Mask mu je 2022. predviđao bankrot, ali ovaj brend je opstao i sprema prodajni hit

Izvor: B92, 23.Feb.2024, 13:48

Mask mu je 2022. predviđao bankrot, ali ovaj brend je opstao i sprema prodajni hit

Rivian je rastao mnogo brže od Maskove automobilske kompanije, isporučivši više od 50.000 vozila u drugoj punoj godini proizvodnje, za koju je Tesli trebalo sedam godina.

U hladnom i sivom zimskom danu u Palo Altu u Kaliforniji sprema se oluja. Ipak, Robert "Ar Džej" Skarindž je odličnog raspoloženja dok šeta Rivijanovim zelenim kampusom u Silikonskoj dolin.

Ovaj 41-godišnji izvršni direktor i osnivač perspektivnog "bebi Tesle" pokrenuo je kompaniju 2009. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << godine, ubrzo nakon što je doktorirao inženjerstvo na MIT-u. Rivian je imao težak početak kada je započeo proizvodnju vozila krajem 2021. godine, u istorijski teškom trenutku za pokretanje automobilske kompanije.

Sada jedva čeka da pokaže moćni novi kompjuterski sistem za buduće Rivian modele i najnovija poboljšanja u tehnologiji automatizovane vožnje auto-putem. Ono što ne pokazuje je sledeći veliki projekat kompanije: R2, jeftiniji SUV koji bi trebalo da bude predstavljen 7. marta u Laguna Biču u Kaliforniji.

To vozilo — manje od SUV-a R1S, ali sa "suštinom onoga što Rivian čini Rivianom", prema Skarindžu — će se takmičiti sa Teslinim najprodavanijim automobilom, Modelom Y kada se pojavi na tržištu do 2026. godine, prema Forbsu.

Prva dva modela Riviana, R1T pikap i R1S SUV, imaju cenu vozila premijum klase, u proseku oko 80.000 dolara. Kompanija je prošle godine prodala ukupno oko 44.000 ovih automobila, a Skarindž kaže da su to bila najprodavanija vozila u SAD u tom cenovnom rangu, piše Index.

Ali to nije masovno tržište, a masovno tržište je cilj.

"Prosečna transakcijska cena vozila, bilo kog vozila u Sjedinjenim Državama, je oko 48.000 dolara", objasnio je Skarindž.

"Mislimo da je zaista važno biti u tom opsegu, stvoriti održivu opciju za kupce koji se udaljavaju od vozila sa unutrašnjim sagorevanjem i odlaze u nešto sasvim drugačije".

Biti cenovno konkurentan je od ključnog značaja kako se tržište električnih vozila razvija. Bilo je velikih poteza ka smanjenju troškova poslednjih nedelja, uključujući Teslin popust od 1.000 dolara na Model Y i jeftinije ugovore o lizingu Riviana, kao i nove "standardne" verzije R1T i R1S, po startnoj ceni od nešto manje od 70.000 dolara i 75.000 dolara, respektivno.

Izvršni direktor Forda Džim Farli nedavno je najavio planove za nova električna vozila čija će cena biti niža od krosovera Mustang Mach-E i F-150 Lightning pikapa.

Industrijska analiza koju je objavio Kelley Blue Book procenjuje da je prosečna cena novog električnog vozila pala za 11% ove godine na 55.353 dolara, ali to je i dalje više od industrijskog proseka od 47.401 dolara, koji uključuje i benzinske i električne modele.

Prodaja električnih vozila je usporila u poslednjim mesecima 2023, što je izazvalo zabrinutost da bi tražnja za njima mogla da oslabi. Skok kamatnih stopa i više cene u odnosu na automobili sa benzinskim motorima takođe nisu pomogli prodaji.

Međutim, Cox Automotive predviđa da će električna vozila u SAD ove godine dostići 10 odsto prodaje novih automobila, u poređenju sa 8 odsto prošle godine i oko 1,6 miliona vozila, ili premašiti prošlogodišnji rekord od 1,2 miliona.

Ali biće potrebno malo truda. Kako je Cox Automotive objasnio u nedavnom izveštaju, industrija treba da ubedi prosečnog kupca u prednosti električnih vozila. To znači nuditi širi spektar opcija, više podsticaja, više popusta i više reklama.

"Potreban je i veći izbor modela", rekao je Skarindž.

"Proizvodi dostupni na tržištu danas pokrivaju veoma mali podskup segmenata, kako u smislu forme, tako i u pogledu cene koju kupci žele. Ja na slabu tražnju za električnim vozilima više gledam kao na odraz nedostatka izbora proizvoda."

On je odbio da pruži detalje o novom Rivianovom modelu R2, osim što je rečeno da je manji i jeftiniji od trorednog R1S i da će ispuniti zahteve za baterijom potrebne da kupci dobiju federalni poreski kredit od 7.500 dolara za električna vozila. Najjeftiniji R1 modeli se trenutno kvalifikuju za podsticaj od samo 3.750 dolara.

"Planiranje R2 se dešava u pravo vreme jer se brzo približavamo prekretnici kada će električna vozila postati relevantna za prosečne potrošače", rekao je Ed Kim, predsednik konsultanta za industriju AutoPacific.

"Sada svi znaju šta je Rivian: to je vozilo visokog profila, brend visoke klase. I kao što električna vozila postaju sve relevantnija za redovne potrošače, dolazi R2 sa pristupačnijom cenom."

Rivian je debitovao kao najbolje finansirani automobilski start-up u istoriji SAD, prikupivši više od 11 milijardi dolara od privatnih investitora pred početnu javnu ponudu 2021. koja je prikupila dodatnih 13 milijardi dolara.

Ali još uvek radi na ispunjavanju visokih očekivanja i bori se da dokaže da može poremetiti Teslinu dominaciju na tržištu električnih vozila.

Ali investitori su očekivali više, a Rivianove akcije su izgubile 90% vrednosti nakon početne ponude i pale na trenutnih 16 dolara.

Rivian će ovih dana obavestiti akcionare o svojim izgledima za 2024. godinu, nakon što prijavi finansijske rezultate za četvrti kvartal i punu 2023. godinu.

Zbog planiranog zatvaranja fabrike, analitičari ove godine očekuju sporiji tempo rasta, odnosno isporuku oko 66.000 vozila. Očekuje se da će Tesla ove godine prodati oko dva miliona električnih vozila.

Međutim, Rivian će uskoro početi izgradnju nove fabrike električnih vozila vredne 5 milijardi dolara u američkoj državi Džordžija, za koju se očekuje da će proizvoditi 400.000 vozila godišnje, što je više nego duplo od sadašnjeg kapaciteta od 150.000 vozila u Ilinoju.

Verovatno će to biti glavna proizvodna lokacija za buduće modele R2 i R3, sa još pristupačnijim Rivian, Skarindž planira za drugu polovinu ove decenije.

Nakon lansiranja tri modela u skoro isto vreme, kompanija želi da zauzme promišljeniji pristup budućim vozilima.

"Jedno lansiranje vozila je zahtevno. Tri paralelna lansiranja vozila su veoma zahtevna. I to tri lansiranja vozila tokom operativnih izazova usred prve globalne pandemije u savremenom društvu. To je stvorilo savršenu oluju operativnih izazova. Takođe je možda doprinelo nekim problemima sa kvalitetom."

Consumer Reports kaže da su se neki vlasnici pikapa R1T žalili na probleme sa pogonom, posebno osovinama. Ostale žalbe su vezane za punjenje baterije i klimatizaciju.

Očekuje se da će i R1T i R1S biti daleko ispod proseka u smislu pouzdanosti u poređenju sa drugim novim automobilima.

"Nije samo Rivian. Cela kategorija električnih vozila ima problema sa pouzdanošću", navode iz Consumer Reportsa.

Rivian je svestan ovih problema i postavlja servisne kamione za mobilne usluge popravke svojih vozila. Skarindž kaže da radi na njihovom rešavanju.

"Počeli smo snažno, ali naš cilj je da napravimo najkvalitetnija vozila na svetu. To je kontinuirano putovanje: sve bolji i kvalitetniji iz dana u dan, iz meseca u mesec, iz kvartala u kvartal. Ovo se ne odnosi samo na R1, već i na R2 platformu."

Iako su i Consumer Reports i JD Power kritikovali Rivian zbog problema sa kvalitetom, brend se pokazao iznenađujuće popularnim.

Nedavno je bio na vrhu godišnje liste najomiljenijih marki automobila na Consumer Reportsu.

Na sajtu kompanije prikazano je da vlasnici rado voze svoje automobile na kampovanje, surfovanje, izlete sa vožnjom bicikla i planinarenje. To nije slučajnost.

Ovo su stvari u kojima Skarindž, mršavi vegan visok 185 cm koji pomalo liči na Klarka Kenta, kad bi Supermenov alter ego nosio planinarske košulje, farmerke i patike — takođe uživa.

Nije slučajan ni Rivianov dizajn, čije zaobljene ivice i prepoznatljivi konkavni farovi stvaraju neku vrstu prijateljskog lica, koje podseća na japanske anime likove.

U slučaju kamioneta R1T, izgled je daleko od estetike vojnog jurišnog vozila Tesla Cybertruck.

"R1T je bio prvi električni pikap kamion, lansiran pre Forda Lightning, a u pogledu imidža bio je veoma različit od standarda tradicionalnog pikapa, a to je da mora biti super robustan i mora da izgleda agresivno", rekla je Kim iz AutoPacifica za Forbes.

"Poređenja radi, Cybertruck ima neku vrstu neofašističkog izgleda".

Iako je Skarindž, kao i Mask, pokretačka snaga Riviana, brzo je pohvalio odeljenje za dizajn proizvoda i inženjere za kreiranje vozila koja izgledaju prepoznatljivo i dosledno, od spoljašnjeg dizajna do sedišta i komponenti.

"Izgleda kao da je, zapravo, jedan mozak donosio sve ove odluke, iako je u stvari hiljadu mozgova donosilo odluke paralelno. R1S je predstavio Rivian svetu, ali sa stanovišta cene dostupan je ograničenom broju kupaca. R2 približava Rivian mnogo većem broju potrošača. Nikada nisam bio toliko uzbuđen zbog nekog proizvoda kao što je R2", rekao je za Forbes.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.