Otpor planovima Fijata s obe strane Atlantika

Izvor: Blic, 06.Maj.2009, 16:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Otpor planovima "Fijata" s obe strane Atlantika

Pokušaj italijanskog "Fijata" da formira gigantsku automobilsku kompaniju sa američkim "Krajslerom" i evropskom filijalom "Dženeral motorsa", "Opelom", naišao je na oštar otpor s obe strane Atlantika, dok sindikati i druge organizacije pokušavaju čak i da zaustave "Fijat" na tom neizvesnom putu.

Sindikalci strahuju da će šef "Fijata" Serđo Markione u okviru svog projekta zatvarati fabrike i otpustiti hiljade >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << radnika ako ostvari svoj san o, kako je rekao, "braku iz snova", kada formira drugu najveću auto-kuću na svetu, posle japanske "Tojote". "Frankfurter algemajne cajtung" (FAZ) u današnjem izdanju potvrdio je njihov strah. Pozivajući se na poverljivi interni dokument, FAZ piše da će "Fijat" ukinuti 18.000 radnih mesta i zatvoriti ili smanjiti 10 fabrika u Evropi, ako se postige sporazum sa GM filijalom "Opel."

Italijanski proizvođač već je postigao dogovor o udruživanju sa "Krajslerom" po nalogu američke vlade, a sada pokušava da otkupi i evropsku filijalu GM, firmu "Opel", iako se tome protive američki kreditori "Krajslera". "Glas Amerike" je takođe preneo da je jedan od sindikalnih vođa "Opela" upozorio da "Fijat" namerava da ugasi 10.000 radnih mesta i zatvori nekoliko pogona u Evropi. U intervjuu nemačkom listu "Bild", direktor "Fijata" je objasnio da ne želi da zatvori nijednu fabriku u Nemačkoj, ali da "Opel" u svom sadašnjem obimu nikada neće moći da ostvari zaradu, tako da neka radna mesta moraju biti eliminisana, ističe "Glas Amerike".

Pojedini analitičari tvrde da će najteže biti pogođene fabrike GM-ove britanske filijale "Voksal", zatim jedna "Opelova" fabrika u Belgiji i pogoni u Italiji, piše FAZ citirajući dokument koji je procureo iz "Fijata" iako označen kao "izuzetno poverljiv", datiran 3. aprila. Ranije je Markione rekao "Bildu" da neće zatvarati nijednu fabriku u Nemačkoj, gde grupa "GM-Jurop" zapošljava oko polovine od 56.000 evropskih radnika u "Opelu".

Serđo Markione

Markione je dodao da "Opel" nikada neće poslovati sa profitom u njegovoj sadašnjoj veličini i da, ako ne želi da posluje pozitivno, neće moći da preživi. "Radna snaga, naravno, mora biti smanjena. Niko ne može to da promeni," ukazao je Markione.

U Britaniji, šef glavnog sindikata zaposlenih u autoindustriji "Junit" Toni Vudli je rekao da strahuje da će "Voksal", deo firme "GM-Jurop", sa više od 5.000 radnika u Britaniji, "biti žrtvovan" ako Markione nastavi sa ostvarenjem svojih planova, prenela je agencija AFP.

Sindikati u Italiji takodje su nezadovoljni. Grupacija "Fijat" je dugo najveći poslodavac u privatnom sektoru zemlje i na njenom platnom spisku se nalazi više od 82.000 radnika, uključujući 30.000 u pet fabrika za izradu automobila.

Obezbeđivanjem 20 odsto udela u akcijama "Krajslera", koji je zatražio sudsku zaštitu od bankrota prošle sedmice, Markione sada želi da preuzme i evropske poslove GM-a, kako bi stvorio novu gigantsku kompaniju koja bi mogla da proizvodi između šest i sedam miliona vozila svake godine.

GM će, prema očekivanju pojedinih analitičara, slediti poteze "Krajslera" i uskoro takođe zatražiti sudsku zaštitu od bankrota, pokušavajući da se reši pojedinih evropskih poslova čiju osnovu čine "Opel" i "Voksal".

Poslovni izvori otkrili su francuskim medijima u utorak da "Fijat" takođe pokušava da preuzme poslove GM-a u Latinskoj Americi, gde je američka kompanija prodala 1,2 miliona vozila minule godine. Portparol GM filijale "Saab" u Stokholmu ukazao je, međutim, da se "Fijat" nalazi među deset kompanija iz Severne Amerike, Evrope i Azije koje pokušavaju da preuzmu tu švedsku firmu.

Markione je u ponedeljak bio u Berlinu, gde je predstavio plan nemačkim ministrima u nadi da će vlada Nemačke pomoći da preuzimanje "Opela" što pre postane stvarnost.

Ali, nemački ministar privrede Karl-Teodor cu Gutenberg istakao je da je neophodno mnogo više detalja za donošenje odluke i da postoje i druge zainteresovane strane, bez obzira na to što su planovi "Fijata" veoma "interesantni." Hendrik Hering, ministar privrede pokrajine Rajna-Palatinate, gde "Opel" zapošljava 3.000 radnika u fabrici za izradu motora, ocenio je da je "Fijatov" predlog "neprihvatljiv". Nemačka kancelarka Angela Merkel više puta je ponovila da svaki kupac evropskih filijala GM mora da ispuni 14 kriterijuma pre nego što Berlin otvori svoje poslovne knjige.

"Fajnanšel tajms" objavio je krajem nedelje da je najmanje šest kompanija, uključujući i fondove iz Abu Dabija i Sigapura i tri privatne investicione grupacije, takođe zainteresovano za posrnuli "GM-Jurop" i njegove pogone.

Među mogućim ponuđačima nalazi se i kanadski gigantski proizvođač auto-delova "Magna", koga kontroliše ruski milijarder Oleg Deripaska i ruski najveći kreditor "Sberbanka."

Markione je takođe suočen i sa grupom nezadovoljnih "Krajslerovih" kreditora koji su u ponedeljak pokrenuli akciju čiji je cilj da se blokira "nezakonito" restrukturisanje američke kompanije, sa svim "fatalnim posledicama."

Prema planu koga je u prošli četvrtak obelodanio američki predsednik Barak Obama ,"Krajsler" je podvrgnut privremenom bankrotu, kako bi se rešio problem dela dugovanja kompanije, a da se kasnije osnuje nova firma čiji bi vlasnici bili sindikati, američka vlada i italijanski "Fijat".

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.