OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Uobičajeno je kod DIZELAŠA, ali u poslednje vreme je počelo da se primenjuje i kod BENZINACA

Izvor: SrbijaDanas.com, 30.Maj.2023, 19:55

OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Uobičajeno je kod "DIZELAŠA", ali u poslednje vreme je počelo da se primenjuje i kod "BENZINACA"

Šta je turbina i čemu služi?

Gotovo je nezamislivo da auto sa dizel motorima nema turbinu, premda u poslednjem periodu sve češće možemo videti ovaj mehanički deo i na benzincima. Iako mnogi ne poznaju princip rada turbine, često asocira na trošak jer je turbina vrlo skupa za popravku bilo koje vrste ukoliko je ne tretirate dobro.

Iako zvuči kao moderna stvar, istorija turbine zapravo počinje od davne 1912. godine, odnosno skoro istovremeno kada se pojavio >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << i motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, nije bilo govora o implementiranju ovakve tehnologije u automobile, već su se koristili isključivo u velikim motorima za lokomotive ili brodove.

Kako radi turbina na autu?

Većina nas zna da turbina daje veću snagu motoru, ali na koji način?

U cilindru uvek treba da postoji određeni odnos vazduha i goriva, kako bi motor sa unutrašnjim sagorevanjem radio, a to je prvo potrebno shvatiti pre nego što zađemo u mehanički skelet turbine. Motor sa unutrašnjim sagorevanjem, laički objašnjeno, radi na sledeći način: Uvlači vazduh i gorivo, ta smeša se zapali i izaziva eksploziju koja stvara energiju, a izduvni gasovi se istiskuju spolja. Ono što predstavlja bitnu razliku između turbo motora i motora bez turbine je što se u motorima sa turbinom izduvni gasovi ponovo koriste.

Turbina povećava snagu motora, a istovremeno se zadržava ista zapremina cilindra. Turbina pod većim pritiskom ubacuje veću količinu vazduha u cilindre, a samim time može da ubaci i veću količinu goriva. Turbina ima 2 mala ventilatora vazduha – radno kolo i pumpu za gorivo, koji su smešteni na istoj metalnoj osovini tako da se oba dela okreću sihronizovano. Za pogon, turbine koriste izduvne gasove. Vazdušni kompresor se okreće i potiskuje dodatni vazduh u cilndre, omogućavajući im da sagore više goriva svake sekunde. Upravo iz tog razloga, automobili sa turbinom mogu proizvesti više snage.

Dakle, dodavanjem turbine motoru je izuzetno efikasan način da u velikoj meri povećate njegovu snagu. Jednostavno rečeno, turbina ubacuje više vazduha u cilindre motora, što uz dodatno gorivo stvara veći prasak u cilindru, a veći prasak znači veću snagu motora. Kako tehnologija rapidno napreduje tako i turbine postaju sve sofisticiranije, pa najnoviji motori sa turbinama koriste neverovatno precizno odmeravanje odnosa goriva i vazduha za povećanje efikasnosti i snage. Ukoliko se pitate kako radi turbina na autu iz ugla vozača, dovoljno je da stisnete papučicu gasa. Neki bi to nazvali manom, ali od trenutka kada stisnete papučicu za gas do trenutka kada se upali turbina, odnosno kada dovoljna količina gasova stigne u cilindre, prođe i nekoliko sekundi. Tek tada automobil počinje vidno da ubrzava – stvarajući osećaj da ste se “zalepili” za sedište.

Zašto sve veći broj automobila ima turbinu?

Kao što smo pomenuli u tekstu iznad, turbina koristi izduvne gasove pa samim time turbo ne povećava samo snagu, već i efikasnost. To praktično znači da je moguće koristiti motor manje zapremine za proizvodnju iste količine snage kao i veći motor. Manji motori su uvek efikasniji od većih jer povećavaju ekonomičnost, odnosno smanjuju potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova u atmosferu. Ta činjenica naterala je velike kompanije da konstantno usavršavaju turbo tehnologiju i sa benzinskim motorima. Kombinacija male potrošnje i velike snage je sjajna ideja, međutim kod turbo benzinaca stvari stoje malo drugačije, pa se mnogi vozači žale da automobili troše više nego što bi trebalo. Razlike u principu rada dizel motora i benzinaca su značajne, stoga je to posebna tema za sebe.

Kako sačuvati turbinu?

Prema nekom pravilu, turbine bi trebale da traju koliko i sam motor i nije česta praksa da se menjaju ranije. Međutim, životni vek turbine zavisi od mnogo faktora. Uopšteno gledano, turbina kao i svaki drugi mehanički deo mora da se održava da bi pravilno radio. Osim toga, turbina je samo deo mehaničkog skeleta, i propadanje jednog dela može povući oštećenja na ostalim delovima. Stoga je preporučljivo redovno menjati ulje, filtere za ulje i filtere za vazduh.

Nedostatak ulja u motoru može dovesti do oštećenja motora i samim tim turbine, što može prouzrokovati ogromnu štetu. Pored toga, čestice prljavštine u ulju mogu oštetiti turbinu i izazvati greške u njenom radu, pa je redovna zamena ulja esencijalna za zdrav motor. Način na koji vozite auto takođe utiče na trajanje turbine. Iako retko koji vozač to praktikuje, idealno bi bilo da nakon vožnje ostaviti automobil par minuta da radi u leru. Ukoliko naglo ugasimo auto nakon vožnje, sva prljavština nastala sagorevanjem taloži se na turbini, što može da je ošteti. Takođe, nemojte naglo pokretati “hladno” vozilo. Motor najbolje radi kada se prvo zagreje i dostigne optimalnu temperaturu, stoga ga ostavite da radi u mestu nekoliko minuta pre nego što krenete na put. Ovo posebno važni za zimski period u kojem dominiraju niske temperature.

Kako proveriti turbinu?

Pored svoje komplikovanosti, veoma pouzdana mehanika stoji iza turbine i šansa da se pokvari usled fabričke greške je minimalna – sve što je potrebno je da redovno radite mali i veliki servis i održavate automobil, a vaš četvorotočkaš vas neće ostaviti na putu. Iako će eventualno u nekom trenutku propasti, kao i svi mehanički delovi uostalom, možete očekivati da će vaša turbina trajati oko 200.000 kilometara, a možda i mnogo više ako niste često na putu.

Na pitanje kako proveriti turbinu najjednostavniji odgovor bi glasio – osluškujte svoj auto. Promena zvuka prilikom dodavanja gasa, posebno preko 2.000 obrtaja može ukazivati na rad turbine. Takođe, ukoliko čujete šištanje koje nije karakteristično za vaš automobil, možete se sa pravom zabrinuti oko stanja turbine i u što kraćem roku posetiti mehaničara.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.