Yamaha R-N803D

Izvor: Hi-Files.com, 20.Nov.2017, 11:34   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Yamaha R-N803D

Najnoviji stereo-risiver renomiranog japanskog proizvođača ujedno je i najbolji do sada, na šta ukazuje i oznaka modela. Unutar kućišta prepoznatljivog dizajna sada je smešteno još više funkcija, kvalitetniji D/A konverter, kao i snažnija amplifikacija.

R-N803D predstavlja treće izdanje Yamahinih stereo-risivera nove generacije, a sve je počelo pre nekoliko godina s modelom R-N500. Njega je nasledio model R-N602, a sada je pred nama novi-stari uređaj – novi po još većem >> Pročitaj celu vest na sajtu Hi-Files.com << broju opcija, a stari po već proverenom dizajnu, koji je naišao na veoma dobar prijem kod audiofilske populacije. Takođe, očigledno je da savremeni mrežni risiveri imaju dobru prođu na tržištu jer Yamaha nastavlja njihovo usavršavanje nesmanjenim tempom. Pa, da vidimo šta se može očekivati od novog modela R-N803D.

Spolja i iznutra

Pre svega, treba navesti da se testirani risiver isporučuje s kompletnim priborom, što podrazumeva DAB/FM antenu, strujni kabl, sasvim solidan sistemski daljinski upravljač s baterijama, brzi vodič u štampanoj formi i kompletno korisničko uputstvo na CD-u. Pored toga, prisutan je YPAO mikrofon – ukoliko nas sećanje dobro služi, ovo znači da R-N803D predstavlja prvi stereo-risiver ovog proizvođača s funkcijom automatske kalibracije.

R-N803D postiže dobar kompromis između analitičnosti i fluidnosti.

Svako ko iole prati hi-fi scenu, do sada je verovatno upoznat s dizajnom savremenih Yamahinih uređaja, a R-N803D u ovom pogledu ne donosi ništa novo. Prednji panel od brušenog aluminijuma izveden je sasvim jednostavno i lišen bilo kakvih dizajnerskih bravura, ali je oplemenjen komandama karakterističnog oblika, koje mu daju dozu retro-šarma. U gornjem delu fronta postavljen je veliki dot-matriks displej, koji omogućava odličnu čitljivost i s veće udaljenosti, a ispod njega smešteno je 10 sitnih komandnih tastera. Desna strana prednjeg panela rezervisana je za veliku kružnu komandu za glasnoću i za nešto manji višenamenski selektor za kretanje kroz menije. U središnjem delu postavljene su tonske kontrole, kontrola balansa i varijabilnog loudnessa, dok se na levoj strani nalaze selektor ulaza, tasteri za odabir parova zvučnika (A, B i A+B), 6,35-milimetarski izlaz za slušalice, ulaz za YPAO mikrofon i USB-A port za reprodukciju s prenosivih memorija. Garnituru kompletiraju prekidači za uključivanje uređaja i aktiviranje Pure Direct modaliteta, koji su postavljeni simetrično, levo i desno od displeja.

Iako po broju priključaka ne može da konkuriše savremenim AV risiverima, zadnji panel testiranog uređaja odlikuje se solidnim brojem konekcija. Na levoj strani smešteno je pet analognih ulaza (uključujući phono MM), četiri digitalna ulaza (po dva koaksijalna i optička), ulaz za DAB/FM antenu i izlaz za aktivni sabvufer. U središnjem delu nalaze se terminali osrednjeg kvaliteta, koji se mogu upotrebiti za povezivanje dva para zvučnika ili za bi-wire vezu. Iznad njih su postavljeni eternet port i antena za bežično wi-fi i blutut povezivanje, a desni deo zadnjeg panela zauzela je IEC utičnica za odvojivi strujni kabl.

Gornja i bočne strane kućišta testiranog risivera izvedene su na uobičajen način, iz jednog komada lima s velikim brojem proreza za hlađenje. Šasija se odlikuje brojnim ojačanjima i dvostrukim limovima, a u gornjem delu nalazi se dodatno ojačanje u obliku latiničnog slova H – sve ovo zajedno predstavlja koncept koji Yamaha naziva ToP-ART (Total Purity Audio Reproduction Technology). Ispod poklopca nailazimo na dizajn koji je takođe poznat iz snažnijih pojačala ovog proizvođača. Na levoj strani nalazi se EI transformator nešto većih dimenzija u odnosu na prethodni model R-N602, a izlazna sekcija, postavljena u središtu, takođe se razlikuje – umesto jednog, sada su tu dva zasebna aluminijumska hladnjaka, od kojih svaki opslužuje po jedan kanal. Upotrebljeni su komplementarni izlazni tranzistori Sanken A1694 i C4467, i to dva para po kanalu. Ostatak elektronike postavljen je na nekoliko štampanih ploča u desnom i zadnjem delu kućišta, a tu nailazimo na D/A konvertersko kolo Sabre 9006AS renomiranog američkog proizvođača ESS Technology, oklopljeni mrežni modul Yamaha NW-01, ESMT memorijske module i elektrolitske kondenzatore poreklom od proizvođača Nippon Chemi-Con.

Zvuk i mogućnosti

Zahvaljujući elaboriranim rešenjima, povezivanje i puštanje u rad prilično je jednostavno i oduzima srazmerno malo vremena. Nakon priključivanja na ostatak sistema i lokalnu mrežu, risiver je automatski ažurirao firmver, a zatim smo na telefon instalirali moćnu aplikaciju MusicCast Controller, koja ima velike mogućnosti kontrole i funkcioniše i kao audio-plejer/renderer. Usledila je kalibracija sistema pomoću priloženog YPAO mikrofona – Yamaha razvija ovaj sistem već decenijama, a naša iskustva s njim pozitivna su bez izuzetka. Stoga vam preporučujemo da mu svakako pružite šansu da ispravi neizbežne akustičke nesavršenosti koje su prisutne u svakoj prostoriji jer vas rezultati mogu prijatno iznenaditi.

Kritičko slušanje započeli smo prvim albumom grupe Taste u standardnoj CD-rezoluciji od 44,1 kiloherca i 16 bita, a Yamaha je ponovo pokazala da predstavlja dobar par s KEF zvučnicima serije Q, priuštivši nam ujednačenu i tonalno izbalansiranu reprodukciju. Srednji tonovi bili su snažni i puni, sa odličnim prikazom zvuka gitare i glasa Rorija Galagera. Pozornica nije izlazila iz širine zadate pozicioniranjem zvučnika, ali je unutar nje stereo-efekat bio jasno izražen. Najniži tonovi prezentovani su temperamentno, sa odličnom brzinom i osećajem za ritam, ali bez nadglasavanja ostalih delova spektra – iz tog razloga, muzika zvuči zaista koherentno. U opštem smislu, R-N803D postiže dobar kompromis između analitičnosti i fluidnosti, pa se reprodukcija odlikuje muzikalnošću u svim uslovima.

Prelazak na znatno složenije kompozicije klasične muzike ukazao je na limite testirane Yamahe, koji se ogledaju pre svega u nedovoljnoj separaciji tonova tokom izvođenja zahtevnih deonica. Detalji se mogu izgubiti u masi tonova, a prelazak na Pure Direct modalitet i visokorezolutivne zapise samo će donekle popraviti situaciju. Priključivanjem spoljašnjeg izvora utvrdili smo da opisana slabost ide na dušu amplifikacije, a ne internog D/A konvertera. Ipak, u odbranu risivera moramo reći da su u pitanju zaista nezgodni segmenti, koji zadaju muke i skupljim pojačalima.

U drugom delu testiranja na R-N803D smo povezali podnostojeće zvučnike Monitor Audio Silver 200, koji imaju znatno veći gabarit, ali i cenom gotovo dvostruko premašuju KEF Q300. Drugačiji karakter pokazao se gotovo odmah jer nova kombinacija pruža direktniji i otvoreniji zvuk, s više dinamike i dešavanja u čitavom spektru. Yamaha se pokazuje kao sasvim sposobna za pokretanje ozbiljnijih kutija, bez gubljenja daha u niskotonskom području. Basovi su čvrsti i masivni, uz zadržavanje žustrine kad je to potrebno. U srednjem i visokom delu opsega situacija je takođe bolja, s više vazduha i jasnijim tonovima, kao i širom pozornicom – razlika nije spektakularna, ali donosi primetan boljitak. Ipak, ovde treba povesti računa o ličnim afinitetima jer u pojedinim numerama zvuk može biti previše svetao i analitičan, što nije po svačijem ukusu.

U pogledu mogućnosti, R-N803D se predstavlja kao zaista fantastična sprava. Pored mrežnog povezivanja i reprodukcije 192/24 i DSD formata, na raspolaganju su digitalni ulazi, pomoću kojih možete poboljšati zvuk sa CD plejera, kablovskog risivera ili drugog digitalnog izvora. Za jednostavnost striminga s mobilnih uređaja zaduženi su blutut i AirPlay, a podrška za MusicCast omogućava priključivanje ove Yamahe znatno većem multirum sistemu. Podrška za brojne onlajn muzičke servise dopunjena je ulazom za gramofon, prijemom DAB signala i izlazom za slušalice, što garantuje da uz R-N803D nikada nećete ostati bez muzike.

Zaključak

Umesto nabrajanja opcija, ovu Yamahu možda je jednostavnije opisati kao AV risiver sa samo dva kanala i odstranjenom sekcijom za prijem i obradu video-signala. Ono što je zadržano sačinjava jedan zaista svestran uređaj, sposoban da odgovori oprečnim zahtevima mlađih i starijih audiofila. Uz malo truda oko odabira zvučnika – a risiver će se sam pobrinuti za optimizaciju u prostoru – Yamaha R-N803D će pružiti sjajne rezultate kao srce funkcionalnog i muzikalnog audio-sistema.

PLUS

Upečatljiv retro-dizajn.

Nenadmašna funkcionalnost.

Dovoljno snage za pokretanje zahtevnijih kutija.

Fluidnost i muzikalnost.

MINUS

U apsolutnom smislu, slabija separacija tonova tokom zahtevnih deonica.
Pogledaj vesti o: Yamaha

Nastavak na Hi-Files.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Hi-Files.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Hi-Files.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.