BMW 530d

Izvor: B92, 27.Dec.2010, 03:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

BMW 530d

Da li znate šta je zaslužno za celokupan napredak čovečanstva? „Snooze" dugme na vašem budilniku. Pitate se zašto?



Teksi i foto: Nemanja Pantelić

Tokom tih pet, sedam ili deset minuta, koje svakog jutra provodimo lažući sebe da možemo odložiti početak još jednog dana, ni ne shvatamo koliki posao pravimo raznim istraživačko-razvojnim timovima širom sveta.

Razmislite, kada zbog loše organizacije počnete dan sa >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << kašnjenjem, potrebni su vam brži uređaju u kući, potreban vam je brži auto da stignete na posao, potreban vam je brži lift da stignete u kancelariju, potreban vam je brži operativni sistem koji će se dići za manje od minut... i tako u krug.

Čovečanstvo više ne napreduje, napreduju uređaji oko nas i danas se bavimo jednim vrhunskim – BMWom 530d.

Nova petica deluje veoma upečatljivo dok se kreće niz ulicu. Nije više reč o nabildovanoj (a la Mike Tyson) agresivnoj pojavi na kolovozu. Sada elegancija dominira, ali mišići se ipak ocrtavaju ispod smokinga.

Ogromna maska hladnjaka izuzetno je široka tako da farove gura na same ćoškove automobila. Ona štrči nekoliko milimetara ispred branika tako da mu je jednim delom preotela ulogu.

Iza otvora maske hladnjaka nalazi se svojevrsni sistem venecijanera koji zatvara dotok hladnog vazduha onda kada motoru on nije potreban.

Farovi su dizajnirani tako da vas popreko gledaju čak i kada su upaljena samo dnevna svetla.

Prednji deo jako je dugačak, kabina je prilično zaobljena i deluje bunkerasto kada se sagleda auto u celini. Ogromna hauba je ispresecana oštrim linijama i ispupčenjima, kao da je čelo klingonca.

Bokom auta dominiraju dve izražene linije, jeda sardži donju ivicu vrata dok se u drugoj nalaze ručke za otvaranje vrata. Te ručke su izuzetno masivne i debele što je sasvim odgovarajuće s obzirom na to da su vrata teška 100 tona.

Krila su prilično proširena da bi obuhvatila točkove pa kada auto posmatrate od pozadi jasno vam najavljuje svoje sportske performanse.

Stop svetla su sa svojim diodama raznih boja poput svetlosnog šoua na Stripu u Las Vegasu a poklopac prtljažnika ima izvajan spojler u svom limu. Prtljažnik se otvara pritiskom na dugme daljinskog što je korisno ako je prljav ili ako su vam ruke pune namirnica.

Poklopac prtljažnika skriva kameru za pomoć prilikom parkiranja koja svoj program emituje uživo na velikom ekranu u kabini.

Kako ne bi bilo neke neučestalosti ni u najmanjim detaljima, tablica je osvetljena istom bojom svetlosti koju proizvode ksenonski farovi u prednjem delu.

Kada vidimo automobil ove klase na ulici cenimo njegovu pojavu, ali uvek nas više zanima ko je to unutra iza zatamljenih stakala? Ko se vozi i šta to svetli sa velikih ekrana?

Pa, hajde da otvorimo vrata i da proverimo kako stvari izgledaju u jednom BMWu.

Prvo što ćete primetiti jeste prijatan miris kože kojom su obliženi delovi enterijera. Iako su ovo najlošija sedišta koja možete dobiti u BMWu serije 5, jako su udobna i masivna.

Nagib čitavog sedišta i udaljenost od komandi podešavate ručno dok visinu i ugao naslona podešavate električnim putem.

Alternativa ovoj vrsti sedišta su potpuno automatizovane fotelje koje telo i glavu obuhvataju poput zubarske stolice, ali ne podrazumevaju stres koji se za njih obično vezuje.

Model koj sam vozio je potpuno crn unutra. Ta velika masa razbijena je umerenom količinom aplikacija od aluminijuma koje se prostiru od centra konzole sve do kraja unutrašnjeg panela zadnjih vrata.

Prostor između prednjih sedišta razdvojen je ogromnim tunelom u kojem su skriveni razni zupčanici i kilometri kabla koji služe za prenos i kontrolu snage motora. Prostor je toliko veliki da se na naslon za ruke između prednjih sedišta može postaviti list A4 formata a da ne zakloni čitavu površinu.

Upravljač se podešava ručno u svim smerovima a ovaj koji vidite na fotografijama je opcioni sportski model. Komande tempomata nalaze se sa leve strane upravljača dok su komande audio uređaja i telefona na desnoj.

Dopala mi se dvostepena funkcija tempomata kojom brzinu kretanja možete podešavazi i za 1 km/h i za 10 km/h. Razlika je u tome da li ćete točkić pritisnuti do prvog stepena ili do kraja. Ovo je jako korisno kada treba da nekoga, ko se kreće sličnom brzinom, preteknete na autoputu.

Čudan je izbor materijala kojim je zamaskiran prostor između unutrašnjosti table i stuba upravljača. Reč je o nekoj vrsti sive prevrnute kože koja se može naći samo na tom mestu u autu i ne uklapa sa ostatkom enterijera. Ipak, sve je pedantno završeno i zaklonjeno od očiju putnika.

Instrument tabla je kao i na svakom drugom BMWu u poslednjih nekoliko decenija - dva velika i dva mala pokazivača sa vrednostima ispisanim belom bojom a osvetljenim crvenom svetlošću.

Zanimljivo je rešenje kojim je donja petina brzinomera zapravo ekran koji se proteže čitavom desnom stranom instrument table. Na njemu je animirana i trenutna potrošnja goriva kao i obaveštenje o radu BMWovog Efficient Dynamic sistema.

Neke od informacija koje se objavljuju na tom ekranu praćene su i prijatnom melodijom kako bi vam skrenule pažnju. Jedna od situacija u kojoj se melodija oglašava je recimo kada temperatura vazduha izvan auta padne ispod tri stepena.

Na vrhu centralne konzole koja je blago zakrenuta prema vožaču nalazi se ekran dijagonale 10,2 inča i on takođe spada u dodatnu opremu. Navigacioni uređaj, koji za Srbiju ima ucrtanih svega nekoliko puteva, ima fantastičan reljefni prikaz predela kroz koje se krećete. Ako ste u nekom evropskom gradu, na ekranu će i zgrade biti prikazane sa 3D efektom.

Program na ovom ekranu birate pomoću jednog točkića i nekoliko dugmića smeštenih pored ručice menjača. To je periferni deo BMWovog iDrive sistema. Da biste išli dublje u meni točkić treba da gurnete u desno. Da biste se vratili, u levo. Da biste selektovali opciju pritisnete točkić i to je to.

Od informacija sa putnog računara do podešavanja radio stanica, bilo kome ko ima iskustvo sa radom na kompjuteru, biće prilično lako da se snađe sa iDrive sistemom.

Postoji i opcija da podelite prikaz na ekranu tako da se na njemu uvek vidi jedna opcija za koja vam je važna (recimo putni računar) kao i ona koju trenutno koristite (audio uređaj).

Sistem povezivanja telefona sa autom je napredan tako da recimo ne morate ručno prebacivati kontakte u memoriju auta već auto čita imenik iz vašeg telefona, kao i podatke o poslednjim propuštenim, pozvanim ili primljenim pozivima. Ti podaci se čak izlistavaju na tabli sa instrumentima.

Spektakularna funkcija je video vodič kroz auto. Treba da se negde parkirate, uzmete kokice i piće i pustite interaktivni program. Na glavnom ekranu pojaviće se slika auta sa podeljenim regionima. Svaki ima svoj broj i vi birate onak koji želite. Možete saznati skoro sve o autu.

Na ovaj način, između ostalog, saznao sam kako radi sistem za prijavljivanje pada pritiska u gumi. Zaprepašćujuće je prosto. Kada guma izgubi pritisak, njen obim se smanjuje što će rezulirati da se taj točak u toku vožnje vrti brže od ostalih. Sistem će uočiti razliku i javiti vozaču da pazi. Inače, kada se guma izduva, vožnja je i dalje moguća jer se na peticu ugrađuju „Run Flat" gume.

Ljudi često ne razumeju poentu posedovanja DVDa u autu jer ga uglavnom vezuju za gledanje filmova a ovi sistemi, zbog bezbednosti u vožnji, već pri 5 km/h gase ekran. Moja ideja za upotrebu je slušanje koncerata tokom vožnje u fantastičnom 5.1 Dolby okruženju.

Muziku možete sa USBa skladištiti i na HDD koji je ugrađen u auto.

Vozač i suvozač mogu da zasebno podešavaju temperaturu vazduha koji izlazi iz ventilacionih otvora, ali mogu zasebno da podešavaju i snagu i deo tela koji će ciljati njime.

Ručica automatskog menjača se posle odabira željenog pravca kretanja uvek vraća i svoj prvobitni položaj što vam odmah stavlja do znanja da je reč o elektronskom prenosu podataka.

Ručna kočnica se aktivira pritiskom na dugme a tako se i otpušta. Hill Assist je sistem za kojim nema puno potrebe kada vozite automatik jer auto neće krenuti u nazad kada na uzbrdici pustite kočnicu. Ovaj model ipak ima taj sistem samo da bi nam Nemci pokazali koliko je napredan jer neosetno obavlja svoj posao. Na većini automobila oseti se mala borba dok kočnica ne shvati da treba da popusti pod snagom motora, ovde je ta operacija neverovatno glatka, kao da je neko stavio ciglu iza vašeg točka.

Iako je petica model koji je orjentisan prema vozaču, na zadnjoj klupi ima dovoljno mesta za noge putnika, sve dok prednja sedišta nisu pomerena u svoje kranje pozicije. Za glavu i ramena nema problema. Ugao naslona zadnje klupe je jako prijatan za dug boravak u autu.

Teška su vremena pa sada kod svakog proizvođača finansijski sektor mora da dizajnira po jedan deo auta. To su obično oni delovi koji vam se najmanje dopadaju. Finansije su preuzele nebo ovog BMWa kao i deo oko unutrašnjeg retovizora (koji se sam zatamnjuje kada ga obasja svetlost tuđih farova). Taj deo je prazan i napravljen od tanke plastike kakvu nisam uspeo da ugledam sa vozačke pozicije na nekom drugom delu auta.

Sa neba sijaju četiri crvenkaste diode pa noću osvetljavaju enterijer istim svetlom kojim sija i instrument tabla. Osim što ovakvo osvetljenje na putovanjima stvara filmsku atmosferu iz podmornice, omogućuje uglednom vlasniku da u retrovizoru vidi lica putnika taman toliko da primeti ako neko prevrće očima dok on priča.

Prtljažnik u ovom autu je jednostavno ogorman. Bez priručnog sredstva nisam mogao da dohvatim predmete koji se nalaze duboko u njegovim odajama. Onima kojima je to važno, zadnja sedišta se ne obaraju bez doplate.

Motor se startuje pritiskom na dugme. Kontakt brava se ne vidi pa ključ možete odložiti na predviđeno mesto na centralnoj konzoli kako ga ne biste negde zaturili. Otkjučavanje i zaključavanje dodirom brave se doplaćuje.

Od prvog trenutka svog rada, šestocilindrični dizel motor prizvodi predivan zvuk. Sledećeg trenutka farovi se postavljaju u odgovarajući položaj, uključujete D stepen, otpuštate kočnicu i lagano krećete.

Ovi trenuci podsetili su me na isplovljavanje trajektom iz luke prema mirnom moru. Skoro ništa ne osećate, nema cimanja ili potresa, iz potpalublja dolazi ozbiljno ali ne glasno brundanje dizelaša. Vi samo uživate u pogledu na grad koji napuštate.

Veliki točkovi, jaka zvučna izolacija i neosetna promena stepeni prenosa čine polazak BMWom 530d izuzetnim osećajem. Tokom prve vožnje bio sam očaran svojim položajem u autu, veličinom prostora u kojem sam, zaštićenošću i lakoćom upravljanja.

Kada iz ovog auta posmatrate svet osećate se kao industrijalac koji je zavaljen u svoju udobnu fotelju, u kancelariji na vrhu poslovne zgrade u New Yorku koja gleda na Central Park. Najsnažniji utisak ostavio mi je pogled na haubu površine Panonske nizije koja je potpuno paralelna za podlogom. Kada pada kiša voda ostaje na haubi, ne sliva se. To se retko viđa na novim automobilima.

Sa druge strane, ako neko misli da će biti neupadljiv u ovom auto, neviđeno greši. Jednog jutra sam iz Ustaničke ulice krenuo preko Dušanovačkog mosta ka autoputu prema Nišu. Vozio sam polako u susret zaustavljenom saobraćaju. Mogao sam da vidim lica ljudi u tim vozilima koji su, da bi pogledali BMW, prekidali sa žvakanjem svojih kifli, uvlačenjem duvanskog dima ili odustajali od rasprave sa svojim suprugama.

Sa menjačem koji, u „šimano" stilu, ima osam stepeni prenosa pružaju vam se brojne opcije za razne stilove vožnje. Čitav sistem možete kontrolisati na dva načina – ili pomoću papučice gasa ili hvatanjem za ručicu automatskog menjača.

Gas je jako tvrd pa se precizno dozira. Kada papučicu ne pritiskate duboko promene u viši stepen vrše se pri sao 1500 obrataja. Promene stepena prenosa manifestuju se samo padom kazaljke na obrtomeru. Ako ne dodajete gas kada naiđete na uzbrdicu, BMW će to registrovati i uključiti niži stepen prenosa kako ne bi došlo do smanjenja brzine kretanja.

Postoji nekoliko načina na koje možete izvesti preticanje sporijeg vozila. Ako tokom vožnje samo odsečno dodate gas, menjač će prebaciti nekoliko stepeni niže i nežno vas ubrzati u sigurno preticanje. Isti proces može biti obogaćen povlačenjem ručice menjača u levo, u mod Drive Sport. Manjač će uključiti niži stepen prenosa a obrtaji će porasti iako vi niste dodali gas. Ubrzanje je osetno jače a preticanje znatno oštrije.

Ukoliko se odlučite da ubrzavanje obavite najefikasnije, potrebno je da se odlučite za ručno biranje stepeni prenosa. Ubacite u onaj stepen prenosa (informacija se prikazuje na displeju) koji iglu obrtomera postavlja malo preko 2000 obrtaja, obavestite putnike da se spreme za poletanje i dodajte gas.

Kada ovako ubrzavate, prednji deo će se podići i auto će svom snagom jurnuti napred. Treba da znate da gas ne treba držati istom snagom tokom čitavog procesa preticanja jer postoji opasnost da ćete za dužinu šlepera postići preterano visoku brzinu, znatno preko granice razumevanja saobraćajne policije.

Kada vozite po krivudavim putevima osećaj u vožnji malo podseća na video igricu jer u velikom broj uslučajeva i kroz krivine i na pravcu možete voziti istom brzinom. U kabini je mirno isto kao kada motate volan za kompjuterom u vašoj sobi.

Upravo je sistem oslanjanja na BMWu (a i na drugim automobilima ovog kalibra) deo koji vozači retko istražuju do kraja. Performanse na pravcu, kočenja i ubrzanja na autoputu u pravoj liniji zadovoljavaju najveći deo publike, međutim, BMW je predviđen za neke prilično surove manevre promene pravca, bilo da su izazvani željom za brzom vožnjim ili pokušajem da se spase živa glava.

Jako ubrzanje i promena pravca ili naglo neplanirano kočenje i promena pravca obavljaju se sa izuzetnom lakoćom, kao kada auto vozite kroz grad. Ne dolazi do naginjanja karoserije, vi udobno sedite u fotelji. Jedan lakat držite na naslonu u vratima a drugi na centralnom naslonu jer upravljač sasvim dobro kontrolišete iz tog položaja. Nema potrebe za nekim većim fizičkim angažovanjem u toku vožnje.

Sila kočenja je zastrašujuće jaka a kočenje je progresivno, pa iako pritisnete kočnicu do određene mere i tako je držite, auto će se vrrlo brzo zaustaviti.

Kada započnete putovanje autoputem shvatate da je to najbolji teren za BMW 530d. Kako je ovo nemački automobil, za njega je najbolji izbor nemački autoput jer su brzine kojima na kojima se petica koristi daleko iznad ovih koje su dozvoljene kod nas.

Od kako postoji YouTube, ne morate ostati uskraćeni za priču o vožnji pri visokim brzinama.

Pogledajte snimak ubrzanja koji su napravili Poljaci. Obavezno uključite zvučnike da biste čuli zvuk šestocilindričnog dizela.

Ja ću vam ispričati da je od uključenja na autoput do postizanja 120km/h vreme toliko kratko da želite da stalno usporavate nazad na 50 km/h samo da biste ponovo osetili snažno ubrzanje.

Izgleda da su dizajneri farova odrasli uz „Space Invasers" jer vozači kojima se približavate na autoputu bivaju zastrašeni pojavom u retrovizorima i tražili vi to ili ne, beže se sa puta.

Da biste naslutili za šta je sposobam BMW 530d rećiću vam da se 100km/h u 8. stepenu prenosa postiže na malo preko 1100 obrtaja.

Zbog svih nabrojanih performasni mislim da ovakvo vozilo nikako nije prikladno za mlade ljude kojima je teško da kontrolišu impulse na relaciji mozak – desno stopalo. Ovaj automobil zahteva zrelost, pruža fantastično uživanje u umerenoj eksploataciji, ali zato kada iz Beograda stignete na poslovni sastanak u Ljubljanu bićete veoma sveži i sposobni da isplatite investiciju u BMW.

Ako se sećate, pre nekoliko dana, kada ste počeli da čitate ovaj prikaz, rekao sam da je BMW 530d vrhunski proizvod ipak mislim da za 67 000 evra nije best buy. U toj kategoriji pobednik je 520d jer, sa identičnim paketom dodatne opreme, razlika od 1000 kubika i 60ak konja pravi razliku od 10 000 evra prilikom nabavke novog auta.

Standardni 520d je 20 000 evra jeftiniji od testiranog modela. Prilikom svakodnevne upotrebe u Srbiji jednostavno mislim da sva snaga 530d nije neophodna, da slabiji model pobeđuje na polju praktičnosti i ekonomičnosti a performanse nisu dramatično slabije.

BMW kod nas nudi otkup automobila bilo koje marke, koje nije stariji od 2005. godine, kupljeno je u Srbiji i nije havarisano i pravi ponudu za novog BMWa.

Pogledajte kompletanc BMW cenovnik.

Upoznajte se sa svim tehničkim karakteristikama.

Konfigurišite BMW serije 5 po svom ukusu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.