Mrkonjić: Obavezne dve zimske gume

Izvor: B92, 20.Sep.2010, 16:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mrkonjić: Obavezne dve zimske gume

Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić doneo je odluku da se pravilnik o obaveznom posedovanju sve četiri zimske gume na vozilima primenjuje od 1. maja.



Naime, Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, koji je juče stupio na snagu, predviđeno je obavezno korišćenje sve četiri gume u zimskom periodu, odnosno od 1. novembra do 1. aprila.

Mrkonjić je pozvao >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << Ministarstvo unutrašnjih poslova da se, do stupanja na snagu te odredbe pravilnika do 1. maja 2011, striktno primenjuju odredbe starog pravilnika, kojim se predviđa obaveza upotrebe najmanje dve zimske gume na pogonskim točkovima ili letnjih guma sa najmanje četiri milimetra dubine šare, kao i upotreba lanaca na pogonskim točkovima.

"Odluku donosim imajući u vidu da se bliže zimski uslovi u saobraćaju i da su proizvođači i distributeri guma izrazili zabrinutost da svi građani možda neće moći da obezbede sigurne i skupe gume, čime bi doveli u pitanje i samu primenu pravilnika", naveo je Mrkonjić u saopštenju.

On je naglasio "da ćemo jedino doslednom primenom pravilnika dodatno smanjiti broj nastradalih na našim putevima".

"Imajući sve navedeno u vidu apelujemo na proizvođače i distributere guma da obezbede opremu koja je potrebna za zimske uslove, na medije da promovišu bezbednost i tako doprinesu bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, a na gradjane da vozila opreme zimskom opremom", navedeno je u saopštenju.

Za vlasnike starijih autobomobila četiri zimske gume tek 2011?

Inače, komitet za bezbednost saobraćaja predložiće da vozači automobila proizvedenih pre 1. januara 2000. budu oslobođeni nabavke zimskih guma sve do 1. novembra 2011. Predsednik ovog komiteta Damir Okanović i dodaje da će narednih dana predlog biti upućen ministarstvu.

"Smatramo da primena ovog pravila treba da se odloži za sledeću godinu i to za vozila koja su proizvedena do 31. decembra 1999. godine, a takvih je u saobraćaju u Srbiji tri četvrtine od ukupno 1,6 miliona vozila", kaže Okanović.

On dodaje da bi "automobili koji su proizvedeni posle tog datuma, dakle četvrtina od ukupnog broja vozila u Srbiji, mogli da budu snabdeveni u narednih mesec i po dana zimskim gumama. Ali, bez obzira na to, apelujemo da se i njima bar malo produži rok kako bi se izbegle gužve".

"Naš predlog je da se resorni ministar konsultuje sa meteorolozima, koji bi napravili dugoročnu prognozu. Ideja je da ministar na osnovu takve jedne procene svake godine odredi kada će zimske gume morati da se nađu na vozilima i do kog roka. Jer, šta ako u novembru bude prosečna temperatura 15 stepeni? To za zimske gume svakako ne valja"
, kaže Okanović.

Podsećamo, u nedelju je stupio na snagu Pravilnik o tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, kojim su definisani uslovi koje vozači moraju da ispune kada je reč o dodatnoj opremi za automobile.

Nova oprema nije dodatan već neočekivani trošak

Dok većina vozača u Srbiji smatra da će im novi pravilnik za vozače, koji stupa na snagu u nedelju 19. septembra, stvoriti nepotrebne troškove, stručnjaci za bezbednost u saobraćaju smatraju da novi akt donosi poboljšana rešenja u odnosu na prethodni, koji datira još iz 1982. godine.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da cifre o kojima se poslednjih dana spekuliše u medijima od 30.000 do 50.000 dinara za nabavku zimskih guma i druge opreme koje predviđa novi pravilnik, nisu realne.

"Nabavka zimskih guma nije dodatan, možda neočekivani, ali u svakom slučaju neophodan trošak. Nove zimske gume za jugo, koji se vozi u najvećoj meri, koštaju oko 3.000 dinara, tako da komplet guma za ovaj auto iznosi oko 12.000 dinara. Polovna guma se može naći i za hiljadu dinara", naglašava Okanović.

On objašnjava da umesto što bi vozači za dve godine kupili nove letnje gume, ovako će pored njih imati i zimske, tako da će im postojeće duplo više trajati. Prema njegovim rečima, razlika u gumama nije samo u šarama već i u materijalu, jer su zimske mekše, bolje koče i prianjaju uz tlo na niskim temperaturama.

Okanović navodi da se na tržištu mogu naći i univerzalne gume nekih proizvođača, ali da „nijedan od njih nije napravio dovoljno kvalitetan proizvod", odnosno gumu koja bi podjednako bila dobra i za letnju i za zimsku sezonu.

Podsećamo vas i na oprez prilikom kupovine paketa prve pomoći. Tržište u Srbiji trenutno je preplavljeno raznim kompletima koji ne ispunjavaju standarde. Ima i onih koji na kutiji imaju oznaku novog standarda SRPS Z. B2. 001, ali u njima nema odgovarajućeg materijala. Za sada "Galenikin" paket je jedini koji je ispravan.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.