VEROVATNO NISTE ZNALI: Kako obrtajima radilice možemo da oštetimo motor?

Izvor: SrbijaDanas.com, 05.Jul.2023, 19:44

VEROVATNO NISTE ZNALI: Kako obrtajima radilice možemo da oštetimo motor?

Evo šta ne treba raditi.

Niski obrtaji radilice mogu biti jako opasni po motor automobila, i mogu da dovedu do velikih i skupih oštećenja motora. Naši vozači kažu za niske obrtaje da "vozač davi motor", i taj izraz dobro opisuje realnu situaciju u datom trenutku. Visoki obrtaji itekako oštećuju motor.

Ljudi obično pomisle da je to vožnja 170 km/h u petom stepenu prenosa, ali mnogi vozači i posle nekoliko decenija vožnje, biraju pogrešan stepen prenosa, >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << i recimo voze 80 km/h u drugom stepenu prenosa, iako se motor muči, radi preglasno. Kod preticanja vozači kasno prebacuju u viši stepen prenosa pa dolazi do takozvane blokade. Odvojite par minuta i pročitajte malo više o ovoj problematici.

Radni vek motora u velikoj meri zavisi od težine vaše noge na gasu kao i od stila vožnje. Svako naglo ubrzavanje i podizanje obrtaja radilice blizu crvenog polja na obrtometu znatno skraćije života motora, ali takođe dovodi i do veće potrošnje.

Zato pokušajte uvek da vozite prosečnom brzinom prateći ritam koji nameću drugi vozači. Kod benzinskih motora, optimalni obrtaji pri kojima je dobro promeniti stepen prenosa u viši negde oko 4500 obrtaja/min. Dizel motori ipak na drugoj strani najveći stepen snage isporučuju na približno 2500 obrtaja/min, pa je poželjno promeniti u viši stepen prenosa na najviše 3000 obrtaja/min.

Zalet pred uspon je još jedna dobra tehnika kojom izbegavate vožnju u visokim obrtajima. Pre samog uspona pokušajte da ubrzate na ravnom i iskoristite inerciju kako bi održali stabilan nivo obrtaja motora svog automobila.

Na auto putu, ako imate benzinac, nemojte ga vozite duže vreme na obrtajima koji su iznad 4.500 o/min radilice, jer mu je maksimalna snaga na 6.000 o/min. Ako imate dizelaš, sve preko 3.000 obraja radilice je previše za taj motor, a znajte da se turbo vrti na daleko većim obrtajima, i da jedno te isto ulje podmazuje i hladi i motor i turbo! Takođe se opterećuje i menjač na visokim obrtajima!

U prevodu ako mislite da vozite duže vreme 200 km/h na auto putu kupite auto čija je maksimalna brzina 250 km/h. Ako mislite da vozite konstantno 150 km/h, kupite automobil koji ima maksimalnu brzinu 200 km/h. Visoki obrtaji mnogo opterećuju motor, ventile, karike, a i potrošnja ulja je tada mnogo veća. Kod preticanja, ako je motor zagrejan. nije strašno da benzinac poterete na 6.000 o./min radilice, a dizelaš na 4.000 o./min, ali to 30 ili 60 sekundi. Ako vam je motor naravno ispravan, ako vam je ulje kvalitetni i nedavno zamenjeno!

Svi malo moderniji dizelaši imaju turbo punjač. Turbina obezbeđuje  dodatni dotok vazduha u komoru i samim tim povećava snagu i obrtni moment. Motoru koji ima turbo punjač potrebno je duže hlađenje, jer postiže znatno veće temperature u radu od motora koji ga nema.

Ukoliko ste automobil prethodno vozili "malo brže", potrebno je prilikom parkiranja ostaviti  da motor radi na leru bar pola minuta kako bi se turbo punjač ohladio. Ovim potezom znatno ćete produžiti vek ovog dela kao i klipova motora.

Motor se najmanje napreže u području optimalnog raspona obrtaja, odnosno kada je obrtni moment najveći:

To znači da je najveća efikasnost:

• 1.750 – 2.500 o/min za turbo dizelaše,

• 3500 – 4.500 za atmosferske benzince,

• 2.000 – 3.000 o/min za turbo benzince.

Klipovi ne podnose niske obrtaje. Kada vozač vozi 40 km /h u petom stepenu prenosa, ne samo da ne štedi gorivo, već se čak izlaže ogromnim troškovima.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.