Prva vožnja: Toyota RAV4 GR Sport – kroćenje prirode na ivici polarnog kruga

Izvor: B92, 08.Maj.2023, 15:43

Prva vožnja: Toyota RAV4 GR Sport – kroćenje prirode na ivici polarnog kruga

Na poziv Toyote, Auto magazin je otišao na sever Švedske, da se iz prve ruke uveri u novitete koje je dobio redizajnirani RAV4, ali i da se upozna sa GR sport linijom opreme u ekstremnim uslovima po snegu i ledu.

• Tekst - Aleksandar Bursać; Izvor - Auto Magazin; Foto - Auto Magazin

Luleo, Švedska

Hibridi odavno nisu dosadni ekološki automobili koje voze "štreberi" i "ekološki zaluđenici".

Toyota već više od četvrt >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << veka ima izuzetna iskustva sa ovom vrstom pogona, pa je od potrebe za ekološkom tehnologijom stigla do zabave i ozbiljnih performansi.

Ne, ne govorimo o sportskom automobilu u kom će uživati jedna ili maksimalno dve osobe, već o porodičnom vozilu, koje je pritom sposobno da izađe na kraj sa vrlo nezgodnim uslovima na putu.

To je RAV4, koji u svojoj najnovijoj verziji spaja naizgled nepomirljive osobine – prostranu kabinu i prtljažnik, ubrzanje do "stotke" za šest sekundi i minimalnu emisiju izduvnih gasova.

To nije ni potpuno električni auto, sa kojim morate da razmišljate koliko ćete kilometara preći, da li ćete naći punjač i da li će na njemu biti slobodnog mesta.

Dovoljno je da sipate benzin i uživate u maksimalnoj slobodi.

Sa druge strane, ako ste i kad god ste u mogućnosti, imate bar 75 kilometara vožnje isključivo na struju, a po gradu i više.

Pritom, za potpuno punjenje baterije je potrebno tek nešto više od dva sata.

Pogađate, reč je o "plag-in" hibridu, sa 306 "konja". Ukoliko ipak imate ograničen budžet ili vam je jednostavno dovoljna standardna hibridna tehnologija, tu je RAV4 Hybrid.

Sve ove verzije smo već imali prilike da testiramo na domaćim putevima, uključujući i onu sa prednjim pogonom.

Ovaj put, upoznajemo se sa novinama u RAV4 ponudi, i to na varijantama sa pogonom na sva četiri točka.

Toyotin SUV je nedavno redizajniran, a dobio je i GR sport paket opreme, koji se prilično razlikuje od ostalih.

Domaćini su odabrali Švedsku da nam predstave novitete, što zbog namere da se uverimo u sposobnosti automobila u ekstremnim vremenskim uslovima po snegu i ledu, što zbog omaža zemlji u kojoj su Toyotini hibridi izuzetno popularni.

I sami smo se iznenadili koliko ih ima na krajnjem severu ove zemlje, gde su potpuno uobičajene temperature od -18 stepeni Celzijusovih i niže.

Toyota je nekako tiho uvela redizajnirane detalje na modelu RAV4, koje ćete teže pronaći spolja, a lakše iznutra. Reč je o uvođenju potpuno digitalnih instrumenata i većeg displeja multimedije sa naprednijim mogućnostima.

Instrumenti su i do sada delimično bili digitalni, a sada više nema analognih pokazivača. Na displeju dijagonale 12,3 inča HD rezolucije, vozač može da menja konfiguraciju prikaza u vidu četiri teme.

Zanimljivo je da je čuveni ekonometar i dalje analognog izgleda; u toj formi se pokazao najčitljivijim i najrazumljivijim, tako da lako može da se proceni do koje mere može da se stisne gas a da se ne startuje benzinac.

Velika novina je i u pogledu multimedije.

Ne samo što ima veći displej dijagonale 10,5 takođe HD rezolucije, već i RAV4 može da se pohvali "klaud" navigacijom koja omogućava uživo praćenje saobraćaja i izbegavanje gužvi.

Već smo je probali na najnovijim Toyotama i pokazalo se da odlično radi čak i u Beogradu. Android Auto i Apple Car Play povezivanje se podrazumeva, s tim što je druga opcija moguća i bežično.

Među poboljšanjima je i unapređeni Toyota Safety Sense bezbednosni sistem, koji omogućava automatsko kočenje i u raskrsnicama, prepoznavajući druge automobile i pešake.

I ne samo kočenje; RAV4 će po potrebi automatski korigovati upravljač kako ne bi došlo do nezgode.

Za razliku od standardnog hibrida, plag-in hibridna verzija takođe prepoznaje i reaguje na bicikliste i druga parkirana vozila.

Ono što je nama posebno bilo zanimljivo je uvođenje GR sport verzije, koja je ujedno i lajtmotiv ove prezentacije.

Posle brojnih Toyotinih modela, od Yarisa pa do Hilaxa, i RAV4 je stilizovan po ugledu na šampionske Toyota Gazoo Racing modele. Spolja se izdvajaju detalji od pijano lakirane plastike, kao što su rubovi oko točkova, delovi branika, kućišta retrovizora…

Sami branici su drugačijeg oblika i nešto agresivnije estetike. Naravno, "GR" znak je i na prednjoj masci, dok je u unutrašnjosti postavljen u dno volana i utisnut je u naslone za glavu.

Točkovi prečnika 19 inča su takođe ufarbani sjajnim crnim lakom.

Sportska sedišta su presvučena eko-kožom koja je u središnjim delovima od materijala sličnom antilop koži.

Nešto su kraća nego kod nemačkih konkurenata, ali su vrlo udobna i odlično drže telo u krivinama.

Električno podešavanje se podrazumeva, kao i memorije položaja za vozača. Oprema je inače vrlo bogata i standardno obuhvata kamere od 360 stepeni kao i mnoge druge korisne elemente.

Epitet "sportski" zaista ide uz Toyotu RAV4, s obzirom da ima vrlo snažne motore.

Standardni hibrid sa pogonom na sva četiri točka pruža iznenađujuća ubrzanja, posebno u "sport" režimu.

Na papiru ima svega četiri konjske snage više u odnosu na verziju sa jednim elektromotorom i prednjim pogonom, ali u praksi se ponaša kao da ima mnogo više snage, što dokazuju i ubrzanja do "stotke" od 8,1 sekundi.

Međutim, auto koji će ozbiljno iznenaditi čak i ljubitelje izuzetno snažnih sportskih automobila je RAV4 sa plag-in hibridnim pogonom.

Njegovo ubrzanje do "stotke" za 6 sekundi je brutalno u odnosu na konkurenciju i praktično je na nivou doskorašnjih najbržih verzija hot-heč modela.

Ovaj auto je spoj najboljih vrednosti dva sveta – ima veliki četvorocilindarski benzinski motor i snažne elektro-motore.

Uz pomoć prilično velike baterije može da pređe osamdesetak kilometara samo na struju po gradu. Kada se ona isprazni, ponaša se kao klasičan hibrid, i što je vrlo važno, nema povećanu potrošnju u odnosu na njega!

Za nas je zaista bilo interesantno da vidimo kako se hibridi ponašaju na niskim temperaturama, kojih je sve manje u našim krajevima.

Problema sa paljenjem, naravno, nema. Šalu na stranu, pokazalo se da u vožnji ne samo da nema nikakvih razlika na vrlo niskim u odnosu više temperature, nego je i prosečna potrošnja plag-in hibrida bila 6,0 do 6,5 l/100 km.

Neko će reći, okej, morali ste da vozite sporo po snegu i ledu. I jesmo, ali samo u početku, dok nismo otkrili limite.

Oni su iznenađujuće visoki, delimično zbog guma sa "ekserima", a najviše zbog sjajnog 4x4 pogona.

Verovali ili ne, pun gas po snegu i ledu izaziva nevericu u pogledu ubrzanja.

Fenomenalno je kako RAV4 raspoređuje i prenosi snagu na podlogu, kao da je na suvom i toplom asfaltu!

Ništa manje nije impozantna granica proklizavanja u krivinama, koju nikako nismo očekivali.

Otprilike, dovoljno je da se pridržavate uobičajenih opštih ograničenja i nećete imati problem. A ona su vrlo specifična za područja na ledenim putevima.

To su, u stvari, potpuno uobičajeni zimski putevi po zaleđenom moru! Ograničenje je 30 km/h.

Zaustavljanje se, naravno, ne preporučuje, a obavezno je i odvezivanje pojaseva! Poenta je da se što pre izvučete iz vozila, ako zatreba…

Zanimljivo je da ni u jednom trenutku nismo morali da testiramo "trail" mod (sa ulogom diferencijala sa ograničenim proklizavanjem), odnosno, nije bilo situacija sa zaglavljivanjem, pogotovo ne onih kada je neki od točkova ostao potpuno bez prijanjanja.

Inteligentni pogon na sva četiri točka u svakom trenutku je omogućavao idealnu raspodelu i kontrolu snage na svakom od točkova pojedinačno.

Štaviše, vrlo teško ga je naterati da prokliza, osim ako isključite sisteme bezbednosti.

U svakom slučaju, RAV4 je sposoban da se izbori i sa težim terenima, što ovaj put nismo testirali, ali smo u Srbiji u više navrata imali prilike da se u to uverimo.

Njegovu svestranost svakako dopunjuje izuzetna ponuda prostora, pogotovo na zadnjim sedištima i u prtljažniku, koji je među najvećima u klasi a i šire. Tome treba dodati izuzetno bogatu opremu i vrlo kvalitetne materijale u kabini, sa mnogo mekih površina i teksturama prijatnim na dodir.

Kao što je slučaj i sa ostalim Toyotama, po kvalitetu završne obrade su praktično na nivou Lexusa.

Na kraju, uvek se postavlja pitanje pouzdanosti i troškova eksploatacije. Toyota se odavno dokazala sa svojim hibridima, koji prelaze ogromne kilometraže bez većih kvarova i skupljih popravki.

Nema problema ni sa registracijom, uprkos zapremini SUS motora od 2.5 l. Jeftina je jer je u pitanju hibrid.

A tu je i državna subvencija za kupovinu, koja se kreće od 2.500 do 3.500 evra.

Još jedna zanimljiva novina je MyT aplikacija koja omogućava da proverite da li ste zaključali vrata, da li je ostalo neko svetlo upaljeno i da li ste zatvorili prozore čak i ako ste daleko od automobila.

Ova funkcija je standard na svim verzijama, bez obzira na paket opreme. Već od srednjeg nivoa očekuju vas dodatne funkcije.

Na primer, možete da otključate auto na daljinu ako očekujete pošiljku koju bi trebalo da vam dostave u automobil. Možete da aktivirate sva četiri migavca kako biste lakše pronašli auto na velikom parkingu, kao i da daljinski aktivirate grejanje ili "klimu".

Toyotina MyT aplikacija još omogućava da proverite status vozila u smislu preostale količine goriva, autonomije i eventualnih servisnih detalja.

RAV4 GR Sport je, osim vizuelnih detalja, dobio i drugačije podešavanje ogibljenja u cilju bolje upravljivosti. Prednje i zadnje opruge su nešto tvrđe, sa optimiziranom usklađenošću sa amortizerima.

Konkretno, kod plag-in hibrida ogibljena sila je povećana sa 30 na 36 njutna po milimetru napred i sa 49 na 55 N/mm nazad.

Kod standardnog hibrida povećanja su sa 28 na 30, odnosno sa 40 na 46 njutna po milimetru.

Kao rezultat svega auto se manje ljulja prilikom naglih promena pravca i manje se naginje u brzim prolascima kroz krivine, ali i prilikom kočenja.

RAV4 napred ima Mekferson sistem ogibljenja a nazad dupla trougaona ramena.

Prednosti Toyotinog AWD-i sistema pogona na sva četiri točka u odnosu na konvencionalne je ne samo u tome što nema kardana, čime je ostvarena ušteda u masi i prostoru, već je omogućena inteligentnija raspodela snage u zavisnosti od uslova na putu.

Toyotina tehnologija isporučuje više obrtnog momenta na zadnje točkove, do maksimalnih 1.300 Nm – što odgovara ili prevazilazi tipičan obrtni moment postignut mehaničkim sistemom.

Raspodela obrtnog momenta na prednje/zadnje točkove može da varira od 100:0 do 20:80, u zavisnosti od uslova vožnje.

Odnos se automatski optimizuje da bi se pružila poboljšana upravljivost, stabilnost i performanse van puta, što smo i mi u Švedskoj itekako mogli da osetimo u krivinama na putevima prekrivenim snegom i ledom.

"Auto magazin" je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.
Pogledaj vesti o: Toyota

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.