Test: Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iW Elegant

Izvor: B92, 18.Feb.2024, 14:00

Test: Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iW Elegant

Yaris Cross sa klasičnim atmosfercem bliži je srcu domaćim kupcima u odnosu na verziju sa hibridnim pogonom i to zbog cene koja počinje od 19.990 evra sa PDV-om za osnovni, ali vrlo bogato opremljen model.

• Izvor - Auto Magazin; Foto - Auto Magazin; Tekst - Aleksandar Bursać

Ovo je već treće druženje sa SUV verzijom Yarisa. Toyotin novitet smo među prvima u svetu vozili na međunarodnoj novinarskoj prezentaciji održanoj u Briselu.
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 <<
Ubrzo posle toga, počela je prodaja u Srbiji. Odmah je u redakciju Auto magazina stigla najbolje opremljena verzija, čiji ste test mogli da pročitate ranije na našem sajtu.

Reč je o hibridu, koji može da se naruči sa i bez pogona na svim točkovima. Time je postao jedini model u klasi sa punim hibridnim pogonom i 4x4 sistemom, gde se za pokretanje zadnjih točkova brine dodatni elektromotor.

Koliko god da se država prethodnih godina trudila sa subvencijom od 2500 evra, hibridi su, na žalost, i dalje ostali nedostupni širem sloju kupaca.

Zato smo ovaj put na test preuzeli varijantu sa atmosferskim benzincem, koji je dosta pristupačniji. Može da se nabavi već od 19.990 evra.

Kakva su vremena došla u pogledu poskupljenja, Yaris Cross je odmah postao ne samo jedan od najpovoljnijih, već jedan od najjeftinijih SUV modela B segmenta.

Pogotovo kada se u obzir uzme šta sve nudi za taj novac… Spisak standardne opreme je prilično dug.

Pre svega, tu su gotovo svi mogući bezbednosni sistemi. Kamera za prepoznavanje pešaka obezbeđuje automatsko kočenje i danju i noću, dok bicikliste "vidi" samo danju.

Yaris Cross ima i vrlo napredan sistem autonomnog kočenja sa prepoznavanjem vozila iz suprotnog smera i pešaka prilikom skretanja u raskrsnici.

Naravno, tu je i čitanje saobraćajnih znakova o ograničenju brzine, automatsko aktiviranje dugih svetala kada nema nikoga ispred, kao i adaptivni tempomat koji sam održava odstojanje od vozila ispred.

Osim toga, može da se pohvali i automatskim održavanjem sredine saobraćajne trake, s tim što ruke moraju da budu na volanu. Zapravo, sve ovo je sastavni deo sistema za autonomnu vožnju drugog nivoa koji je standard i na osnovom paketu opreme.

Od bogate opreme koja se dobija za navedeni iznos izdvajamo još senzore pritiska u gumama, multimediju sa Apple Car Play i Android Auto povezivanjem, digitalne instrumente, prednji naslon za ruku i električnu parkirnu kočnicu.

Za razliku od većine konkurenata, Yaris Cross nema motore od hiljadu kubika. S obzirom da su dimenzije veće od standardnog Yarisa, za njega je rezervisan novi 1.5 benzinac sa 125 konjskih snaga.

Do sada smo imali prilike da ga vozimo u Yarisu i jedan od glavnih utisaka je bio da se mašina ponaša kao da ima turbo!

Ipak, Cross je malo teži, ali i dalje ume da iznenadi baš u trenutku kada pomislite da je dao sve od sebe. Pun gas ume itekako da izazove neočekivano snažnu reakciju i to u vrlo širokom opsegu obrtaja, sve do 6500 o/min!

Upravo zbog toga mnogi koji sednu za volan imaju utisak da je pod haubom turbo a ne atmosferski benzinac.

Ono što prvo pada u oči je činjenica da Yaris Cross uopšte nije mali auto. Dosta je visok; pogotovo ima veliko odstojanje od tla koje, na žalost, nije deklarisano, ali je evidentno prilikom ulaska u auto. Da je u pitanju vrlo specifičan auto, postaje jasno odmah po sedanju.

Sedišta su profilisana tako da imate osećaj kao da sedite u fotelji, udobno zavaljeni u naslon sa vrlo izraženom bočnom podrškom. Vozačevo sedište može da se podesi da bude vrlo nisko, gotovo kao u standardnom Yarisu.

Naravno, ovo je krosover i ljudi ih kupuju, između ostalog, i zbog povišene pozicije sedenja. I ovde možete značajno da podignete sedište za maksimalnu preglednost, tako da komforno mogu da se smeste osobe svih visina.

Pozadi ima nešto više mesta u odnosu na Yaris, ali samo za glavu. Do krova nam je ostalo još nekih desetak centimetara, dok je za kolena gotovo identičan prostor kao u nižem "bratu".

Uz sve to, sedi se prilično uspravno.

Povećan prtljažnik je nešto što se očekuje od krosover verzije. Dok je kod hibrida sa 4x4 pogonom donekle smanjen zbog zadnjeg elektromotora, ovde ima pun kapacitet od skoro 400 litara.

Dakle, Yaris Cross je, kao što mu i samo ime kaže, povišena ali i povećana varijanta Yarisa. Osim imena i mehanike, dele i dizajn unutrašnjosti.

Komandna tabla je vrlo slična u oba vozila. Ističu se digitalni instrumenti i veliki displej multimedije.

Za svaku pohvalu je veliki broj pregrada. Mobilni telefon možete da odložite na dva mesta, u donju policu ispred ručice menjača sa bežičnim punjenjem i na gornju, smeštenu između displeja multimedije i komandi "klime".

Materijali su takođe slični kao u Yarisu. Svetliji delovi komandne table su od meke plastike, dok su tapacirunzi u vratima najsličniji oblogama krova kod nekih modela.

Tu su i specifične unutrašnje ručice za otvaranje vrata koje su uvučene u rukohvat. Možda na oko sve ovo deluje neobično, ali je ergonomski, zapravo, vrlo zgodno.

Jedino je potrebno malo vremena da se naviknete na visoku poziciju tastera podizača prozora.

Odmah po startovanju motora jasno je da je reč o mašini sa tri cilindra. Na svu sreću, motor je vrlo izbalansiran i uglađen, a vibracije su zaista minimalne, čak i na leru.

S obzirom na hladno vreme odmah aktiviramo grejače sedišta i volana. Kao i tokom testa Yaris Cross hibrida, nismo oduševljeni plastičnom maskom u donjem delu volana, koja sprečava da toplota grejača obruča dođe do ruku.

Ovaj put, pod desnom rukom je ručica manuelnog menjača. Iako je sama ručica nešto duža, ima kratke hodove i precizna je, pa šaltanje predstavlja pravo zadovoljstvo.

Auto je zgodan i za početnike, pogotovo prilikom kretanja. Čim počnete da popuštate kvačilo, dižu se obrtaji motora, čime se omogućava polazak i bez dodavanja gasa.

S obzirom da je reč o atmosfercu, motor je iznenađujuće elastičan, tako da će lepo povući i sa vrlo niskih 1200 obrtaja. Generalno, prijaju mu i opušteni režim vožnje ali i onaj sportski.

Rano menjanje brzina nagradiće vas niskom potrošnjom, koja je čak i na kratkim relacijama po hladnom vremenu bila ispod osam litara.

Za uobičajena ubrzanja i međuubrzanja ne morate da šaltate naniže ako vas mrzi, ali za ona snažnija ćete već morati da se pozabavite ručicom menjača.

Zalazak u crveno područje obrtomera koje počinje na 6500 o/min nije neophodno čak i kada su vam potrebne maksimalne performanse.

Test smo završili sa relativno niskih 7,4 l/100 km za jedan krosover, i to sa benzinskim atmosferskim motorom solidne zapremine.

Čak i kada smo vozili u velikoj gužvi, sa dosta stani-kreni situacija, prosek nije prelazio preko 8,5 l/100 km. Pri svemu tome Yaris Cross nas je prijatno iznenadio prilično mekim ogibljenje za današnje automobile, iako su montirane "osamnaestice" dimenzija 215/50 R18.

Ipak, velika čeona površina na auto-putu dovodi do povećane potrošnje, uprkos dugim prenosnim odnosima menjača. Pri 130 km/h je na oko 3300 obrtaja i troši između 7,4 i 8,0 litara u zavisnosti od pravca vetra.

U ovim situacijama nije neki štedljivac ali je vrlo zato stabilan, baš kao i prilikom brzih prolazaka kroz krivine.

Istina, zvučna izolacija pri velikim brzinama je nešto slabija, ali ipak treba imati u vidu da je ovo, pre svega, gradski auto.

Kada se sve uzme u obzir, bezbednost, oprema, motorizacija, cena, pa i dizajn, Yaris Cross nema mnogo ozbiljnih konkurenata.

Svakako treba imati u vidu pouzdanost i relativno povoljno održavanje, s obzirom da je atmosferski benzinski motor najmanje zahtevan od svih.

I da, ovde nema start-stop sistema, pa nema ni onog dosadnog paljenja i gašenja i brige da li će se pokvariti neka od skupih komponenti…

Tojota Srbija je predstavila novi način finansiranja, po mnogo čemu jedinstven i do sada nezamisliv za domaćeg kupca.

Reč je kreditiranju koje podrazumeva delimično učešće, u visini koja odgovara kupcu, ali sa fiksnom, i to dinarskom ratom kredita tokom celog perioda otplate. Jednostavnije, kupac plaća dinarsku ratu kredita koja ne zavisi od visine kamatnih stopa, kursa dinara ili bilo kojeg rizika vezane za promene na finansijskom tržištu.

Kupci se najčešće opredeljuju za iznos od 50 odsto, ali on može biti i manji, na primer 20 odsto od ukupne vrednosti odabranog vozila, a najmanje 10 odsto od vrednosti vozila. Ostatak se otplaćuje na period do sedam godina sa fiksnom dinarskom ratom.

Između sedišta se nalazi grupa tastera. Među njima je i onaj sa oznakom "iMT" (intelligent Manual Transmission). Kada aktivirate ovo dugme, auto će sam davati međugas prilikom šaltanja naniže.

Podizanje obrtaja diktira položaj ručice menjača, odnosno samo ubacivanje u stepen niže, bez obzira da li ste pustili kvačilo. Na taj način će čak i neiskusni vozači delovati kao profesionalci.

Ovako se štedi lamela, ali se i neznatno podiže potrošnja. Baš zbog toga sistem se isključuje po gašenju motora, pa morate ponovo da ga aktivirate sledeći put kada upalite auto.

Polica za duplo dno u prtljažniku je danas sasvim uobičajena u automobilima. Međutim, ovo je prvi put da vidimo izdeljenu policu, koja omogućava njeno parcijalno korišćenje.

Leva i desna strana su različite širine (u razmeri 2/3), čime se obezbeđuje još bolja praktičnost. Još jedna specifičnost je zadnja polica koja se podiže sa prtljažnim vratima.

Napravljena je od platna sa okvirima koji se lako uvijaju i savijaju kao na dečijim šatorima. Tako za čas možete da je savijete i odložite gde god vam odgovara dok prevozite kabastiji teret.

Nove generacije automobila su nas ozbiljno razmazile, pa su grejači sedišta, volana i vetrobrana nešto što zaista mnogo znači na niskim temperaturama.

Zanimljivo je da grejač vetrobrana nema niti u staklu koje često umeju da budu naporne u noćnim vožnjama jer rasipaju svetlost.

Ovde su grejači u bočnim stubovima i jednako efikasno odmrzavaju staklo u vrlo kratkom roku.

"Auto magazin" je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Motor: 3 cil, zapremina 1490 ccm, snaga 92 kW (125 KS) pri 6600 o/min, maks. o. moment 153 Nm pri 4800-5000 o/min, menjač manuelni, 6 stepeni

Dimenzije: D/Š/V 4180/1765/1595 mm, međuos. rastojanje 2560 mm, prtljažnik 397/1097 l, rezervoar 42 l, masa 1225 kg, pneumatici 215/50 R18

Performanse: maks. brzina 180 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,9 s, prosečna potrošnja 6,2 l/100 km, emisija CO2 140 g/km (WLTP)

Standard: LED farovi, upozorenje na nadolazeći saobraćaj sa zadnje strane, kontrola mrtvog ugla, grejač vetrobranskog stakla, el. sklopivi retrovizori, automatska klima sa dve zone, grejanje prednjih sedišta i volana, el. podesiva lumbalna podrška za vozača, alu-felne 18 inča, kamera za vožnju unazad, dodatno zatamnjena zadnja stakla, digitalni instrumenti 7 inča, ambijentalno osvetljenje, LED maglenke i zadnja svetla, multimedija 8 inča, bežični punjač, beskontaktno otključavanje i startovanje, adaptivni tempomat sa održavanjem sredine trake, automatsko kočenje sa prepoznavanjem pešaka u raskrsnici danju i noću, biciklista danju, automatska duga svetla, prednji naslon za ruku, elektronska ručna

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.
Pogledaj vesti o: Toyota

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.