NEISKUSNI VOZAČI: ovo bi OBAVEZNO morali da znate , evo kako se radi PRAVILNO PRETICANJE

Izvor: SrbijaDanas.com, 07.Jun.2023, 14:46

NEISKUSNI VOZAČI: ovo bi OBAVEZNO morali da znate , evo kako se radi PRAVILNO PRETICANJE

Veliki broj najtežih saobraćajnih nesreća sa poginulima dešava se upravo prilikom preticanja.

Nažalost, mnogi novopečeni vozači nemaju dovoljno iskustva i prakse na putu, ali im ne manjka energije i sigurnosti, pa se upuštaju u rizična preticanja. Naročito je problematično kada je reč o visokim brzinama. Ali daleko od toga da je neiskustvo glavni krivac kada dođe do najgoreg – verujemo da su bahatost i preterano samopouzdanje ipak na vrhu liste i to upravo kod vozača >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << sa dugogodišnjim stažom.

Pretiče se vozilo koje se kreće, obilazi se vozilo koje stoji (ili neka druga prepreka koja se ne pomera) Sada da vidimo kako preživeti preticanje. Nije smešno, negde pročitasmo da odluka o preticanju može da bude poslednja odluka koju ćete doneti u životu. Svako zna da pretiče, ali ne zna svako bezbedno da pretiče.

Ne u smislu da se nikad ne zaboravlja, nego u smislu da ne može da se nauči iz knjige. Lako je objasniti proceduru preticanja, tj. teoriju, ali obaviti preticanje u praksi potpuno je druga priča. Kao da satima objašnjavate nekome (odraslom) ko ne zna da vozi bicikl kako se to čudo vozi, onda mu date bicikl i kažete: „Eto, sad sve znaš, sedi i vozi“. Drugim rečima – može da se nauči samo vežbom. Prvo u bezbednim uslovima testirate svoje mogućnosti, a zatim stičete iskustvo u saobraćaju.

Od presudnog je značaja da znate kako ubrzava vaš auto – ne samo iz mesta, nego u određenom stepenu prenosa pri određenom broju obrtaja. Drugim rečima, kakva su mu međuubrzanja. Na primer, idete 50 km/h u 4. brzini. Pritisnite oštro gas. Onda isto to uradite u 3. brzini. Videćete razliku. Automobil znatno snažnije „povlači“. Imajte u vidu da svaki motor ima neki svoj „karakter“ – u zavisnosti od toga da li je dizelaš, atmosferski benzinac, turbo benzinac, kako razvija snagu i obrtni moment, kakvi su prenosni odnosi u menjaču… Upoznajte se i sa kočnicama, pošto je efikasno i bezbedno kočenje takođe izuzetno važno. Ako ne znate kako radi ABS o kojem smo napravili poseban tekst. Naime, ABS može da iznenadi onoga ko nije upoznat sa načinom njegovog rada, pošto dolazi do pulsiranja papučice kočnice i buke koja može da uplaši vozača.

Dajte gas kad pretičete! Svaki trenutak koji nepotrebno provedete u levoj traci predstavlja rizik. Mnogi vozači se plaše da poteraju motor u više obrtaje, čak i prilikom preticanja kada taj strah može da ih košta života. Ako ste vi jedan od takvih vozača – znajte da nema razloga da se plašite malo „urlanja“ motora. Neće mu ništa biti ako ga nakratko doterate do crvenog polja na obrtomeru.

Crveno polje može da bude npr. kod benzinaca na 6.500 o/min, a kod dizelaša  4.500 o/min (mada im je maks. snaga obično na 4.000 o/min). Obično za time uopšte nema potrebe, ali treba da znate da slobodno možete da ga doterate do crvenog polja, pa i malo u crveno ukoliko usred preticanja primetite da iz suprotnog smera stiže drugo vozilo. Nađite neku deonicu gde bezbedno možete da upoznate svoj auto i da vidite kako se ponaša u različitim režimima rada.

Prebacivanje iz trake u traku treba da bude tečno, bez oštrog cimanja volana, naročito u panici ako uočite da nailazi vozilo iz suprotnog smera – tako možete da izgubite kontrolu i da se slupate.

Nema potrebe da se bilo kome dokazujete svojim vozačkim umećem. Nije sramota odustati od preticanja ukoliko ste već krenuli, tj. prešli donekle u levu traku i onda uočili neko vozilo, prepreku ili bilo šta drugo što može da predstavlja opasnost. Vratite se i sačekajte sledeću priliku. Bolje je odustati odmah, nego doći na pola kamiona i onda shvatiti da nećete na vreme stići da se ubacite ispred njega.

Krenuli ste za Grčku, a u kolima imate još troje-četvoro prijatelja i sav njihov prtljag. To može lako da znači 300-400 kg tereta više nego kad vozite sami. Stoga auto neće moći da ubrzava kao što ste navikli. Imajte to u vidu kod preticanja.

Kao prvo, vozač iza vas će shvatiti da planirate preticanje i neće krenuti da pretiče i vas i kamion/auto ispred vas. Ili će možda pomisliti da uskoro skrećete. U svakom slučaju, kada vidi migavac, ne bi trebalo da krene da vas pretiče. Kao drugo, vozač kojeg pretičete možda vidi u retrovizoru da krećete u preticanje, pa će možda da se pomeri malo udesno, neće ubrzavati ili će možda za nijansu popustiti gas. Nažalost, naša saobraćajna kultura je na izuzetno niskom nivou, tako da mnogi vozači jednostavno ne daju migavac skoro nikada.

Nemamo pravi odgovor. U teoriji, treba držati veću distancu, ali u praksi je to kontraproduktivno pošto će onda vas konstantno da pretiču drugi vozači i pritom se dovodite u opasnost da krenete u preticanje istovremeno kada neko drugi počne da pretiče vas. Koja je prednost veće udaljenosti od vozila koje želite da preteknete? Ukratko, imate više prostora da se zaletite, tj. postignete veću brzinu pre nego što pređete u suprotnu traku, što znači da ćete provesti manje vremena u suprotnoj traci.Druga prednost je bolja preglednost situacije ispred vozila koje želite da preteknete, naročito ako je u pitanju kamion ili šleper.Možete npr. da ga pustite da se malo udalji, vi dobijate priliku da bolje osmotrite situaciju, a onda se zaletite i preteknete ga. Naravno, u ovakvim situacijama uvek postoji opasnost od toga da vozači iza vas ovo shvate kao poziv da oni preteknu vas.Zato treba dati migavac i držati se uz centar puta kako bi im jasno dali do znanja da ćete vi da pretičete.

Ne. Po zakonu ne smete, ali činjenica je da striktno poštovanje zakona u ovom slučaju može da bude izuzetno opasno.

Zamislite da vozite na putu gde je ograničenje 80 km/h. Ispred vas je kamion koji se kreće brzinom od 70 km/h. Dakle, vi treba da ga preteknete a da pritom ne pređete brzinu od 80 km/h, što znači da će razlika u brzini između vas i kamiona biti 10 km/h.Pravilno preticanje je bezbedno preticanje – kako ga preživetI. Nećemo praviti računicu koliko vremena treba za preticanje, pošto je na prvi pogled jasno da je takva situacija opasna.Policija može da vas kazni ukoliko prekoračite ograničenje brzine prilikom preticanja, ali „možda“ je bolje rizikovati plaćanje kazne nego rizikovati čeoni sudar.

Dozvoljeno je.Međutim, nije dozvoljeno preticanje kolone. A šta je to konkretno kolona? Po zakonu, „kolona vozila je niz od najmanje tri vozila koja su zaustavljena ili se kreću jedno iza drugog istom saobraćajnom trakom u istom smeru, čiji je način kretanja međusobno uslovljen i između kojih ne može bez ometanja ući drugo vozilo.“Dakle, dozvoljeno je da istovremeno preteknete dva vozila.Ako u „cugu“ pretičete više od dva vozila, morate da budete sigurni da se ne smatraju kolonom.

Preticanje morate da započnete i završite na delu puta sa isprekidanom linijom. Ako započnete da pretičete tamo gde je dozvoljeno, a završite preko pune linije, policija može da vas kazni.

Ne smete da pretičete:

Podsetimo se, kazna za nasilničku vožnju je:

a)   zatvor od 30 do 60 dana ili rad u javnom interesu od 240 do 360 sati

b)   novčano od 120.000 do 140.000 dinara

c)   zabrana vožnje najmanje devet meseci

d)   15 kaznenih poena


Napomena: U samom tekstu smo postavili nekoliko slika, u kojima se može videti na primerima ne nebezbedno i visoko rizična radnja preticanja.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.