SVE O REGISTRACIJI ELEKTRIČNIH TROTINETA: Nema nalepnice, nema vožnje! Kazne debele, a čeka se još samo jedna odluka

Izvor: SrbijaDanas.com, 08.Mar.2024, 18:43

SVE O REGISTRACIJI ELEKTRIČNIH TROTINETA: Nema nalepnice, nema vožnje! Kazne debele, a čeka se još samo jedna odluka

Rok je do 15. juna.

Procena je da ih u Srbiji ima 250.000, često se čuje da nerviraju vozače automobila i ugrožavaju pešake, a za tri i po meseca neće uopšte moći da se voze ako nisu "registrovani".

Reč je o električnim trotinetima za koje 5. aprila počinje izdavanje nalepnica koje praktično predstavljaju njihovu dozvolu za upravljanje, a ko ih ne nabavi do 15. juna, neće bez njih smeti da se nađe na ulici.

Primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << (ZBS), kojim je po prvi put obuhvaćeno i pitanje lakih električnih vozila u Srbiji, počela je u septembru. Međutim, slično i nedavnoj primeni odredbi o privremenom oduzimanju vozila višestrukim počiniocima najtežih saobraćajnih prekršaja, i na pravilnik koji preciznije reguliše sve vezano za električne trotinete čekalo se nekoliko meseci, odnosno do kraja februara.

Zahtev za izdavanje nalepnice vozači električnih trotineta moraju podneti do 15. juna

Najvažniji deo tog pravilnika je praktično registracija lakih električnih vozila, pa će do 15. juna svako ko poseduje tog dvotočkaša Agenciji za bezbednost saobraćaja morati da podnese zahtev za izdavanje nalepnice, koja je uslov da se uopšte nađu u saobraćaju.

Šta mora da sadrži zahtev za nalepnicu električnog trotineta

Kako je objašnjeno, u zahtevu za izdavanje nalepnice treba navesti:

Uz zahtev se dostavlja i kompletna tehnička dokumentacija za lako električno vozilo.

Kako izgleda nalepnica

Nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, kako je navedeno, biće pravougaonog oblika, vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, sivosrebrne boje i dimenzija 36×60 milimetara.

U gornjem delu nalepnice nalaziće se logo Agencije za bezbednost saobraćaja, a u središnjem oznaka za lako električno vozilo LEV na ćirilici i na latinici, ispod nje brojčane vrednosti o nominalnoj snazi elektromotora (W), najvećoj konstruktivnoj brzini (km/h) i masi praznog vozila (kg).

Predviđeno je da nalepnica bude postavljena na lako uočljivo mesto, u gornjem delu nepomičnog stuba upravljača električnog trotineta ili bicikla.

Nalepnice dobro rešenje, ali je poželjno da budu besplatne

Kako kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, "registracija" lakih električnih vozila ovima nalepnicama je svakako dobro rešenje za ovu oblast saobraćaja.

- Nalepnice su, pre svega, neophodne kako bi saobraćajna policija u kontroli mogla da razluči električne trotinete i bicikle od neke naprave koja liči na te dvotočkaše, a zapravo nisu laka električna vozila. Jer, dok svaki vozač električnog trotineta ne bude imao tu nalepnicu, dakle dok Agencija za bezbednost saobraćaja ne završi svoj deo posla, saobraćajci ne mogu da izvrše tu kontrolu – kaže Okanović.

- Nalepnice su dobro rešenje, pod uslovom da budu besplatne - smatra Damir Okanović.

Trenutno je najveća nepoznanica da li će se te nalepnice plaćati. Agencija za bezbednost saobraćaja, ako se odluči za to, treba da propiše visinu naknade, a po dosadašnjim saznanjima odluka o tome nije još doneta.

- Ako se već zalažemo za što veći broj lakih električnih vozila i za tu urbanu mikromobilnost, onda bi trebalo građane da podstičemo na njihovo korišćenje, a ne da ih demotivišemo raznim taksama i nametima. Dakle, ja se nadam da će te nalepnice biti besplatne – ističe Damir Okanović.

U međuvremenu, dok se do 15. juna ne izdaju nalepnice, kako za "Blic" potvrđuju u saobraćajnoj policiji, "vozači lakih električnih vozila se kontrolišu i eventualno kažnjavaju na osnovu postojećih odredbi ZBS vezanih za njih".

Kako i gde sme da se vozi električni trotinet

A te postojeće odredbe ZBS se tiču toga kako, gde i ko može njima da upravlja, pa se, pre svega, ističe "da vozači električnih trotineta treba da tokom vožnje nose prsluk i kacigu, ne smeju imati slušalice u ušima i ne smeju prevoziti druge osobe".

- Za kretanje treba da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku, što će reći da im je zabranjena vožnja trotoarima na kojima nema posebnog dela za bicikliste ili dela koji je zajednički za njih i pešake – navodi se u odredbama ZBS.

Donja starosna granica za upravljanje ovim dvotočkašem je 14 godina

S obzirom da u mnogim gradovima Srbije, naročito onim manjim, biciklističkih ili pešačko-biciklističkih staza uopšte nema, vozačima ovih trotineta je dozvoljeno kretanje kolovozom, ali, kako precizira ZBS, na putu gde je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h ako je vozač maloletan, odnosno, ako je navršio 18 godina može da se kreće kolovozom gde je ograničenje najviše 50 km/h. Naravno, i to uz obaveznu zaštitnu opremu - zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu na glavi i prsluk.

Što se tiče starosne granice za upravljanje ovim lakim električnim dvotočkašem, ona je za dve godine viša nego za vožnju bicikla. Na bicikl, naime, možete sa najmanje 12, a na električni trotinet sa najmanje 14 godina.

Kazne za prekršaje drakonske, od novčane do višegodišnje zatvorske

Evo kolike su kazne:

Važno je napomenuti da vozača električnog trotineta koji vozi trotoarom može da zaustavi bilo koji policajac, a ne samo pripadnici saobraćajne policije.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.