Lexus RX450h Luxury Premium

Izvor: B92, 21.Feb.2010, 22:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Lexus RX450h Luxury Premium

Pre nekoliko godina, rođendan B92 slavili smo u beogradskoj ekspozituri hotela Hyatt. Kako sam bio jedan od domaćina svečanosti, morao sam da se pojavim nekoliko sati pre same žurke i da pomognem oko organizacije, duvanja balona i odabira ljupkih hostesa.



Tekst i foto: Nemanja Pantelić

Kada sam obavio dužnosti, u jednom trenutku otvorila se prilika da, zajedno sa koleginicom iz marketinga, malo razgledam kompleks u koji ne idem previše >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << često.

Mislim da smo otišli liftom na VI sprat.

Kada su se otvorila vrata i kada sam zakoračio iz lifta, prvo sam primetio kako mi cipele tonu u mekani, vazdušasti tepih. Koliko god da su mi cipele za ovu proslavu bile uglancane, pomislio sam da to nije dovoljno i da ću isprljati pod.

Pravo iz lifta ulazite u veliki bar / restoran koji je tada bio je potpuno prazan, čak ni osoblja nije bilo. Sledeće što me je zapanjilo bio je panoramski pogled na Beograd.

Setite se, u to vreme, pogled iz Hyatta nije bio preterano lep. Sa jedne strane promaja je duvala kroz ugljenisane ostatke bivšeg CK dok se sa druge strane podizao dim spaljenih guma i sekundarnih sirovina iz nehigijenskog naselja Karton siti.

Kroz mešavinu smoga i dima mogle su se videti gužve na Gazeli i na Brankovom mostu, i u njima nervozni vozači koji ne poštujući prvenstvo prolaza pokušavaju da se što pre uključe u saobraćaj...

Kada sav taj haos posmatrate iza debelih stakala hotela Hajata, neverovatno je koliko se osećate izolovano i udaljeno od onoga što vidite.

Ova kašičica luksuza koju sam vam opisao bila je prva stvar koja mi je pala na pamet kada sam počeo da vozim Lexus RX450h po gradu. Ako ste i vi u životu imali priliku da osetite nekakav luksuz siguran sam da bi sećanja počela da naviru za upravljačem ovog auta.

U kabini je tiho kao u gluvoj sobi, putnici sa visine posmatraju svet oko sebe i ne osećaju rupe na asfaltu u koje upadaju veliki točkovi.

Klasičan ključ za otvaranje i pokretanje auta sveden je na dimenzije kreditne kartice što znači da bez problema staje u novčanik. Tu ga možete i ostaviti jer vam nije potreban. Kada se približite autu, sistem vas registruje, upali osvetljenje u kabini, i dovoljno je samo da se uhvatite za bravu i otvorite vrata.

Automobili najnovije generacije imaju masivne i široke pragove. To pozitivno utiče na čvrstinu auta pa samim tim na bezbednost putnika i na poboljšane vozne karakteristike. Ipak, kada vozite po mokrim i blatnjavim putevima ti delovi se dosta prljaju. Dešava se da pri ulasku ili izlasku redovno tu prljavštinu brišete svojim nogavicama (ili dame) čarapama..

Prostor u pragu iskorišćen je da se u njega ugradi svetleći Lexus logo.

Kada pritisnete „Power" dugme za startovanje hibridnog sistema, izostaće karakterističan zvuk startovanja benzinskog motora. Umesto toga upaliće se gomila lampica, pokazivača i veliki ekran dijagonale 8 inča.

Primera radi, novi Apple iPad ima ekran dijagonale 9 inča.

Istovremeno, upravljač i sedište počeće da se približavaju jedan drugom sve do položaja u kojem su memorisani. Pre vožnje svakako je neophodno sagledati čime sve, osim autom, treba da upravljate jer, recimo, komandama na upravljaču kontrolišete audio uređaj, telefon, tempomat, kameru smeštenu u desnom retrovizoru i podatke putnog računara...

Kabina je jako prostrana a kompletan utisak upotpunjuje sunčani krov. Upravo se u kabini primećuje razlika između evropskog i japanskog (američkom tržištu okrenute) doživljaja premium automobila.

Tamo gde evropljani ubacuju recimo četkani aluminijum ili drvene aplikacije, u Lexusu nalazi se plastika. Ispod vrhunskog Mark Levinson audio / navigacionog uređaja nalazi se zastareli digitalni sat. Japancima takva šminka nije važna, smatraju je površnom. Suština je ključna.

Mislim da ni ručica CVT menjača ne deluje prirodno u ovom modernom ambijentu ali zato veoma brzo obavlja svoj posao.

Na modelu RX450h ne postoji opcija ekrana osetljivog na dodir, kao što je bio slučaj na prethodnim hibridima iz Toyotine korporacije. Jedan od razloga može biti što je „neosetljivi" tip jeftiniji, dok drugi razlog može biti povećanje bezbednosti tokom vožnje.

Iako „touch screen" sistemi nude osećaj opake savremenosti, nisu najpraktičniji za upotrebu.

Znate da ako poželite i zatvorenih očiju možete aktivirati razne stvari u vašem autu jer se oslanjate i na sećanje ali i na taktilni trenutak. Prstima tražite određeni oblik i kada ga nađete, pritisnete ga. Ekran nema tu reljefastu građu, pa morate gledati tačno tamo gde pritiskate, što može dovesti do problema u saobraćaju.

Lexus je proučavao BMWov iDrive, Audijev MMI sistem kontrolisanja multimedijalnih sistema i odlučio da za svoje potrebe iskoristi nešto drugačiji pristup. Remote Touch funkcioniše po principu kompjuterskog miša.

Tamo gde se obično nalazi ručica menjača, kod RXa nalazi se kontrolor pomoću kojeg klikćete na željene ikonice po centralnom ekranu.U meniju se nalaze stavke poput kalendara, rokovnika, nadzora hibridnog sistema, telefonskog imenika... nedostaju Word, Explorer i Photoshop.

Zahvaljujući slaboj vibraciji koju „miš" emituje svaki put kada se kursor nađe iznad neke ikonice na ekranu, posle desetak dana moćićete „na slepo" da aktivirate one funkcije koje nejčešće koristite.

I klima i audio uređaj mogu se podešavati kako kroz Remote Touch tako i na samoj centralnoj konzoli. Lexus već neko vreme sarađuje sa ekskluzivnim proizvođačem audio uređaja „Mark Levinson" ali mislim da su se obe kompanije ovde prevazišle. Najskuplji Premium Surround audio uređaj podrazumeva i navigaciju ali i, u mojoj karijeri rekordnih, 15 zvučnika!

Sedišta su presvučena kožom a prednja dva mogu se grejati ili rashlađivati. Predviđeno je da se u memoriji mogu sačuvati tri položaja sedišta, retrovizora i upravljača.

Mislim da je Lexusov centralni ekran najbolji način da vam približim način na koji radi njegov hibridni sistem jer je tamo sve sažvakano. Imate nacrtana 4 točka, jedan benzinski motor, dva elektro motora i pakovanje baterija. To su elementi hibridnog sistema.

Sve elemente hibridnog sistema spajaju kanali kojima se energija kreće. Ne postoji pravilo kada će auto ići samo na struju ili kada će ići na benzin. Sistem ima brdo senzora koji registruju temperaturu rashladne tečnosti, količinu energije u baterijama, temperaturu na koju je podešen klima uređaj, temperaturu katalizatora, položaj papučice gasa, brzinu kretanja...

Kompjuter obrađuje sve podatke i u deliću sekunde odlučuje koji će biti najefikasniji pogon u datim uslovima. Paljenje i gašenje benzinca jedva da je primetno.

Ako u toku vožnje date jak gas, videćete da se energija prema točkovima kreće i iz baterija prema elektro motorima i iz benzinskog motora. Ubrzanje će tada biti veoma jako jer će se koristiti svih 300ks koje ovaj auto ima na raspolaganju. Ako vozite lagano i ravnomerno energija će se kretati samo iz baterija prema točkovima. Tada štedite gorivo i ne zagađujete okolinu izduvnim gasovima.

Svaki put kada usporavate, primetićete da se svi motori gase i da se energija kreće od točkova prema elektro motoru i najzad prema bateriji. U ovom procesu automobil pretvara kinetičku u električnu energiju i skladišti je u bateriji. Tu energiju ćete kasnije koristiti tokom kretanja.

Prilikom zaustavljanja, svi Toyotini hibridi proizvode tiho zujanje veoma slično onom koje možete čuti recimo kada trolejbusi prolaze kroz isti proces ili kada gledate Sci-Fi filmove u kojima se voze elektromobili.

Iako su i baterije većeg kapaciteta i elektro motor veće snage, mislim da je jedno od najvažnijih unapređenja hibridnog sistema način na koji papučica gasa deluje na pritisak vaše noge. Sada je potrebno papučicu pritisnuti skoro do polovine njenog hoda da bi se uključio benzinski motor. Takođe, papučica je dosta tvrđa ne pritisak nego ranije.

To znači da je sada mnogo lakše precizno odabrati koji izvor energije želite da koristite u idealnim uslovima. Lexusov sistem voli maksimalno da koristi snagu iz baterije, sve dok je ne dovede do minimuma na pokazivaču a onda je uz pomoć benzinca dopunjuje.

Uz primenu velikog broja saveta za izvlačenje prednosti koje nude hibridi, sa uključenim ekonomičnim modom, posle nekoliko dana vožnje po gradu sam imao prosečnu potrošnju od 8,4 l/100 km.

Na otvorenom putu, po Ibarskoj magistrali, potrošnja se smanjuje za jedan litar.

Ovi rezultati potrošnje goriva veoma su prihvatljivi za vozilo teško skoro tri tone. Držanje na putu takođe je veoma upečatljivo.

Zahvaljujući vazdušnom sistemu ogibljenja kada vozite krivudavim planinskim putevima čini vam se kao da se čitav auto protivi naginjanju. Na delić sekunde imate utisak kao da počinje ono uobičajeno naginjanje, ali ubrzo shvatate da se ono ne dešava i da je sve isto kao da ste još uvek na pravcu.

Kada vozite autoputem, hibridni sistem u najvećem delu putovanja predstavlja samo teret, jer se pri visokim brzinama krećete uglavnom samo na benzin. Elektromotor se aktivira samo kod ubrzanja i čini ih veoma upečatljivim i jakim.

Ovde se upoznajemo sa tamnom stranom Lexusa RX450h, njegovim benzinskim motorom zapremine 3,5l sa 6 cilindara koji je u potpunoj svađi sa onim što se smatra suštinom hibridnih automobila – ekonomičnošću. Uopšte mi se nije sviđala brzina kojom merač preostale količine goriva ide prema „rezervi".

Lexusa sam baš zbog toga najmanje vozio po autoputu.

Prema podacima sa putnog kompjutera, u uslovima vožnje na autoputu, autonomija sa punim rezervoarom je 490 km.

Ovakav Lexus RX 450h košta 79 000 evra i najskuplji je u ponudi. Najskuplji BMW X5 kod nas košta 89 evra više. Najskuplji Mercedes ML košta oko 1500 evra više od obojice. Najskuplji Volvo XC90 sa 74 500 evra je najstariji i najjeftiniji od svih.

E, sada, kada kod nas nekome kažete da vozite jedan od pomenutih BMWa ili Mercedesa odmah se zna ko ste i šta ste. Kada nekome u Srbiji kažete da vozite Lexus RX450h, moraćete da pojasnite o čemu je tačno reč.

Zanimljivo je da Lexus ima pogon na svim točkovima ali nema kardansku osovinu koja kod ostalih zauzima prostor u kabini. Zadnje točkove pokreće direktno elektromotor koji je smešten u zadnjem delu auta.

Zbog takvog rešenja ne postoji tunel za kardan duž čitavog auta, već je pod pozadi potpuno ravan što doprinosi kompletnom komforu putnika.

A komfor putnika, izolovanost, tišina, visoka tehnologija i energetska efikasnost jesu poenta ovog vozila. Ništa u autu vam ne skreće pažnju niti vi skrećete pažnju na sebe. U kabini se ne čuje brundanje velikog dizel motora, iz auspuha ne izlazi crni dim kada se da jak gas a umesto prepoznatljive grmljavine iz auspuha, Lexus samo šušti dok prolazi pored vas.

Kada bi hotelski apartman imao točkove bio bi Lexus.

Kliknite ovde ako želite da vidite kako je nama bilo na zabavi u Hyattu.

Saznajte kompletne tehničke podatke o Lexusu RX 450h (.pdf)

Pogledajte kompletan cenovnik i spisak opreme (.pdf)

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.