VW GOLF: Legenda duga 50 godina - ovo je kratka istroja NAJOMILJENIJEG automobila na našim prostorima

Izvor: SrbijaDanas.com, 22.Maj.2023, 12:17

VW GOLF: Legenda duga 50 godina - ovo je kratka istroja NAJOMILJENIJEG automobila na našim prostorima

Volkswagenov najuspešniji model je s nama već gotovo pola veka.

Širom sveta je prodavan uz brojne pakete opreme i pogonske opcije, postavši jedno od najpopularnijih vozila u automobilskoj istoriji. S namerom da nasledi uspeh „bube“ (oficijelno poznate kao Type 1), nemački proizvođač je prvu generaciju Golfa lansirao 1974. Ovaj priuštivi hečbek je odmah postao pravi hit u Evropi, gde decenijama uživa u ulozi jednog od najpopularnijih vozila. U narednih osam generacija, >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << postao je globalna zvezda i evoluirao je u svestrani automobil koji je sada dostupan kao efikasan hibrid, svakodnevni sportista ili moćna igračka za trkačku stazu.

Davne 1970., Đuđaro Đoreto je pozvan u sedište Volkswagena u Volfsburg, s ponudom da radi na EA337 razvojnom projektu, koji će se kasnije transformisati u Mk1 Golf. Mada nije bio najspektakularniji model koji je dizajnirao, sigurno je da je najuticajniji, budući da je njegova kreacija postala inspiracija za sve generacije Golfa koje su usledile, ali i brojne modele drugih marki. Prvageneracija Golfa je naslednik Bube, počela se prodavati 1974, nudila se u hečbek verziji sa 3 i 5 vrata, a kao limuzina pod imenom Džeta. Dve godine kasnije na tržište izlazi sportski Golf GTI , koji je bio opremljen 1,6-litarskim benzinskim motorom sa 110 KS. Kabriolet je prodavan od 1979 do 1993, a sa nešto manje od 390 hiljada prodatih jedinica bio je najprodavaniji kabriolet na svijetu. Takođe proizvođen je i u teretnoj verziji zvanoj Kedi od 1979. do 1996. Iako je ovaj model prekinuo proizvodnju u Evropi 1983 godine, u Južnoj Africi  je redizajnirana verzija ovog modela sa 5 vrata prodavana pod nazivom City Golf uz blage izmene od 1984. do 2009.

Golf 2 proizvodio se od 1983. do 1992. u verzijama sa 3 i 5 vrata, postojao je u već tada kultnoj GTI kao i u verzijama: C, CL, karat, GL, GLKS, GT, GTD, Kantri. Imao je širu ponudu motora u odnosu na prethodnika, benzince od 1,3 do 2,0 i jedan dizel od 1,6 kao i mnogo mogućnosti dodatne opreme poput klime i servo volana. Doživeo je redizajn 1986. kada su urađene blage izmene enterijera i spoljašnjosti. Zajedno sa dolaskom druge generacije na tržište nastala je i nova Džeta 1984. godine, i proizvodila sve do 2010. u Kini. Platformu deli sa Seat Toledom prve generacije. Zanimljivo da Golf I i Golf II proizvodila Tvornica automobila Sarajevo, u perodu od 1976 do 1992 godine. Čuveni "Golf TAS" je proizveden u preko 200.000 primeraka u bivšj Jugoslaviji.

Treća generacija se počela proizvoditi krajem 1991. u hečbek verzijama sa 3 i 5 vrata, kao i karavan i kabrio verziji od 1993. Limuzina se zvala Vento i proizvođena je od 1992. U ovom Golfu se prvi put našao dobro poznati 1,9 TDI motor kao jedini dizel dok su u ponudi benziskih bili motori od 1,4 do 2,9. Od 1993. u dodatnu opremu su bili uključeni i vazdušni jastuci za vozača i suvozača što je bila novost za automobile te klase. Hečbek verzija se proizvodila do 1997. i dolaska sledeće generacije, kabrio do 1998. dok se karavan održao u proizvodnji do 1999 Bilo je više edicija specijalnih verzija poput Pink Flojd ili Nju Orleans dok je najpoznatija GTI.

Proizvodnja četvrtne generacije počela je krajem 1997. u hečbek varijantama sa 3 i 5 vrata, u kabrio verziji od 1998. (kabrio verzija 4-te generacije je gotovo ista kao ona iz 3-će, razlikuje ih prednji deo i volan koji su dodati sa Golfa 4). dok se karavan počeo proizvoditi 1999. Kabrio se proizvodio do 2002, hečbek do kraja 2003. a karavan do 2006. Karavan se prodavao pod imenima Golf, Bora i Džeta variant. Na platformi četvrte generacije nastala je Nova Buba. Manje izmene izvršene su 2000. u vidu izmena materijala u enterijeru kao i u zameni katalizatora Euro 2 sa Euro 3. Limuzina se prodavala od 1999. pod imenom Džeta u Severnoj Americi i Bora u Evropi. Od sportskih verzija u ponudi su bile GTI, GT i R. Platformu deli sa Škodom Oktavijom, Seatom Leonom i Toledom i Audijem A3 i TT.

Peta generacija se počela proizvoditi u hečbek verziji za 3 i 5 vrata krajem 2003. dok je karavan proizvodnju započeo 2005. zajedno za Džetom i Plus verzijom, postojala je i kabrio verzija pod imenom Eos koja se proizvodila od 2006. do 2015. Proizvodnja hečbeka prestala je 2008. a karavana 2009. Na platformi Golfa 5 napravljeni su minivenovi Kedi (postoji i teretna verzija) i Tuaran koji je zapravo produžena verzija Golfa Plus sa prednjim delom od Kedija. Postojao je jako veliki raspon motora, benzinci od 1,4 do 3,2 (6,0 motor iz Bentlija) kao i dizeli 1,9 i 2,0 u verzijama sa i bez turbine. Od sportskih verzija postojale su čuvena GTI, GT/GT sport i R. Platformu deli sa Škodom Oktavijom, Seatima Leonom,Toledom, Alteom i Audijem A3.

Šesta generacija se proizvodila od 2008. do 2012. u hečbek verzijama sa 3 i 5 vrata i kao karavan od 2009. do 2013. dok je Džeta došla na tržište kasno, tek 2011. i ostala u prodaji sve do 2019. Na osnovi Golfa 6 odnosno 5 nastao je SUV Tiguan koji je proizvodnju započeo godinu dana ranije. Šesta generacija vrlo je slična petoj, s obzirom da je ona zapravo restilizovan prethodnik što je najočiglednije na Golfu 6 karavan koji je gotovo isti kao Golf 5 karavan izuzev prednjeg dela koji deli sa 6-icom hečbek. Golf Plus verzija 5-e generacije se nastavila praviti do 2013. uz redizajn kako bi de izgled prilagodio 6-oj generaciji. Ponuda motora je ista kao i na prethodnoj generaciji kao i sportske verzije GTI, GT i R. Na platformi Golfa 6 ponovo je nastao Široko odnosno potpuno sportski Golf sa promenjenom karoserijom koji je bio odsutan na tržištu decenijama. Platformu deli sa prethodnikom, i sa Seatom Leon, Škodom Oktavijom i Audijem A3. Kod podružnica Folksvagena svi modeli sa Golfovom platformom su 2008. redizajnirani i ne računaju se kao nove generacije dok je sam Folksvagen od redizajna Golfa 5 stvorio Golf 6.

Proizvodnja hečbeka započela je 2012. a završena je 2020. na mnogim tržištima verzija sa troje vrata nije bila dostupna. Karavan i Sportsvan (naslednik Plus vezije) su se počeli proizvoditi 2013. a Džeta odnosno limuzinska verzija ove generacije nije napravljena već je nastavljena proizvodnja Džete sa platforme 6-te generacije. Redizajn se desio krajem 2016. Ponuda motora je tradicionalno velika te su se mogli naći benzinci raspona od 1,0 do 2,0 kao i dva dizela 1,6 i 2,0. Od ove generacije počela je prodaja E Golfa koji u ponudi ima jedan elektro motor, 1,4 sa 134 konjske snage. Sportske verzije su GTI, GTD, GTE i R. Tradicionalno deli platformu sa Škodom Oktavijom, Seatom Leon i Audijem A3.

Osma generacija se počela proizvoditi u decembru 2019. deli platformu sa prethodnikom kao i sa novim Audijem A3 i novim Seatom Leonom. Džeta je počela proizvodnju 2019. i prodaje se samo u Severnoj Americi zbog velikog neuspeha prošle generacije u Evropi. Cena osnovne verzije sa benziskim 1,5 TSI motorom i 130 KS u decembru 2019 iznosila je 27.510 evra, dok je najavljeno da će cena istog osnovnog modela u 2020. opasti ispod 20.000 evra. U avgustu 2020. je počela proizvodnja karavanske verzije.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.