OVO VEROVATNO NISTE ZNALI: Koja je uloga senzora na automobilu?

Izvor: SrbijaDanas.com, 11.Jun.2023, 18:22

OVO VEROVATNO NISTE ZNALI: Koja je uloga senzora na automobilu?

Svaki auto ih ima.

Senzori su naizgled jednostavni uređaji koji računarima šalju podatke o radu pojedinih delova automobila, a koji moraju da budu dovoljno pouzdani da godinama izdržavaju surove uslove rada i izloženost raznim agensima, poput ulja, benzina i vode.

Savremeni automobili se ne mogu zamisliti bez senzora. Svi ovi senzori imaju ulogu da mere određene parametre u vozilu i šalju ih do određenih uređaja. Senzori u vozilu si:

Senzor radilice
>> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << />
On se obično nalazi pored remenice radilice ili na samom zamajcu motora, Primeti ćemo da  remenica ili zamajac ima izrezbarene žljebove te da su ti žljebovi svuda isti osim na jednom delu gde je žljeb malo duži.Upravo to gde je malo duži, to je signal za gornju mrtvu tačku , kad remenica prolazi ispred senzora on pregled žljebove te tamo gde je taj žljeb malo duži, to mu signalizuje da je to gornja mrtva tačka, te daje informaciju glavnoj elektronici. Elektronika na osnovu tih podataka, daje impuls bobinama, elektronskim diznama i sl. Ukoliko je neispravan senzor, automobil neće upaliti ili će se gasiti i slično.

Senzor bregaste osovine

Senzor se nalazi ili uz remenicu bregaste osovine i isti princip kao i kod senzora radilice ili se nalazi vertikalno u odnosu na bregastu osovinu te ima istu funkciju praćenja osovine, Služi za korekciju paljenja pri nekim ekstremnim situacijama. Podatke šalje elektronici automobila koja ih obrađuje i podešava rad automobila zahtevima vozača.

Senzor temperature vode

Ili sezor temperature motora, taj senzor prati temperaturu motora te šalje podatke elektronici motora koja onda na osnovu tih podataka upućuje da li je potreban hladan start motora ili je motor već ugrejan. Obično ako sezor nije ispravan automobil ima povećanu potrošnju i teško pali kad je ugrejan, jer senzor ostane kao da je motor hladan, ili  kad je hladan motor neće da upali odmah, jer elektronici senzor nije dao signal da je motor hladan.

Senzor protoka vazduha i protoka vazduha

Zajedno su opisana oba senzora jer su na današnjim vozilima oba senzora kompaktna, odnosno nalaze se u istom kućištu, pa je praktično nemoguće odvojiti ih, a nalaze se na usisnoj cevi, od filtera vazduha prema motoru. Prvi, kao što je navedeno, meri temperaturu vazduha, a znamo da je vazduh volumenski varibijalan pod uticajem temperature, znači da volumeni "hladnog" vazduha, od npr. 0 C i onog na 40 C, nisu isti, pa prema tome tako i elektronika to obračunava.

Zatim, drugi senzor, merač protoka vazduha, on beleži koliko je prošlo vazduha kroz usisnu cev prema motoru i taj podatak šalje elektronici. Elektronika obrađuje te podatke te tako i podešava motor. Obično prilikom neispravnog senzora, automobil neće da vuče, nema snagu, niti hoće da naglo ubrza. Zbog toga što sezor daje loše podatke, odnosno daje podatak da je malo vazduha prošlo kroz cev, a kad elektronika to obradi, ona daje i malo goriva, pa kao krajnju posledicu imamo slabu vuču vozila.

Mnogo puta se desilo da sezor bude neipravan, pa prilikom spajanja dijagnostike ne dijagnostikuje kvar, jer senzor nije oštećen, nego je jako zaprljan, pa daje loše podatke. Senzor se može očistiti, ali najbolje je senzor zameniti novim. Najsigurnija je zamena, kao i redovna zamena filtera vazduha.

Lambda sonda

Famozna lambda sonda, se nalazi u izduvnom sistemu vozila. Nova vozila imaju dve sonde, jednu pre katalizatora (to imaju sva novija vozila) i jednu iza katalizatora (vozila starija od 2000. godišta). Prva i glavna sonda ona registruje koliko CO ima u izduvu od motora te taj podatak šalje elektronici motora, znači ukoliko ima previše CO u izduvu, onda najverojatnije i motor više troši goriva, a ako je premalo, onda motor manje troši goriva. Takva izmena lambda sonde je u milisekudama i nakon toga non-stop korigiuje potrošnju, pa je zadržava na taj način u optimalnim uslovima. Druga lambda sonda se nalazi iza katalizatora te ona nadzire rad katalizatora i da li su svi gasovi "isfiltrirani" u katalizatoru, i taj podatak šalje elektronici motora. Obično, ako lambda sonda nije u redu, motor počinje trošiti više ili manje, zavisno kako je ostala, nekad čak i motor može zastajkivati, dok druga lambda sonda ako se pokvari neće bitno uticati na rad motora.

Zaključno, svi ovi senzori su vezani na elektroniku. Ukoliko neki nije ispravan, elektronika će to prepoznati i upaliti vam žutu lampicu (check engine i sl.) na kontrolnoj tabli, najbolje je u najkraćem roku potražiti pomoć stručne osobe. Ukoliko senzor radi, ali daje loše podatke, onda vam elektronika neće upaliti lampicu na kontrolnoj tabli, ali će se manifestovati na rad motora i verovatno ćete osetiti u vožnji i radu motora. Najbolje je otkloniti kvar što pre jer može naneti štetu nekim drugim delovima i sklopovima motora.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.