Beogradska uprava zakonom sprečila taksiste da putnike voze jeftinije

Izvor: Blic, 04.Jun.2011, 01:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Beogradska uprava zakonom sprečila taksiste da putnike voze jeftinije

BEOGRAD - Odluka Uprave grada Beograda, koja je usklađena sa izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, određuje da sva taksi udruženja moraju da ukinu popuste i da voze po ceni koja ne sme biti manja od propisane.

Međutim, stručnjaci tvrde da se radi o klasičnom primeru rušenja slobodnog tržišta u taksi delatnosti, a s time se - što je zanimljivo - slažu i oni koji su takav zakon doneli, ne nudeći opširnije objašnjenje osim onog da će „jedinstvene >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << cene uvesti red u taksi službu”.

Član 23 Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju određuje da, u važećem i overenom cenovniku, cena prevoza po kilometru ne može biti niža od propisane.

Potrošači: Državni monopol

- Uvođenjem jedinstvene cene privatni monopol pretvara se u državni. Na taj način će se povećati državni budžeti, možda će profitirati taksisti, dok će jedino potrošači ispaštati. Sa stanovišta ekonomske logike, ova mera je potpuno nezakonita jer anulira konkurenciju, pa se postavlja pitanje kako će se obezbediti veća produktivnost ako se cene ne mogu menjati u skladu s tržištem. Ograničeni broj taksista, s druge strane, takođe je ugrozilo fer konkurenciju - objašnjava Petar Bogosavljević, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača.

Na svako pitanje o ukidanju slobodnog formiranja cena, član Gradskog veća Dejan Mali upućuje na zakonodavca, ističući da Grad samo usklađuje svoja rešenja sa zakonom.

Nije li to ukidanje slobodnog trzišta u taksi delatnosti?

- Jeste, ali je i uvođenje reda u auto-taksi prevoz. Nadležni organi grada Beograda učestvovali su u pripremi izmena i dopuna Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju - kratko je rekao za „Blic” Milorad Ilić, pomoćnik ministra za infrastrukturu, ne nudeći obrazloženje kako će ta mera doneti red u taksi službu i kako će se sve odraziti na mušterije koje se voze taksijem.

U taksi udruženjima mišljenja su podeljena. U „Žutom taksiju” kažu da ih ovih dana neprestano zovu udruženja za zaštitu potrošača i za zaštitu od monopola, tvrdeći da takva odluka nije ustavna. U ovom udruženju postavljaju pitanje da li je moguće zakonski sprečiti nekog da radi po nižoj ceni.

Promene u taksi prevozu u Beogradu za pet godina

1. Smanjenje broja taksista - nije urađeno

2. Nalepnice za legalne taksiste - urađeno

3. Uklanjanje nelegalnih taksista sa ulica - nije urađeno

4. Uvođenje fiskalne kase u taksi vozila - nije urađeno

5. Uvođenje licenci - nije urađeno

6. Uvođenje novih tablica za taksiste - do kraja godine

U Beogradskom taksiju, s druge strane, tvrde da je uvođenje jedinstvene minimalne cene još jedna u nizu mera koje će doprineti uređenju taksi delatnosti u gradu. Uvođenjem jedinstvene cene dobićemo fer utakmicu, u kojoj će se taksi udruženja nadmetati kvalitetom vozila i ljubaznošću vozača, kažu u ovom udruženju.

Podsetimo, Komisija za zaštitu konkurencije otkrila je kartelni sporazum između 14 taksi udruženja još krajem 2007. godine, kojim su ta udruženja donela odluku o primeni jedinstvene cene usluga i ukinula popust na telefonski poziv. Sada im je stvaranje kartela i institucionalno omogućeno, smatraju stručnjaci.

- Skupština grada radi nešto što je zabranjeno Zakonom o zaštiti konkurencije. Institucionalizovanjem ovakve odluke stvaraju se uslovi za kartel cena koji, osim što je zakonski zabranjen, ima i katastrofalne posledice po potrošače, u ovom slučaju putnike koji se voze taksijem. Ukidaju nešto što je najbolje za potrošače, ali i za taksiste: tržište na kojem se slobodno formiraju cene - kaže Aleksandar Stevanović iz Centra za slobodno tržište. On dodaje da time gube putnici, ali i sami taksisti jer će teško moći da privuku mušterije.

ANKETA: Šta mislite o odluci grada da uvede jedinstvene cene za taksi?

Vladimir Gapić (26), student: Problem je što će se cene uskladiti sa evropskim standardima, a ne sa našim platama.

Saša Savović (41), taksista: Jedinstvene cene su poželjne. Važnije je poštovanje cenovnika od ukidanja popusta.

Iva Dimitrijević (29), novinarka: Nije povoljno ukidanje popusta, ali biće prihvatljive fiksne tarife do određenih lokacija.

Ana Đorđević (31), frizerka: Bezveze je to što neće biti popusta. Da ne moram, uopšte više ne bih koristila taksi.

Milovan Panić (72), penzioner: Iako ne koristim taksi, smatram da je popust neophodan. Ne vidim kome je to smetalo.

Milisav Đerković (22), student: Taksi na poziv koristim kada izlazim s devojkom, pa mi je popust preko potreban.

Povezane vesti: Za svaki taksi u Beogradu mora da važi ista tarifa
Pogledaj vesti o: Zakon o saobraćaju

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.