Saveti za kupovinu: Proverite motor

Izvor: B92, 06.Dec.2010, 10:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Saveti za kupovinu: Proverite motor

Pošto je potencijalni kupac ustanovio da mu karoserija odgovara, sledi najvažniji deo prilikom kupovine polovnog auta - test rada motora. Ukoliko ne poznaje automobile, kupac bi sa sobom obavezno trebalo da pozove majstora, mada postoje neke sitne cake na osnovu kojih i laik za automobile može nešto da zaključi.



Ako ste krenuli u kupovinu automobila a na pameti vam je uobičajena misao „samo ne benzinac, sve pare ću dati za gorivo", treba da znate >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << da savremeni dizel motori imaju mnogo više problema sa gorivom koje se prodaje na našim pumpama. Troše manje ali zahtevaju gorivo visokog kvaliteta.

Dizel motori sa direktnim ubrizgavanjem (HDI, TDI, CRDI, CDI, JTD...) zahtevaju gorivo visokog kvaliteta. Motori sa turbinama su generalno zahtevniji za održavanje jer imaju više delova koji se vremenom troše, pa ih je potrebno menjati. Ispravnost turbine najbolje možete testirati ukoliko skinete crevo usisnog dovoda i ukoliko u tom crevu ima ulja ili gara to je znak da je promena turbine neophodna.

Takođe, na osnovu boje izduvnih gasova (iz auspuha) može se zaključiti dosta toga o stanju motora. Ukoliko je dim siv, sagorevanje je nepotpuno. Ukoliko je crn, onda motor verovatno mnogo troši ulje. Dobar motor ne bi trebalo da ima vidljiv dim iz auspuha (isključiti situacije kada je napolju ispod nule pa se iz auspuha vidi isparavanje vode).

Obavezo treba obratiti pažnju na spojeve motora. Ukoliko je silikon na njima providan, znači da je motor otvaran (fabrički silikon je obično bele boje).

Da li se motor ikada pregrevao mogu da odaju čak i relativno nove svećice, koje obavezno treba pogledati. Takođe, obavezan je i pregled čepa za ulje. Beličasta emulzija znači prodor vode u motorno ulje. Kompenzaciona posuda za hlađenje i tečnost za hlađenje ne smeju imati tragova ulja koji ukazuju na prodor ulja u sistem za hlađenje. Kada potencijalni kupac sedne za volan, prvo što treba da proveri jeste to da li normalno rade kvačilo i menjač. Za kvačilo je poznat jednostavan test - ubaciti u direktnu brzinu i lagano pustiti kvačilo. Ako se motor ne ugasi, kvačilo je potrošeno i traži zamenu. Svako krčanje iz menjača, lagani udarci prilikom ubrzanja ili usporavanja govore o istrošenosti zupčastih snopova.

Kada krene da vozi, poželjno je da potencijalni kupac oproba funkcionalnost amortizera. Njihova istrošenost u velikoj meri utiče na balans na putu. To se meri tako što se svom težinom osloni na karoseriju auta prema jednom točku, a zatim otpusti. Karoserija bi trebalo da se vrati u prvobitni položaj i da se odmah zaustavi. Ukoliko ima mrdanja i klaćenja, amortizeri su zreli za promenu. Ukoliko je automobil prešao ispod 80.000, amortizeri bi trebalo da budu fabrički. Ležajevi se proveravaju tako što se volan pomeri u jednu stranu, a zatim točak nogom gurne napred. Ukoliko ima lufta, ležajeve treba menjati.

Pumpa za gorivo

Jedan od najskupljih delova svakog automobila jeste pumpa za gorivo. Da biste isprobali da li ona dobro radi, pritisnite gas do kraja i slušajte kako motor radi. Ako nema ravnomernog razvoja zvuka, nego motor ubrzava obrtaje u trzajima, pumpu treba zameniti.

Izvor - BlicOnline (G. Svilar)

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.