Zašto probna za A kategoriju, ako već decenijama imam B kategoriju i vozim manje motocikle?

Izvor: B92, 20.Dec.2019, 11:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto probna za A kategoriju, ako već decenijama imam B kategoriju i vozim manje motocikle?

Zašto stariji i iskusniji motociklisti dobijaju probnu, a mlađi i neiskusniji standardnu dozvolu, pokušao je da sazna sajt Polovni automobili.

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

Redovno se javljaju motociklisti koji su dobili probnu vozačku dozvolu za A kategoriju, iako već 20-ak godina imaju vozačku za B kategoriju, pri čemu takođe decenijama voze „manje“ motocikle. Ne mopede, već prave motocikle.

Pored toga, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << nije im jasno zašto mlađi motociklisti ne dobijaju probnu vozačku za A kategoriju? Dakle, zašto stariji i iskusniji dobijaju probnu, a mlađi i neiskusniji dobijaju standardnu dozvolu?

Reč je o propustu u zakonu. Zakon je napisan tako da su nenamerno diskriminisani stariji vozači/motociklisti koji su polagali pre nego što su uvedene probne vozačke dozvole.

Jednostavno, kada su u pitanju kategorije A1, A2, A, B1 i B – ako nikada ranije niste imali probnu vozačku dozvolu za bilo koju kategoriju, pa sada želite da polažete za bilo koju od ovih kategorija (A1, A2, A, B1 i B), dobićete probnu vozačku dozvolu.

Nema logike, ali zakon je tako napisan, a MUP prati zakon i tu nema pomoći.

Kada „odslužite“ probnu vozačku za bilo koju od gore navedenih kategorija, više nećete dobijati probnu vozačku za bilo koju kategoriju za koju naknadno budete polagali.

Zamolili smo za komentar Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja, koji kaže da je ovde reč o pravno-tehničkom previdu, da zakonodavac nije imao nameru nikoga da diskriminiše, kao i da se nada da će prilikom prve izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja ovaj propust biti ispravljen.

Dakle, MUP postupa prema zakonu, ali problem je upravo u tom previdu u zakonu koji pravi probleme određenoj grupi motociklista.

Ova ograničenja se odnose na motocikle. Vozač koji ima probnu vozačku dozvolu ne sme da:

1) upravlja vozilom brzinom većom od: - na autoputu 110 km/h, - na motoputu 90 km/h, - na ostalim putevima brzinom većom od 90% od brzine koja je dozvoljena na delu puta kojim se kreće,

2) otpočne i upravlja motornim vozilom ukoliko ima u organizmu alkohola odnosno psihoaktivnih supstanci,

3) upravlja motornim vozilom u periodu od 23.00 do 06.00 časova,

4) za vreme vožnje koristi telefon, odnosno druge uređaje za komunikaciju, odnosno opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku.

- Tu je i dodatna obaveza - motocikl kojim upravlja vozač koji ima probnu vozačku dozvolu, mora biti označen posebnom oznakom "P", koja mora biti na vidljivom mestu sa prednje i zadnje strane vozila.

Suština je u tome da ako nikada niste imali probnu vozačku za bilo koju kategoriju, a želite da polažete za A1, A2, A, B1 ili B kategoriju - po zakonu morate da dobijete probnu vozačku dozvolu.

Tako piše u zakonu, pa npr. činjenica da decenijama posedujete gomilu drugih kategorija, uključujući i one za dvotočkaše, apsolutno ništa ne znači u ovom slučaju.

Ne vredi da se ubeđujete ili svađate sa službenicima u policiji, pošto oni samo prate ono što piše u zakonu. Jedino rešenje je da se zakon izmeni.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.