
Izvor: B92, 17.Jan.2021, 19:58
Holivud i Al Paćino: Zašto je Kum 3 bio toliko omražen
Finalno poglavlje trilogije se smatra takvim umetničkim promašajem, da bi neko mogao da pomisli kako je Frensis Ford Kopola, u 16 godina koliko je prošlo od premijere, zaboravio kako se prave filmovi.
Mafijaška trilogija je bila okončana završnim poglavljem koje je dugo vremena bilo omalovažavano.
Ali sa novom, premontiranom verzijom, 30 godina kasnije, vreme je da ovo delo prođe kroz novu proveru, smatra Kerin Džejms.
Tako je i čuveni citat >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << iz Kuma 3 - kada Al Paćino kao ostareli mafijaški don Majkl Korleone kaže "Baš kada sam pomislio da sam se izvukao iz svega, oni su me ponovo uvukli unutra" - postao replika za ismevanje.
Naknadna analiza nam govori koliko je film bio potcenjen, čak i bez Kopoline osvežene, premontirane i preimenovane verzije.
Film se sada zove Kum Marija Puza, epilog: Smrt Majkla Korleonea.
Termin epilog učvršćuje vezu sa prethodnim delovima, možda čak i aludira na manji značaj.
Reč smrt ukazuje na mračnu neminovnost, iako je samo značenje te reči nešto neodređenije nego što se čini.
Punih 12 minuta kraća, ova verzija ima rearanžirane ključne scene, iz nje su izbačeni neki kraći segmenti, a pojedine replike su skraćene.
Ali sve do samog izmenjenog kraja, to je u suštini isti film, bolji u delovima nego kao celina.
On ima previše mana da bi mogao da se približi dostignućima Kuma (1972) i njegovog nastavka, filmovima koji spadaju u najuzvišenije i najuticajnije filmove 20. veka.
Radi se o delima koja su se ugradila u kulturu, od jezika ("Daću mu ponudu koju neće moći da odbije"), pa sve do suštinski američke priče o imigrantima i putu ka vrhu.
Ali nova verzija pojašnjava Kopolinu epsku viziju, otkrivajući koliko je priča o familiji Korleone u stvari Majklova duboka moralna saga o krivici i iskupljenju.
Koja se, igrom slučaja, dešava jednom mafijaškom šefu.
Kopola je uvek bio racionalan po pitanju vizije njegove trilogije, čak i kada su drugi bili zbunjeni.
"Za mene se tragedija u Kumu, a to je i tragedija u samoj Americi, vezuje za Majkla Korleonea", kaže on u video segmentu snimljenom za DVD izdanje trilogije obajvljeno 2001. godine.
On je još 1991. želeo da film nazove "Smrt Majkla Korleonea", ali Paramaunt, studio koji ga je proizveo, nije.
I onda i sada, cela serija je uglavnom bila pogrešno tumačena.
Kriminalistički filmovi Kopole ili Martina Skorsezea su toliko zavodljivi, da ih publika prihvata zbog navodnog glorifikovanja sirove snage i koncepta časti među lopovima.
Ali sa druge strane lica koje je prijateljsko prema mafijaškom svetu, ovi filmovi su izgrađeni na etičkim standardima koje njihovi junaci ne razumeju.
Epilog Kuma 3 nam poručuje da se zločin u stvari ne isplati ako si spreman da istražuješ sopstvenu dušu.
Mladi Majkl se bori sa idejom ubijanja i zločina u prvom Kumu.
Posledice njegovih odluka su ključne za treći deo, koji se odigrava 1979, 20 godina nakon događaja iz Kuma 2.
Majkl, milijarder koji živi u Njujorku, je legalizovao biznis i sada se bori sa krivicom zbog mnogih počinjenih zločina, uključujući i naručivanje ubistva sopstvenog brata Freda, koji ga je izdao.
Film i dalje ima problematičnih momenata koje čak ni nova montaža nije mogla da promeni.
U bespotrebno zbunjujućem zapletu, Majkl pokušava da preuzme evropski konglomerat pod nazivom Međunarodne nekretnine.
Kupujući vatikanske deonice, on zapravo spasava korumpiranu vatikansku banku.
Deo priče koji se bavi porodicom je usredsređen na Majklovog nećaka, Vinsenta Manćinija, vanbračnog sina njegovog brata Sonija.
Endi Garsija je idealni Soni, zgodan, razmetljiv, neizbrušen, ali i dinamičan na platnu.
Ali njegov lik nema puno smisla.
Vinsent ima i nasilne ambicije i eksplozivni temperament na oca, ali na svom putu prolazi put od ne tako bistrog siledžije, sve do oštroumnog, prisebnog stratega u samo nekoliko meseci.
Njegova transformacija nije ni blizu onoj kroz koju mladi Majkl prolazi u prvom Kumu kada naivni idealista postaje ubica.
Ali film vrlo brzo hvata korak sa pravim, uzbudljivim početkom.
Nekoliko generacija Korleonea, zajedno sa prijateljima i poslovnim partnerima, sreće se na zabavi organizovanoj u Maklovu čast.
Njegova sestra Koni peva italijansku pesmu, dok posetioci sumnjivog izgleda odaju počast Majklu u njegovom ofisu.
On ima čekinjastu sedu kosu i izborano lice, a porodicu, kao i posao, kontroliše snažnim autoritetom.
Ova ekstravagantna polusatna sekvenca podseća na Konino venčanje sa početka prvog Kuma, kao i na zabavu u čast prvog pričešća kojim počinje drugi.
Čak i svetlo koje se probija kroz venecijanere u Majklovom ofisu izgleda isto kao u prvom filmu kada Marlon Brando kao Vito Korleone prima posetioce.
Međutim, sva ta podsećanja na ranije filmove pronicljivo ukazuju na to koliko su se vremena promenila.
Majkla savest opterećuje na način koji Vito nikada nije iskusio.
"Ja se ne izvinjavam", kaže Vito Majklu pred kraj prvog filma, opravdavajući tako brutalnost u procesu spasavanja sopstvene porodice.
Kum 3 se bavi Majklovim iskupljenjem.
Scene sa zabave se odvijaju polako i svaki lik dovode u sklad sa novim vremenom.
Dajana Kiton je i dalje vrlo okretna u ulozi Majklove bivše supruge Kej dok ga navodi da dozvoli njihovom sinu Toniju da nastavi sa karijerom operskog pevača.
Kej ume da bude i jeziva: "Toni zna da si ti ubio Freda", upozorava ona Majkla.
Ipak, ona nikada ne uspeva da ga preboli, što vidimo i u njihovom razgovoru na Siciliji, u sceni koju Paćino i Kiton čine bolno stvarnom.
Koni, koju spektakularno oštro i mudro igra Talija Šajr, se pretvara u Lejdi Magbet.
Princeze iz mafijaških redova možda ne upravljaju poslovima, ali svakako umeju da povuku potrebne veze.
Upravo je Koni ta koja tako surovo kaže Vinsentu:
"Ti si jedini u ovoj familiji sa snagom mog oca. Ako se Majklu dogodi nešto, želim da uzvratiš iz sve snage".
Jasno je da se obraća pravoj osobi.
Ton filma postaje zloglasan, a teme duhovne kada cela porodica ode na Siciliju na Tonijevu opersku premijeru.
(Slede spojleri, mada su limiti za takve stvari istekli još pre 30 godina).
Majkl se hvata u koštac sa sicilijanskom mafijom zbog dogovora u vezi sa nekretninama, ali je sve to manje važno od njegove unutrašnje borbe.
U ispovesti kardinalu, on kroz suze kaže: "Ja se ne mogu iskupiti".
Kada njegov zaštitnik, Don Tomasino, postane još jedna žrtva Majklove borbe za prevlast, on seda pored kovčega i u obraćanju Bogu kaže: "Zaklinjem se životima dece, samo mi daj šansu da se iskupim i više nikada neću zgrešiti".
U novoj verziji, Kopola uklanja repliku u kojoj Majkjl objašnjava zašto ga se plaše i zbog čega ga ne vole, time uklanjajući ovu ispovest iz svesti gledalaca.
Majkl daje Vinsentu kontrolu nad familijom, ali da li mu je svest toliko čista ako zaista zna kakvu osvetu priprema Vinsent?
Osveta se odvija u dobro planiranoj, zahtevnoj finalnoj sceni u operi, pandanu jedne od najčuvenijih epizoda iz prvog Kuma, kada je krštenje ispresecano serijom ubistava.
Prva sekvenca se tiče Majklovog uspona ka vrhu - a sada on snosi posledice.
Dok porodica gleda Tonija koji je na bini, Kopola ubacuje scene u kojima Vinsentova banda svodi račune.
Jedan napadač pogađa neprijatelja koji se strmoglavljuje niz spiralne stepenice.
Drugi ubija svog protivnika tako što mu reže vrat njegovim sopstvenim naočarama.
U operi, ubica goni Majkla i to se završava pucnjavom na stepenicama tokom koje metak namenjen njemu ubija Meri.
Posle toga, za njega više nema povratka, nema nijednog mogućeg načina da sam sebi oprosti.
Na samom kraju filma, Kopola smišlja idealan izbor u vezi sa montažom.
U originalnom kraju, u montažnoj sekvenci vidimo kako Majkl, mnogo godina u budućnosti, sedi sam u šljunkovitom dvorištu dok mu kamera prilazi sve dok na njegovom licu ne vidimo usamljenost i tugu.
On pada na zemlju, bez sumnje mrtav. Malenim rezom, Kopola menja značenje ove scene.
Ona se sada završava krupnim kadrom na Majklu koji je i dalje živ i na njegovom licu.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Izvor: BBC News na srpskom
Pogledaj vesti o: Ford
Holivud i Al Paćino: Zašto je Kum 3 bio toliko omražen
Izvor: Radio 021, 17.Jan.2021
Finalno poglavlje trilogije se smatra takvim umetničkim promašajem, da bi neko mogao da pomisli kako je Frensis Ford Kopola, u 16 godina koliko je prošlo od premijere, zaboravio kako se prave filmovi...AlamyAl Paćino i Endi Garsija..Mafijaška trilogija je bila okončana završnim poglavljem koje...