Izvor: RTS, 20.Mar.2010, 08:44 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Radnici napuštaju "Fijat"
Žaleći se da im je posao u "Fijatu" težak i drugačiji od onog u "Zastavi", 19 radnika odlučilo da napusti "Fijat", a još 40 radnika najavilo da će uraditi isto. Stručnjaci objašnjavaju da su u pitanju ljudi u godinama koji su nenaviknuti na savremene tehnologije i standarde.
Poslednje nedelje marta, preduzeće Fijat automobili prekida proizvodnju u Kragujevcu, kako bi se fabrika restrukturirala uoči početka proizvodnje novih modela.
Od 1.000 radnika, >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << koji su od 1. februara prešli u kompaniju "Fijat automobili Srbija", 19 je odlučilo da je napusti i vrati se u matično preduzeće fabriku "Zastava automobili".
Još 40 radnika najavljuje da će do kraja ovog meseca učiniti isto. Iako su prošli sve testove i provere psiho-fizičkih sposobnosti, žale se da im je posao u italijanskoj kompaniji težak i drugačiji od onoga što su radili. O tome u "Fijatu" ne žele da govore.
Automehaničar Tomislav Ivanović posle samo dva meseca provedenih u "Fijat automobilima" odlučio je da se vrati u matično preduzeće. Ima 53 godine i tri decenije radnog staža. Tempo "Fijata" nije mogao da izdrži.
"Počele su pretnje i razne priče - ko ide na bolovanje, "Fijat" će da raskine ugovor sa njim, biće tehnološki višak, a ja moram da idem na kontrole", objasnio je svoju odluku Ivanović.
I ostali radnici koji su napustili kompaniju žale se da zbog godina i za njih potpuno nove tehnologije nisu mogli da ispune zahteve poslodavaca.
Predsednik sindikata "Zastava automobila" smatra da su radnici preopterećeni.
"Ne može niko da izdrži tempo da radi po 12 i 15 sati, da radi subotom i nedeljom i da nema nikakve pauze i odmore" rekao je Zoran Mihajlović, predsednik Sindikata "Zastava automobili" i dodao da je za normalan fizički rad potreban odmor kao što i u Zakonu stoji.
Za stručnjake ovakva odluka radnika nije iznenađenje, podsećaju da se standardi i zahtevi poslodavaca u Evropskoj uniji razlikuju od onih u Srbiji.
"Ne treba zaboraviti da su to ljudi koji su se odvikli od normalne radne sredine i normalnih radnih zadataka i da su daleko od savremene tehnologije i savremenih standarda", objasnio je profesor Momčilo Stojković, sociolog rada.
Zbog toga, a i zbog njihovih godina, radnici teško mogu da odgovore na zahteve poslodavaca, kaže Stojković.
Za radnike "Fijat automobila" 1. aprila ističe dvomesečni probni rad. Oni tada zasnivaju stalni radni odnos u italijanskoj kompaniji i za njih će to biti novi početak. Brine ih nepostojanje kolektivnog ugovora kojim bi bila precizirana njihova prava.
Zato im povratak u matičnu firmu uliva sigurnost. I dalje će primati zarade iz republičkog budžeta, a iz "Zastave" će odlaziti uz obavezni socijalni program.