Izvor: RTS, 19.Avg.2022, 11:03

Tojota, so na otvorenu ranu izneverenih kooperanata

Najveći japanski (i svetski) proizvođač automobila poslednjih meseci je bio prisiljen da, u više navrata, smanji broj vozila koja namerava da proizvede u fiskalnoj 2023, što je u Japanu, po prvi put u istoriji te čuvene kompanije, prouzrokovalo ozbiljnu krizu poverenja među njenim kooperantima.
Po pisanju tiražnog japanskog ekonomskog časopisa Tojo keizaj, vrh "Tojote" je prošlog >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << oktobra, u optimističkom uverenju da će tokom 2022. kalendarske godine snabdevanje poluprovodnicima biti poboljšano, a problemi vezani za koronu prevaziđeni, ocenio da će kupci otvoriti svoje novčanike i potražnja za automobilima znatno porasti, zbog čega je formulisao ideju o proizvodnji čak dvanaest miliona vozila, što bi bio daleko najbolji rezultat u istoriji svetske automobilske industrije.

U januaru je rukovodstvo japanskog giganta korigovalo taj broj, umanjivši ga za milion.
I dalje je, međutim, plan bio da se, uprkos nestašici čipova, padu potrošnje usled ekonomske neizvesnosti prouzrokovane kovidom i inflatornim kretanjima nastalim upumpavanjem novca u svrhu spasavanja privrede, u fiskalnoj 2023. (koja je počela 1. aprila ove kalendarske godine) proizvede najveći broj vozila do sada, kako bi se utvrdio tron dominantnog svetskog proizvođača.
U maju, međutim, taj plan je dalje osetno revidiran nadole, pa je novi cilj za fiskalnu 2023. godinu 9,7 miliona vozila.
I proizvodni cilj za poslednje tromesečje fiskalne 2022. (odnosno, prva tri meseca ove kalendarske godine) bio je revidiran tri puta.
Megalomanski plan?Bitan motiv za razmišljanje o svetskom rekordu od dvanaest odnosno jedanaest miliona vozila bio je pokušaj da se reši problem nagomilanih narudžbina.

Poremećaji u snabdevanju usled pandemije, ali i "Tojotin" sistem efikasne proizvodnje koji eliminiše viškove, odnosno, ne ostavlja proizvedene automobile da uzalud sede neprodati po parkinzima i skladištima, već čini sve da ih napravi tačno na vreme u skladu s potražnjom, učinili su da nakon naglog oporavka potražnje koji je usledio posle širenja vakcinacije i slabljenja virusa kompanija kupcima širom sveta koji su naručili njena vozila ostane dužna čak dva miliona jedinica.
To je deset puta više nego u normalnim uslovima.
S obzirom na to da je u fiskalnoj 2022. godini grupa "Tojota" proizvela nešto manje od devet miliona četvorotočkaša, ideja da se krene na ispunjenje cilja od 12, odnosno, 11 miliona vozila podrazumevala je značajno povećanje proizvodnje i stoga iznenadni, veliki kadrovski i materijalni teret za pleća kooperanata, koji je neke od njih naglo prisilio na investicije u proširenje kapaciteta i zapošljavanje.
Međutim, kada je usled ukrajinske krize znatno poskupelo gorivo i nastupila inflacija koja poskupljuje proizvodnju i snižava kupovnu moć stanovništva širom zemaljske kugle, postalo je izvesno da će se proizvodnja zakomplikovati, a potražnja za vozilima opasti, pa je "Tojota" objavila reviziju na ispod deset miliona jedinica. To umanjenje znači da će mnogi njeni kooperanti imati ozbiljne probleme da povrate svoje investicije.
Uzroci lutanjaI dok su kooperanti priklešteni, sama "Tojota" zbog pada proizvodnje, koji je vidan, ne trpi finansijske poteškoće. Štaviše, kompanija je u fiskalnoj 2022. (koja se završila 31. marta ove kalendarske godine) ostvarila rekordni neto profit od 2,85 biliona jena (23 milijarde američkih dolara).
Međutim, taj profit u velikoj meri je proistekao iz toga što je japanska valuta na najnižim nivoima u odnosu na dolar u poslednjih četvrt veka, što izrazito izvozno orijentisanoj kompaniji koja veliki deo prihoda ubira u inostranstvu u dolarima i evrima prilično odgovara.
Prosto rečeno, "Tojota" trenutno zarađuje mnogo više po prodatom vozilu, tako da je smanjenje proizvodnje (i prodaje) za sada ne dotiče.
To je donekle ironična činjenica koja deluje kao so na otvorenoj rani izneverenih kooperanata, koji sada sumnjaju u moć "Tojote" da realno proceni potrebe tržišta i sposobnosti lanca snabdevanja.
Domaći novinari specijalizovani za praćenje tog stuba japanske ekonomije veruju da je uzrok (nesvakidašnjih) učestalih korekcija proizvodnog cilja pre svega to što je kompanija izgubila moć prikupljanja i analiziranja informacija na kojima se zasnivaju predviđanja trendova u snabdevanju i procene u vezi sa tim koliki je broj vozila moguće napraviti.
Japanski poznavaoci prilika u "Tojoti" još jedan uzrok lutanja kompanije u vezi sa obimom proizvodnje vide u prejakom liderstvu generalnog direktora Akija Tojode, praunuka osnivača kompanije, koji se na toj funkciji nalazi punih 13 godina.
Pod palicom Tojode, kompanija je u više navrata zauzela prvo mesto u svetu po godišnjem obimu proizvodnje i prodaje i prebrodila izazove kao što su posledice svetske finansijske krize iz 2008. ili poremećaji u snabdevanju izazvani udarom velikog cunamija 2011. godine, koji je na severoistoku Japana usmrtio oko 18.500 ljudi.
Njemu se, međutim, sada zamera da je odbijajući sugestije sebi podređenih rukovodilaca stvorio atmosferu u kojoj menadžeri koji imaju detaljniji uvid u stanje stvari na terenu nemaju hrabrosti ili volje da se suprotstave njegovim planovima.
Redukciji proizvodnje u grupi "Tojota" u ovoj fiskalnoj godini, pored globalnih ekonomskih problema kao što su inflacija i nestašica čipova, doprineće kovid zaključavanje kineskog grada Šangaja i skandal u vezi sa nameštanjem parametara kao što su potrošnja goriva i količina štetnih čestica u izduvnim gasovima u japanskoj fabrici kamiona "Hino", koja je od 2001. u sastavu "Tojote" i u Zemlji izlazećeg sunca drži najveći udeo u tržištu tih transportnih vozila – radi rešavanja tih problema njihova isporuka je zaustavljena do daljeg.

Nastavak na RTS...






Povezane vesti

TOJOTA U JAPANU PRAVI PRVI PRAVI "PAMETNI GRAD" Prostiraće se na 175 hektara, a evo i koje tehnologije će biti upotrebljene

Izvor: Blic, 19.Avg.2022

Toyota, najveći svetski proizvođač automobila, u Japanu gradi prvi "pametni grad" na svijetu.

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.