
Izvor: TopSpeed.rs, 08.Sep.2014, 13:19 (ažurirano 02.Apr.2020.)
TEST BMW Serija 1 M Coupe: Pozovi “M” radi zabave!
U BMW znaju da je za dobru zabavu za upravljačem potreban snažan motor, mala masa i pogon pozadi, a kada se na sve, nazovimo to 1M, dodaju još neke izmene, e onda...
Foto: Luka Kulundžić
Moram priznati da me nikada nisu posebno fascinirali “dorađivani” automobili… Posebno oni tjunirani u “domaćoj režiji”, mada sećam se i nekih “fabričkih” promašaja. Možda zato što, u većini slučajeva, >> Pročitaj celu vest na sajtu TopSpeed.rs << njihovi vlasnici ili tvorci nisu znali kada i gde da se zaustave, pa su odlazili u “preterivanje” koje je vodilo ka kiču ili različitim tehničkim probemima. Naravno, sve to zavisi od čoveka, njegovog mentalnog sklopa, sklonosti i ko zna čega sve još…
Foto: Luka Kulundžić
Na svu sreću, jednog hladnog i vetrovitog jutra, na stazi Grobnik pored Rijeke, ispred mene stoji nešto što vraća veru u tjuning. BMW Serije 1 M Coupe… Ili samo 1M. Ovo je “mašina” jednog našeg poznanika, koji je došao na stazu da uživa u “Track Day-u”. Mašina koja je “sklopljena” sa velikom dozom ukusa, gde čovek nije preterivao u “turpijanju” iste, već je uvažio činjenicu da je BMW već dovoljno vremena i truda uložio kako bi od Serije 1 napravio pravog, malog “monstruma”, jednako zastrašujućeg kako svojim izgledom, tako i voznim karakteristikama i performansama. Mada,”intervencije” su bile veoma diskretne i decentne.
Foto: Luka Kulundžić
Kao što sam već napomenuo, ova je automobil, pomalo rogobatnog naziva Serija 1M kupe… Možda znate, a možda i ne, da ga je dobio kako se ne bi mešao sa nekadašnjim M1, ali je on, zapravo, neka vrsta “koktela” između kupe verzije Serije 1 (135i) i sportskog M3 prethodne generacije (E92). Otuda i ne čudi što izgleda tako “naduvano”, kao na steroidima, jer se ispod karoserije zapravo krije skraćena platforma od M3, kao i veliki deo podvozja sa ovog modela.
Foto: Luka Kulundžić
Zapravo, prvi utisak mi je kao da je 1M Coupe pobegao iz nekog Touring takmičenja iz sredine ’80-ih godina, kada su “naduvane” karoserije itekako bile u modi, a ispod njih krila se neukrotiva “zver”, uvek spremna i željna da bljuje vatru i para asfalt, kad god je moguće! Izgledom, ali i duhom, čini se kao dostojan naslednik ne samo legendarnog 2002 Turbo, već i trkačkog 3.0 CSL, naročito u kontekstu “naduvane” karoserije. A zapravo, po dimenzijama najviše odgovara začetniku M3 porodice, kultnom modelu E30.
Foto: Luka Kulundžić
No, dosta istorije… Ovaj 1M je dodatno “začinjen”, kako vizuelnim elementima, tako i mehaničkim komponentama, te se svakako više ne može smatrati “serijskim” primerkom. Pre svega, najveća izmena tiče se sistema oslanjanja KW Clubsport V2, u koji je uloženo čak 2.000 evra. Cena ne čudi, jer je u pitanju veoma kvalitetan sistem tzv. “coilovera”, tj. podešavajućih amortizera i opruga, koji je dodatno poboljšao voznu dinamiku “Jedinice” i povećao nivo prianjanja. Uz njega, nabavljen je i set poprečnih stabilizatora marke H&R, kod nas poznatih kao “balans-štangli”, koji su vlasniku iz džepa iscedili dodatnih 500 evra!
Foto: Luka Kulundžić
E sad, ako ste mislili da je to skupo, moram vas razočarati, jer je zapravo najveći izdatak, u iznosu od čitavih 4.500 evra, izduvni sistem Akrapovič Evolution. Ukoliko vas neko na putu i ne primeti okom, zasigurno će vas konstatovati uhom! Grmljavina koja dolazi iz Akrapovičevih “fanfara” predstavlja pravu simfoniju za svakog ljubitelja automobila, bio on BMW fan, ili ne!
Foto: Luka Kulundžić
Dok se automobil još uvek “izležava” na pit-lejnu “Grobnika”, kratka “šetnja” oko njega otkriva i par vizuelnih izmena na vozilu, najpre u vidu prednjeg splitera od ugljeničnih vlakana firme LightWeight za koji je izdvojeno čak 1.000 evra! Pozadi se nalazi i karbonski SLeK difuzor, još skuplji, sa cenom od 1.500 evra, dok je tzv. “lip” na poklopcu prtljažnika, takođe od karbona, koštao “svega” 360 evra. Do kojih se detalja išlo, govori i podatak da je vlasnik želeo čak i retrovizore od ugljeničnih vlakana, a ne fabričke, u boji vozila, za koje je izdvojio dodatnih 510 evra. Ipak, ono što je ovde najjeftinija investicija, jeste providna folija kojom je oblepljen prednji deo vozila, kako bi se zaštitio od kamenčića i drugih “uljeza” koji bi vrlo lako mogli oštetiti jedinstvenu narandžastu boju.
Foto: Luka Kulundžić
Pritiskom na taster, budi se trolitarski redni “šestocilindraš” sa 340 KS, kao i njegova dva turbo-punjača, polako se zagrevajući za dan i uzbuđenja koja nas čekaju. Zapravo, ovo je isti onaj agregat iz “Z4”, s tim da je, kako i priliči jednom “M” vozilu, dodatno “pojačan” za nekih 35 “konja”. I pored činjenice da je u pitanju twin-turbo tehnologija, gotovo neverovatno zvuči podatak da se njegovih maksimalnih 500 Nm obrtnog momenta, oslobađaju tek nešto iznad “lera”, već na 1.500 obrtaja u minuti!
Foto: Luka Kulundžić
Dok se “mašina” polako budi, razgledam enterijer, koji je takođe pretrpeo određene izmene. Tu su karbonske aplikacije kojima je ukrašena unutrašnjost, a koje su koštale čitavih 800 evra! Mesnata sportska sedišta, debeo obruč već dobro poznatog “M” upravljača i isto tako klasična instrumentacija, neodoljivo asociraju na “starijeg brata” – M3!
Foto: Luka Kulundžić
Kao i svaki BMW, i ovaj pruža jedinstveni osećaj uživanja u vožnji. Mislim, dozvoliću sebi taj luksuz da javno priznam, da mi se ponašanje automobila ove marke, posebno kada još imaju i slovo “M” u oznaci, izuetno dopada. DSC je isključen i jedva se obuzdavam da ne počnem sa “driftom”… Jer, ovaj “1M” upravo na to i mami, ali visokoabrazivna podloga staze bi veoma brzo uzela danak nad gumama od 19 cola.
Foto: Luka Kulundžić
Međutim, zadnji deo i kada se “otrgne” i počene da kliza, još uvek se može tako dobro kontrolisati nežnim pokretima desne noge na papučici gasa, da me to prosto oduševljava. Balans automobila je neverovatno dobar, a nešto “tvrđi” servo-upravljač je, ipak, precizan i sa toliko povratnih informacija da vozač tačno može da oseti trenutak kada prednji točkovi počinju da gube “kontakt” sa podlogom. Potrebno je samo da vozač bude smiren i da reaguje bez naglih pokreta…
Foto: Luka Kulundžić
1M se na stazi oseća kao “kod kuće” i iz kruga u krug, navodi vozača da stalno pomera granice. Snage ima sasvim dovoljno, u krivinama je brz i stabilan, baš kao i na kočenjima. Još pogotovo u ovom slučaju, gde je klasičan BMW kočioni sistem dodatno “osnažen” za boravak na pisti. U razgovoru sa vlasnikom, saznao sam da su napred montirani Performance Friction kočioni diskovi od 900 evra, dok ih, baš kao i one pozadi, još uvek “grizu” serijske, izuzetno kvalitetne Endless kočione pločice, nimalo naivne cene od 850 evra! Naravno, treba imati u vidu da čovek čiji je ovo automobil retko proputša neki “Track Day” na poznatoj stazi u Hrvatskoj, ali i da često odlazi na Nurburgring… Zato ovakva “investicija” u kočnice i ne čudi!
Foto: Luka Kulundžić
Kada se dobro zabavljate, vreme vam uvek nekako prebrzo prođe. E, tako je bilo i u ovom slučaju. Termin za snimanje, ali i uživanje je istekao, a staza je morala da bude “otvorena” i za ostale ljubitelje brzine, koji su već nestrpljvo čekali na izlazu iz boksa. OK, prolazim još jedan krug polako, kako bi kočnice imale vremena da se ohlade. Ali, i da se ja malo ohladim… Za to vreme, razmišljam kako je u ovaj automobil uloženo još toliko novca, da se, bar sa stanovišta naših ekonomskih “neprilika”, čoveku zavrti u glavi. A opet, to na prvi pogled i nije tako primetno, već je urađeno veoma odmereno i nepretenciozno. BMW 1M izgleda narogušeno i agresivno, kao i svaki drugi iz svoje familije, ali i nekako drugačije, bez obzira što nosi sličnu i veoma jasnu poruku da je namenjen čistom hedonizmu.
Foto: Luka Kulundžić
Konačno, nikako ne treba zaboraviti da postoje različite stvari koje čovek voli, pa ako ima priliku, zašto da jednostavno ne uživa u njima, iako je uživanje osećanje koje “isključuje” racionalnost. A možda je ovo i nepotrebna dilema?! Zato, kada naredni put budem želeo da se “isključim” i uživam, znam koga ću pozvati!
Zoran Živkov/TopSpeed
Foto: Luka Kulundžić
Šta je sve dorađeno?
1. oslanjanje, KW Clubsport V2 - 2.000 evra
2. poprečni stabilizatori, H&R – 500 evra
3. prednji kočioni diskovi, Performance Friction – 900 evra
4. kočione pločice, Endless za prednje i zadnje diskove – 850 evra
5. kočione istalacije, Forge – 180 evra
6. ulje za kočnice, Castrol SRF – 80 evra
7. izduvni sistem Akrapovič Evolution – 4.500 evra
8. prednji karbonski spliter, LightWeight – 1.000 evra
9. karbonski difuzor pozadi, SLeK – 1.500 evra
10. kabronski poklopci retrovizora, BMW – 510 evra
11. kabronski lip za poklopac prtljažnika, BMW – 360 evra
12. rešetke hladnjaka u crnoj boji, BMW – 100 evra
13. unutašnji kabonski paneli, BMW – 800 evra
Foto: Luka Kulundžić