Izvor: S media, 07.Feb.2012, 12:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Uskoro lista banaka koje su prevarile klijente

Naime, novim propisom Narodna banka Srbije ima obavezu da tromesečno objavljuje informacije o davaocima usluga koji nisu postupili po zakonu.

Lični bankrot spas za dužnike

Banke povećale naknade?

Dva meseca je proteklo od kako je počela primena Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga. U NBS kažu da je povećan broj primljenih pitanja, ali i preuranjenih prigovora koji se odnose na bankarske usluge. U poređenju s novembrom, u decembru je >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << bilo čak 1,8 puta više primljenih pitanja i 2,7 puta više preuranjenih prigovora.

Uprkos zakonu koji je doneo reda, kako kažu u Udruženju bankarskih klijenata “Efektiva”, građani im se i dalje javljaju zbog istog problema - povećanje marži i kamatnih stopa.

- Ono što se sada dešava i nakon 5. decembra, a i ne nazire se rešenje problema, jesu aneksi za stambene kredite jedne grčke banke.-Naime, banke pokušavaju da u ugovore svojim klijentima ubace element “ponder”, koji zapravo predstavlja drugu promenljivu vrednost, i kroz određenu formulu koeficijenta obaveznih deviznih rezervi - kaže Dejan Gavrilović iz ”Efektive” za Blic.

Banka je slanjem aneksa ugovora broj dva onim klijentima koji nisu potpisali ugovor zapravo priznala da prethodni aneks nije bio u skladu sa zakonom. Međutim, oni klijenti koji su potpisali aneks broj jedan omogućili su banci da im te odredbe uvrsti u ugovor. Drugim rečima, banka je nastojala da promeni metod obračuna, kao i interval za usklađivanje i da ubaci novu promenljivu vrednost iskazanu kroz ponder.

Aneksom broj dva ova grčka banka priznaje da metodu obračuna, kao i interval za usklađivanje ne može da promeni, ali uporno pokušava da uvrsti ponder kao element obračuna kamatne stope.

Aleksandar Ćalović, zamenik predsednika IO Čačanske banke, kaže za “Blic” da je zakon, pored zaštite korisnika, bio dobar i za zaštitu banaka jednih od drugih.

- Kako više nije moguće nuditi kredit s nula odsto kamate, nije moguće ni činiti neravnopravnu konkurenciju bankama koje nemaju gomilu skrivenih troškova - kaže on.

Svi dugujemo po 818 evra

Sporne odredbe

U Udruženju banaka Srbije više puta su napominjali da nisu protiv donošenja Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, ali da brojne odredbe nisu dobre. Kao najproblematičnije navodili su mogućnosti po kojima klijent može da odustane od ugovora u roku od 14 dana, kao i da eventualne zloupotrebe na kartici plaća samo do iznosa od 15.000 dinara.

Novčane kazne

Ukoliko prekrše zakon, banke će morati da plate kazne od 500.000 do 800.000 dinara u sledećim slučajevima:

- ako ugovor ne sadrži obavezne elemente

- ako ugovor sadrži promenljivu nominalnu kamatnu stopu suprotno zakonu

- ako ne pribave pismenu saglasnost za izmenu obaveznih elemenata ugovora, odnosno jednostrano izmene uslove iz ugovora ili jednostrano otkažu ugovor

- ako ne primene zvanični srednji kurs pri odobravanju ili otplati kredita

- ukoliko naplate naknadu za prevremenu otplatu suprotno zakonu

- ako banka onemogući klijentu da podigne novac sa svog računa u gotovini bez naplate posebne naknade odmah do 600.000 dinara, odnosno najkasnije dva dana po prilivu novca iznad te sume

- ako korisniku naplate naknadu za gašenje računa ili platne kartice

- ako ustupi potraživanje suprotno zakonu


Pogledaj vesti o: Lizing

Nastavak na S media...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta S media. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta S media. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.