Giganti gore, a „Fijat“ se češlja

Izvor: Glas javnosti, 05.Dec.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Giganti gore, a „Fijat“ se češlja

BEOGRAD - „Posao stoleća“, kako je pompezno najavljen dolazak „Fijata“ na srpsku scenu i dugo čekana transformacija „Zastave Kragujevac“, sva je prilika, sačekaće bolja vremena. Bez obzira na „dobru volja“ političara da se konačno završi dugo očekivana privatizacija kragujevačkog giganta, konce je ovog puta neplanirano pomrsila svetska ekonomska kriza. Vlada i dalje nema atikrizni plan za firme koje budu pogođene >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << posrtanjem globalne ekonomije, a projekat „Fijat Srbija“ koji je trebao da bude „motor centralne Srbije“ mogao bi da se zakuje pre nego što proradi.

Povratak „jugića“

Radnici u Kragujevcu, poučeni dugogodišnjim iskustvom oprezno demontiraju staru opremu, jer bi „jugić“ mogao ponovo da se vrati na proizvodnu traku, a predsednik sindikata Zoran Mihajlović nedavno je izjavio da je kriza u svetu i „da u svakom ugovoru, pa i ovom postoji klauzula da ili jedna ili druga strana može da ga raskine“.

VELIKA TROJKA „NA LEDU“

Najveća kriza se oseća u Americi gde je prodaja auta u oktobru smanjena za 32 odsto, a tako nizak nivo nije zabeležen u poslednjih 25 godina.

Tri vodeće automobilske kompanije iz Detroita: „Ford“, „Krajsler“ i „Dženeral motors“ traže ovih dana zajmove od američkog Kongresa u ukupnom iznosu od 34 milijarde dolara kako bi izbegle bankrotstvo i na taj način sprečili da se preko tri miliona ljudi koji rade za njih ne nađu na ulici. Koliko je ozbiljna ta priča govori podatak da su direktore tih kompanije puna četiri sata unakrsno ispitivali demokratski i republikanski senatori kako bi se našlo neko povoljno rešenje.

On ističe da je u dogovoru sa „Fijatom“ planirano i da 2.400 radnika dobije kolektivni ugovor koji je trenutno na snazi, a koliko su realni zahtevi kragujevačkih sindikalaca da se godišnje proizvede oko 200.000 automobila za evropsko i rusko tržište, tek će se videti kada se posledice krize budu osetile.

„Honda“ smanjuje proizvodnju

S druge strane svetski automobilski giganti u Evropi, Americi i na Dalekom istoku suočavaju se sa smanjenom proizvodnjom. U „Suzukiju“ je ukinuta treća smena, „Honda“ planira da tokom ove godine na godišnjem nivou proizvede čak 80.000 vozila manje, a slično će postupiti i „Škoda“ koja je radnu nedelju već skratila na četiri dana. Kriza drma i „Folksvagen“, koji je smanjio proizvodnju za skoro pet odsto, kao i većina auto-kompanija iz Nemačke, čije poslovanje stub privrede u toj zemlji.

U čitavoj frci malo ko pominje šta se dešava sa „Fijatom“. Na sajtu RTS komentarišući najnovije događaje u vezi sa automobilskom krizom može se pročitati i da je „Fijat“ na zapadnoevropskom tržištu propao još pre nekoliko godina i da u Nemačkoj tek svako dvestoto vozilo koje se proda ima tu marku. Drugi bloger smatra da mi „ionako nismo deo svetskog tržišta i da će „‘Zastava’ u krajnjoj nuždi moći da se vrati svom starom programu i da pravi jugiće za naše i makedonsko tržište“.

Možda je na to mislio i predsednik Boris Tadić kada je rekao da Srbija može da profitira iz svetske ekonomski krize.

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.