
Izvor: B92, 03.Feb.2023, 17:19
Testiranje baterija: BMW je spreman
Čvrste baterije Solid Powera, spremne su da budu testirane u prototipovima električnih automobila, ali tu se nameće pitanje – kada ćemo ih videti u serijskim modelima?
BMW i kompanija koja se bavi razvojem baterija u čvrstom stanju, Solid Power, proširuju planove vezane za saradnju na planu ove tehnologije, tako da bi prva vozila opremljena ovom solucijom trebalo da budu testirana tokom ove godine, piše Automotoshow.rs.
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << />
Bavarski proizvođač se priprema da kreira liniju prototipova u svom Cell Manufacturing Competence centru (CMCC) u Nemačkoj, da bi testirao proizvodnju baterija u čvrstom stanju.
BMW takođe kaže da će funkcionalni prototip s čvrstim baterijama biti predstavljen pre 2025., ali tržišno lansiranje za sada ostaje „fluidno“.
Nekoliko proizvođača automobila i startapa iz oblasti baterijske tehnologije rade na baterijama u čvrstom stanju, uz obećanja vezana za manju masu i pružanje dužeg dometa, što su samo dva od brojnih benefita. Trka u ovoj oblasti je bez dileme najvažnija kada je reč o tehnologiji elektromobila u ovoj dekadi, s brojnim firmama koje razvijaju različite baterijske komponente i rade na tome da ih iz laboratorije presele na proizvodne linije.
Solid Power, jedan od najpoznatijih startapa koji se bave baterijama, podržan od strane Forda i BMW-a, radi na čvrsti elektrolitima bazirani na sulfidima, koji zamenjuju tradicionalne tečne elektrolite unutar aktuelnog baterijskog dizajna, s istim ciljem da ponudi lakšu bateriju s višom energetskom gustinom u poređenju s tradicionalnim litijum-jonskim jedinicama.
BMW je ove nedelje obelodanio da Solid Power planira da isporuči automobilske ćelije pune veličine u svrhu testiranja ove godine. Ove dve kompanije su takođe svoj zajednički poduhvat proširile, tako što je BMW-u omogućeno da formira sopstvenu liniju prototipova u CMCC-u, lociranom u Parsdorfu kraj Minhena.
Ova proširena saradnja će omogućiti BMW-u i Solid Poweru da kompletiraju razvoj ćelija, kao i proizvodne aktivnosti na lokacijama koje su u vlasništvu obe kompanije.
Pre nego što krene s proizvodnjom prototipova, osoblje BMW grupacije će raditi zajedno s inženjerima startapa na finom kalibrisanju procesa proizvodnje baterijskih ćelija. Bavarski proizvođač kaže da će demonstraciono vozilo s čvrstim baterijama stupiti na asfalt pre 2025.
„Proširivanje naših veza s BMW-om je dodatni dokaz da obe kompanije veruju u razvoj tehnologije Solid Powera i vrednost baterija u čvrstom stanju“, rekao je Dejvid Džensen, privremeni CEO i predsednik Solid Powera.
Ostali nemački proizvođači su takođe u trci, s tim što Mercedes-Benz podržava startap pod imenom Factorial Energy sa sedištem u Bostonu, koji ima podršku Stellantisa i Hyundaija, a tu je i firma ProLogium, koja takođe razvija baterije u čvrstom stanju.
Međutim, BMW-ovi elektromobili na Neue Klasse platformi, koji treba da stupe na scenu 2025., neće odmah iskoristiti prednosti tehnologije čvrstih baterija. Naime, bavarski proizvođač planira da uvede novu generaciju cilindričnih litijum-jonskih ćelija pod imenom Gen6 (o čemu smo već pisali), koja obećava 30-odstotno poboljšanje na planu autonomije (po WLTP-u). Dakle, baterije u čvrstom stanju još uvek nisu u potpunosti spremne da se nađu u serijskim automobilima po procenama BMW-a, mada će tokom ove godine Bavarci započeti njihovo testiranje.
„Nove okrugle ćelije BMW-a dolaze s prečnikom od 46 milimetara i dve različite visine, od 95 i 120 milimetara“, saopštio je BMW. „U poređenju s prizmatičnim ćelijama pete generacije BMW-ovih ćelija, nove će poboljšati volumetrijsku energetsku gustinu za više od 20 odsto.“
Međutim, BMW nije želeo da se bavi predviđanjima kada ćemo zapravo videti čvrste baterije u serijskim automobilima, uključujući i modele Neue Klasse. Bavarci očekuje da će se do 2030. 50 odsto prodaje odnositi na čisto električne modele, ali da li će oni posedovati litijum-jonske baterije nove generacije ili ove u čvrstom stanju, ostaje da se vidi. U BMW-u su sigurno svesni činjenice da i drugi proizvođači automobila takođe žele da budu prvi koji će u ponudu staviti ovu tehnologiju.
S druge strane, Solid Power ima egzaktnije procene, jer očekuje da će do 2028. proizvoditi elektrolite na 800.000 vozila godišnje.
„BMW ostaje posvećen baterijama u čvrstom stanju, tehnologiji za koju smatramo da ima značajan potencijal u budućnosti“, rekao je Frank Veber, član upravnog odbora BMW-a.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.