Fića se jednostavno voli

Izvor: B92, 23.Avg.2010, 13:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Fića" se jednostavno voli

Petnaestak fića izloženih na Trgu Republike 22. avgusta je na dva sata privuklo poglede mnogih prolaznika koji su se uz osmehe prisetili nekada neprikosnovenog vladara jugoslovenih cesti. Manifestacija „Fićijada" imala je i humanitarni karakter. Vlasnici i ljubitelji ovog atomobila mogli su da se odazovu akciji Instituta za transfuziju krvi i dobrovoljno daju krv.



- Svakodnevno slušamo kako su rezerve krvi potrebne i rešili smo da sa Institutom za >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << transfuziju krvi organizujemo manifestaciju koja će spojiti lepo sa korisnim. Raduje nas što su se ljudi u ovom broju odazvali pozivu, a uvek je lepo da se i svi podsetimo starog „fiće" - kaže Ivan Ivanović, predstavnik organizatora manifestacije Udruženja ljubitelja fiće Nacionalna klasa, dok se u pozadini čuju ritmovi pesme „Flojd" iz kultnog filma „Nacionalan klasa".

Izložene „fiće" na kratko su vratile duh šezdesetih. Sveže ofarbane i „izglancane" izgledale su i bolje od onih koje su nekada izlazile iz kragujevačke „Zastave".

Najstariji „fića" proizveden je 1964. godine i po ocenama mnogih prolaznika i dalje je u „zavidnom stanju".

- Kupio sam ga u delovima i godinama radio i sklapao. Problem je da se pronađu delovi, a potrebno je i dosta ulaganja. Kada me pitaju odakle ljubav prema „fići", ne znam da odgovorim. To se jednostavno desi - objašnjava Boško Subotić iz Sremske Mitrovice i dodaje da „kada uslovi dozvoljavaju „fića" se vozi, dok je zimi u svojoj garaži".

Kakav je motor, gde ste pronašli delove ili ko je najbolji majstor bila su najčešća pitanja prolaznika koji nisu krili oduševljenje sa koliko su pažnje i truda automobili očuvani.

Vlasnici, takođe oduševljeni, ali pažnjom koju pridobijaju njihovi modeli u detalje su objašnjavali kako je koji šraf stavljen.

Ipak, najviše pažnje privukao je Lazar Lazić iz Šapca koji je rođen iste godine kada i njegov „fića", 1985. godine.

- Sve je počelo kao šala sa drugarima. Dogovorili smo se da zajedno kupimo „fiću", ali oni nisu ispoštovali dogovor. Ostao sam pri odluci i na autopijaci kupio „fiću" iz godine kada je proizvedena poslednja serija. Tri godine sam sakupljao novac da sredim automobil, a popravka je trajala i više od šest meseci - objašnjava Lazar i dodaje da će „fića" za koju godinu biti još veća atrakcija.

Posetioci manifestacije iskoristili su priliku i da se fotografišu pored ili u nekom od modela.

Automobil veka

Kragujevačka „Zastava" 1960. godine počela je sa proizvodnjom automobila „zastava 750", popularnijeg pod nazivom „fića", po licenci italijanskog „FIAT-a „. Proizvodnja je trajala do 1985. godine, a iz fabrike je izašlo više od 900 hiljada „fića". Na Beogradskom sajmu „fića" je 2000. godine proglašen za automobil veka i milenijuma po izboru vozača u Srbiji.

Tekst i fotografije - BlicOnline (S. Šulović)

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.