
Izvor: TangoSix.rs, 09.Sep.2022, 07:00
Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen
Jedan od savremenih višenamenskih borbenih aviona koji se trenutno može nabaviti na tržištu jeste švedski SAAB JAS-39 Gripen. Međutim, ovu letelicu još od brazilske narudžbine 2014. godine, već dugo niko nije nabavio iako je SAAB učestvovao na nekoliko tendera, kako u Evropi tako i u ostatku sveta. Većina zemalja je nabavila američki F-35, potom su kupovani francuski Rafali, kao i evropski EF-2000.
Na takvu situaciju požalio se specijalizovanim >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << medijima koji se bave vojnom tehnikom predsednik i generalni direktor kompanije SAAB AB Micael Johanson. On je 26. avgusta ove godine, u sedištu kompanije u Stokholmu, novinarima govorio o svojoj, kako je rekao ‘‘ekstremnoj frustraciji‘‘ zbog dugogodišnjeg otsustva izvoznih uspeha borbenog aviona Gripen. Johanson je pri tom naglasio da za to nisu krive perfomanse aviona, već politički faktori.
– To je u najmanju ruku izuzetno frustrirajuće, i mogu reći da se ne radi o proizvodu koji smo razvili i proizveli. Da su bili potpuno jednaki uslovi u smislu da se ne govori o bezbednosti, politici i drugim oblastima, onda mislim da bi nam bilo mnogo bolje – rekao je Johanson i dodao da je u mnogim državama uticaj SAD ogroman, da na tržištu nije lako raditi protiv njih, i da je to politika.
Dominacija na tržištu višenamenskih borbenih aviona u Evropi, koju su i pre imali avioni američke proizvodnje, nastavljena je uspešnom realizacijom prodaje aviona F-35 u, za sada 10 zemalja, sa realnim izgledima za još 4 ili 5. Gotovo svi korisnici F-16, kao i većina država koja poseduje F/A-18, nabavili su Lightning II kao potpunu ili delimičnu zamenu svoje postojeće flote borbenih aviona.
Gripen prve generacije je do sada prodat Južnoafričkoj Republici (26 aviona) i Tajlandu (12 aviona), u Evropi su avione iznajmili Češka i Mađarska (po 14 primeraka), dok je Brazil kupio 36 primeraka nove generacije. Češka će po svemu sudeći, nakon isteka drugog ugovora o iznajmljivanju, nakon 2027. godine povući ovaj tip iz naoružanja, započela je pregovore o nabavci američkih F-35. Mađarska namerava da nastavi eksploataciju Gripena, postoji i mogućnost nabavke još jedne eskadrile. Švedska koristi 94 Gripena C i D, a naručila je 60 Gripena E.
Ako bismo analizirali samo evropske tendere na kojima Gripen izgubio, videli smo da se to dogodilo iz nekoliko razloga. Prvi je da je bilo slučajeva neodgovarajuće ponude, Slovačkoj i Bugarskoj su na primer ponuđeni Gripen C i D čije su taktičko-tehničke karakteristike znatno slabije od F-16 Block 70 ili 72 koji je i bio pobednik u izboru novog aviona u navedenim državama. Pandan ove, nasavremenije varijante 16ce je nova generacija Gripena – Gripen E i F koji je u Švajcarskoj (izabrala F-35) bio eliminisan sa tendera jer, kako je zvanično saopšteno, nije još bio završen njegov razvoj. U Finskoj protiv F-35 SAAB-u nije pomoglo ni to što su uz Gripene E i F ponuđena i dva višenamenska leteća radarska sistema GlobalEye.
Drugi razlog je činjenica da je F-35 jedini borbeni avion 5. generacije trenutno dostupan na tržištu, i da su neke njegove performanse znato bolje od evropskih višenamenskih borbenih aviona, što je u odlukama država koje su ga nabavljale, i navođeno kao prednost zbog koga je američki avion izabran. Uz to treba dodati i da Gripen, ima mnogo više američke tehnologije nego Rafal i EF-2000 (sa kojima se može naravno porediti, ali nisu ista klasa), kod švedskog aviona je motor američki, kao i dobar deo naoružanja i komponenti elektronske opreme. Sve to može uticati na to da SAD imaju mogućnost da ne odobre prodaju Gripena na nekom od tendera gde učestvuju i američki proizvođači.
Gripen nije baš ni jeftin u odnosu na to šta može da pruži, a to je naročito bilo izraženo kod ponuda prve generacije. Isto tako polovni borbeno moćniji evropski ‘‘deltaši‘‘ su se, u nekim slučajevima po ceni mogli nositi sa novoproizvedenim Gripenima C i D. Međutim, osim Hrvatske, Rumunije i delimično Grčke (nešto ranije i Austrije), evropske države su uglavnom kupovale samo nove avione.
Iako izbor novog višenamenskog borbenog aviona zavisi od mnogo faktora, presudni su politički i ekonomski odnosi države koja kupuje i države koja prodaje avione. Čak i da struka izabere najbolje rešenje, a do toga se u ozbiljnim država dolazi procesom procene (kao što je u skorije vreme dva puta bilo u Švajcarskoj i jednom u Finskoj), političari imaju poslednju reč. Najbolji primer imali smo u Švajcarskoj prilikom prvog pokušaja nabavke, struka je 2009. godine izabrala Rafal (što ipak nije javno saopšteno već su informacije iscurele tek 2012. godine), ali su političari 2011. godine odlučili da se ide na Gripen čija nabavka nabavka nije prošla na referendumu koji je održan 2014. godine.
The post Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen appeared first on Tango Six.