Zimske gume obavezne od 1. novembra

Izvor: Politika, 29.Okt.2015, 11:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zimske gume obavezne od 1. novembra

Dubina šare na pneumaticima do 1. aprila ne sme da bude manja od četiri milimetra

Iako u pojedinim evropskim zemljama (Švajcarska) upotreba zimskih guma nije obavezna, u vreme snega i leda, čim počnu niže temperature, svi vozači montiraju zimske gume. Zakon u Srbiji predviđa da sva motorna vozila poseduju zimske pneumatike od 1. novembra do 1. aprila. Ipak, ako vas policija zaustavi, a na putu nema snega i >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << poledice, ne možete biti kažnjeni čak iako nemate zimske gume na točkovima automobila. Ali ako u toku putovanja započnu padavine, a niste pripremili auto za zimske uslove vožnje, tada podležete visokim kaznama. Kako se neposedovanje ispravnih pneumatika tretira kao teža tehnička neispravnost, u slučaju saobraćajne nezgode izazvane nedostatkom zimskih guma vozač i vlasnik takvog vozila obavezni su da plate svu pričinjenu materijalnu i nematerijalnu štetu. Bez obzira na troškove eventualne štete, zarad lične bezbednosti svih koji se voze sa vama i drugih učesnika u saobraćaju, bolje je da imate gume za sneg ili one koje su odgovarajuće za sva godišnja doba.

Zimske gume nisu neophodne samo kada je na putu sneg i led već i kada su temperature niske. Po dosadašnjim iskustvima i vožnji test-vozila na poligonima i u saobraćaju u planinskim predelima, zimske gume starije od pet-šest godina nemaju ni približno potrebna svojstva. Nemaju isti zaustavni put pri kočenju, otpornost na bočno kretanje (otklizavanje) ili „akvaplaning” (nemogućnost trenutnog odvođenje vode pozicijom šara na gumi) kao ispravna, nova guma. Letnji pneumatik na temperaturi nižoj od sedam stepeni Celzijusa gubi ključne karakteristike prianjanja na podlogu. Mnogi testovi su pokazali da je zaustavni put letnjih guma mnogo duži od propisanih zimskih.

Još opasnije je da mislite kako imate propisane zimske gume ako su starije od šest-sedam godina ili ste kupili, upravo zbog nižih cena, slične polovne. Razlog je što se tada uzdate u pneumatike koji, zapravo, ne vrše funkcije za koje su propisani. Stepen specijalne mase, sa dodatkom „silike”, koja se ne stvrdnjava na niskim temperaturama, čini da zimske gume imaju svojstva koja povećavaju bezbednost, a ona se gube tokom vremena, pa mislite na to ako se odlučite za kupovinu polovnih guma. Inače, po preporukama Auto-moto saveza Srbije, dubina šare na pneumaticima, za zimsku upotrebu, ne sme biti manja od četiri milimetra.

Nabavka novih zimskih guma predstavlja znatan trošak. U zavisnosti od dimenzija točka i marke guma, cene su od 8.000 do 80.000 dinara. Na sve treba dodati i troškove montaže, koje se po našim servisima naplaćuju od 400 do 650 dinara po točku. Postoji i usluga skladištenja pneumatika, do nove zamene, a cena je od 100 do 200 dinara mesečno po točku, pa sve predstavlja trošak od 2.000 do 4.000 dinara.

----------------------------------------------------------

Kazne od 3.000 do 800.000 dinara

3.000 dinara – ako imate zimske gume, a nemate lance u prtljažniku (u vožnji van grada)

5.000 dinara – ako nemate lance za sneg propisane saobraćajnim znakom, a vremenski uslovi to zahtevaju (vejavica); tada vas pored kazne očekuje i isključivanje iz saobraćaja

6.000 – 20.000 dinara – ako nemate zimske gume (za fizička lica)

100.000 – 800.000 dinara – ako nemate zimske gume (za pravna lica)

----------------------------------------------------------

Zašto zimska guma umesto letnje

* Smanjuje rizik od proklizavanja

* Konstruisana je da odvodi vodu izvan gabarita vozila

* Zbog dublje šare bolje prianja i ima kraći zaustavni put pri kočenju na vlažnom kolovozu prepunom istopljenog snega i leda

* Sačinjena je od specijalne mase, sa dodatkom „silike”, koja se ne stvrdnjava na niskim temperaturama i bolje prianja na put

* Zimske gume su stabilnije u krivinama u zimskim uslovima

----------------------------------------------------------

Kada da promenite polovnu gumu

Vek polovne gume nije propisan, ali sve starije od pet-šest godina gube svojstva. Evo evo najčešćih „kvarova” na polovnoj gumi:

* Deo gume koji naleže na podlogu – šara – neujednačeno je potrošen. To se dešava zbog loših amortizera ili centriranja točkova, čime se smanjuje vek, izazivaju vibracije i buka

* Ispucala površina govori da je guma ostarila, slabije prianja i propušta vlagu u unutrašnjost

* Stvaranjem „balona” na gumi prepoznaje se oštećenje „karkase” ili „platna” jer je ostarila i propustila vlagu. Slično je i ako na bokovima postoje dublja oštećenja. Sam „balon” se javlja usled propuštanja vlage, ali i od jačih udara u ivičnjake ili rupe na putu.

----------------------------------------------------------

Šta je propisuje zakon

U delu pravilnika o tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima Srbije kaže se:

* Od 1. novembra do 1. aprila zimske gume neophodne su na svim točkovima ako su na kolovozu sneg, led ili poledica

* Ako su u pitanju polovne ili protektirane gume, dubina šare mora da bude najmanje četiri milimetra

* Lance morate da imate u vozilu ako to zahtevaju uslovi na putu (u vožnji van grada)

* Preporuka je da na svim osovinama budu gume iste dijagonalne šare

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.