spasavanja. Njegova posada je u toku 1990. iz talasa Save i Dunava izvukla 200 ljudi, zbog čega je brod dobio plaketu „Podvig vojnika”. Opremljen je vodenim topovima koji u minutu izbace i po 10.000 litara vode, kao i reflektorima koji bi mogli da osvetle pola fudbalskog stadiona.

Sada se ovaj „tridesetčetvorogodišnji mladić” ponosno šepuri kod Brankovog mosta u novom crveno-belom odelu.

– Vatrogasni brodovi su uglavnom crvene boje, ali smo mi želeli da to bude posebna nijansa, takozvana ferari. Kada smo dobili uzorke, uhvatili smo se za glavu. Tu je bilo nijansi i nijansi. Valjda smo pogodili pravu – objašnjava Vlado Vukas, komandir Vatrogasno-spasilačke jedinice brod. Njega su gotovo svi radnici u toku remonta u Mačvanskoj Mitrovici dobro zapamtili jer im je danima „visio nad glavom” kako bi sve bilo urađeno na najbolji način.

„Vatrogasac” je izgrađen u doba socijalizma, kada je bilo dovoljno para.

– Urađen je tako kvalitetno da su inženjeri koji su ga obnavljali bili iznenađeni zatečenim stanjem. Oni koji su ga gradili, možda nisu ni bili svesni koliko su ga dobro napravili. Da bi brod bio upotrebljiv, potrebno je najmanje troje ljudi, a najviše ga može opsluživati 12 osoba – kaže Rade Milošević, načelnik Uprave za vanredne situacije u Beogradu.

„Vatrogasac” ima plitko korito pa može da pristane uz obalu ili uz zapaljeni brod, splav, baržu. Upravo ovakva „građa” omogućila mu je da priđe tik uz splav „Groš” koji se u junu prošle godine usred noći pretvorio u buktinju.

– Ima tri motora ukupne snage 1.200 konja. Maksimalna brzina mu je 35 kilometara na sat, što je dobar rezultat i za glisere, a kamoli za brod od 92 tone – ističe Milošević.

Foto T. Janjić

Na brodu je kao u vojsci. Zna se gde se šta nalazi i ko šta radi.

– Oznaka „S” na palubi mesto je na kome posada u slučaju nevolje treba da se okupi, jer se tu nalaze pojasevi za spasavanje. Brod može da bude i mini bolnica, a na platformi može da se organizuje centar za reanimaciju. Prilagođen je i za podvodna istraživanja i vađenje zaostalih mina. Na prednjem delu su dizalice koje mogu da podignu i po tonu tereta – kaže Vukas.

Paluba je premazana mešavinom plastike, boje i kvarcnog peska kako se, kada je vlažno, ne bi klizala.

Brod ima i 12 priključaka za punjenje vatrogasnih cisterni. Koristi vodu iz reke. Za punjenje jedne cisterne potrebno je oko dva minuta, što olakšava rad vatrogasaca na kopnu.

Jedino mesto na kome postoji zvono, osim na crkvi, jeste brod. „Vatrogasac” nije izuzetak.

– Kada jednom udarite zvono, brod skreće levo, kada udarite dva puta, ide desno, a više udaraca označava opasnost – objašnjava Vukas.

Posade koje su ovaj brod opsluživale 34 godine spasile su oko 500 ljudi.

– Brod je nekada bio usidren bliže Brankovom mostu, pa je bilo i više intervencija. Čudan je osećaj kada čoveka izvučete iz vode i spasite mu život. Taj prvi susret, kada vas onaj koga su pokrili talasi pogleda u oči i u prvi mah ne zna da li je otišao na onaj svet ili je živ, ne može se opisati – priča Vukas.

Komandir Vlado Vukas i članovi posade Žarko Boljevčić i Milivoje Filipović složni su u jednom – „Moj brod”, kako ga iz milošte zovu, njima je i prva i druga kuća. Mesto na kome rade i uživaju, a ponekad je i sigurna luka u koju zbrišu od zamornih porodičnih obaveza.

-----------------------------------------------------------------------

Počast prethodnom zapovedniku

„Vatrogasac” je posle remonta 17. jula svečano doplovio u Beograd, pod komandom Zorana Mladenovića, kapetana koji je na ovom brodu dočekao penziju. Uz reči Kapetanove zakletve, zastavu Srbije sa potpisima svih članova svečano mu je predao sadašnji kapetan Vlado Vukas. Tim činom obnovljena je tradicija odavanja počasti prethodnom zapovedniku.

Ugostio glumce i pevače

„Vatrogasac” je ugostio mnoge poznate ličnosti. Posetile su ga glumačke veličine poput Pavla Vuisića i Bate Živojinovića, a od pevačkih zvezda – Lepa Brena.

„Vatrogasac” je učestvovao u velikom broju intervencija. Pamti se akcija u „Luci Beograd” 2004. godine, kada se prevrnuobrod „Ljubica” natovaren gvožđem i naftom, zatim gašenje požara 2007. na brodu „Krajina”, kojim su plovili i kralj i maršal, borba sa vatrenom stihijom na brod-restoranu „Stara Stenka” 2010. godine...

Branka Vasiljević

objavljeno: 23.09.2013.
Pogledaj vesti o: Ferrari

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.