Izvor: B92, 13.Jan.2011, 12:55 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Šta se krije iza detroitske fasade?
Amerikanci bi hteli da poverujemo da je u automobilskom gradu Detroitu, domaćinu najvećeg severnoameričkog autosalona NAIAS-a, baš sve idilično. Izlagači su se vratili, domaći trio (GM, Ford i Chrysler) je u zamahu, a očekuje se čak 40 premijera. Ipak, šta se krije iza ružičaste fasade?
Pad detroitskog autosalona započeo je s početkom recesije u svetu. Kriza drugorazrednih hipotekarnih >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << kredita dovela je do pada kupovne moći američkog dolara, zbog čega je većina svetskih proizvođača razmišljala o zatvaranju američkih pogona, a GM i Chrysler skoro su završili u bankrotu.
Poslednje dve godine mnogi su u širokom luku zaobilazili Detroit, a kao tačka na 'i' 2010. godine američko tržište automobila nije više najveće na svetu. Pretekla ga je Kina.
Kad se male ruke slože
Čak je osamnaest proizvođača zaobišlo NAIAS pre dve godine. Ove godine su svi na broju, a i atmosfera je nešto bolja. Moglo bi se reći da proizvođači veruju da će mantranjem o boljem sutra uspeti da učine budućnost svetlijom, a takva teorija ima pokriće i u prodajnim rezultatima koji su bolji od prošlogodišnjih, ali još uvek daleko od godina pre početka recesije.
Godina 2011. će biti pravi test, jer je ovo prva godina bez finansijskih podsticaja za kupovinu automobila, koje su razvijene države poput SAD-a, Nemačke, Velike Britanije, Japana i drugih uvele da bi spasile automobilsku industriju.
Premijere
Od spomenutih 40 premijera na NAIAS-u, najveći deo značajnijih ponovo je delo ruku evropskih inženjera. Naglasak je na zelenoj tehnologiji i efikasnost, ali to ne znači da su performanse pale u drugi plan.
Zvezda je povratnik Porsche sa spiritualnim naslednikom 918-ice, sofisticiranim modelom 918 RSR. I BMW se potrudio svetskom premijerom serije 6 kabriolet, kao i nestrpljivo očekivane serije 1 M Coupe, a nemalo pažnje privukao je i Minijev Paceman. Mercedes se nije preterano pokazao, predstavio nam je tek redizajniranu C-klasu, ali zato je Audi skinuo plašt s nove generacije A6 u hibridnom i benzinskom izdanju. Volkswagen je pak predstavio američko izdanje Passata koje je tamošnje medije, čini se, razočaralo. Premda s vizuelnog aspekta izuzetno nalikuje evropskoj verziji Passata, s one strane Velike bare automobilski novinari ga nazivaju velikom Jettom. Ipak, s najavljenom cenom od 20.000 dolara za osnovni model, Amerikanci ne bi trebalo da se previše bune.
Ford u naletu
Od domaćih proizvođača, najveće iznenađenje okupljenim novinarima priuštio je Ford predstavljanjem trojca električno-hibridnih automobila. Na bazi evropskog C-Maxa, Ford je stvorio hibridni i električni monovolumen koji bi ekonomičnošću trebalo da parira Toyoti Prius i Chevrolet Voltu, a praktičnošću ih čak nadmašiti. Ford je predstavio i električni Focus koji bi u dogledno vreme trebalo da vidimo i na evropskom tržištu. Chrysler je pak otkrio novu verziju limuzine 300C, a GM atraktivnu trkačku verziju Cadillaca CTS-V.
Titulu najmaštovitijeg proizvođača dodelili bismo Hyundaiju koji je pokazao kupe s troja vrata, Veloster, ali i neobičan crossover Curb. Honda nam je pokazala kako bi trebalo da izgleda novi Civic, dok je Toyota proširila hibridnu ponudu monovolumenom Prius.
Detroitski autosalon otvoriće vrata publici 15. januara i trajaće do 23. januara, a ukoliko se u tom razdoblju nađete u automobilskom gradu i odlučite da posetite dvoranu Cobbo, ulaznica će vas koštati 12 američkih dolara.
Izvor - tportal
Pratite najnovija dešavanja i premijere na Salonu automobila u Detroitu
Pogledaj vesti o: Chrysler