EKSKLUZIVNI INTERVJU Daniel Ricciardo: Lice s osmehom

Izvor: TopSpeed.rs, 06.Sep.2014, 04:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

EKSKLUZIVNI INTERVJU Daniel Ricciardo: Lice s osmehom

Daniel Ricciardo je jedini koji je ove sezone, ne jednom, nego čak tri puta do sada, uspeo da zaustavi vozače Mercedesa

Foto: Getty Images/ Mark Thompson

Kada sam prvi put „naleteo” na Daniela Ricciarda u padoku F1, bilo je to na zimskom testu u Jerezu, u decembru 2009. godine. Tada smo se bukvalno sudarili između kamiona, on sa jedne, ja sa druge strane… Skoro mu je ispala kaciga iz ruku, ali se samo nasmejao i rekao “izvinite”. Tada sam pomislio “pa, >> Pročitaj celu vest na sajtu TopSpeed.rs << gde ovaj mali, čupavi žuri?!” Mada, bio je u kombinezonu Red Bulla, a za njim je trčala devojka iz PR službe ovog tima i samo usput izustila “on je naš novi test vozač”! U naredna tri dana, taj “mali čupavi” zaista je imao razloga za osmeh jer je postigao vreme nedostižno za sve ostale.

Foto: Zoran Živkov/TopSpeed

Nepunih godinu dana kasnije, dva dana nakon što je Sebastian Vettel osvojio svoju prvu titulu u Abu Dhabiju, na testu za mlade talente, ponovo sam naleteo na “malog, čupavog, nasmejanog”, baš dok sam razgovarao sa Christianom Hornerom, šefom ekipe Red Bull. On mi ga je predstavio kao budućeg vozača “našeg tima”. Ponovo je usledio širok osmeh i reči: “Dobar dan! Ja sam Daniel…” Mali, čupavi i nasmejani, sa italijanskim prezimenom Ricciardo (Rićardo u italijanskom originalu), oko kojeg su mnogi lomili jezike, zaista je opet imao dobar razlog za osmeh. Toga dana je za 1,3 sekunde nadmašio vreme pol-pozicije Vettela od subote, a Nemac je tog vikenda 2010. postao šampion! E, to je već bio jasan znak, da na ovog Australijanca treba obratiti pažnju, tim pre još kad se pogledaju rezultati koje je ostvario u nižim rangovima automobiskih takmičenja.

Foto: Martin Candir/TopSpeed

Ricciardo je, pre nego što je “pozajmljen” timu HRT i pre svog zvaničnog debija na VN Velike Britanije 2011. godine, za sobom imao veoma uspešne nastupe u Formuli Ford u rodnoj Astraliji 2005. pa potom u Formuli BMW u Engleskoj i azijskoj seriji, naredne sezone. Godine 2007. vozio je Formulu Renault u Italiji, pa u evropskom kupu, a 2008. i na svetskoj seriji, gde je osvojio šampionsku titulu, baš kao i naredne 2009. u Formuli 3, u Velikoj Britaniji.

Foto: Zoran Živkov/TopSpeed

Prvi put sa mladim Australijancem, rođenim 1. jula 1989. godine u Pertu, duže sam razgovarao krajem februara 2012. godine na zimskim testovima u Barseloni, praktično, tek što je došao u Toro Rosso, sa 11 F1 trka u nekonkurentnom bolidu ekipe Hispania Racing u prethodnoj sezoni. No, to ga nije obeshrabrilo jer je opet imao taj široki osmeh! Nakon toga, sve je manje-više poznato. Dve sezone u ekipi Toro Rosso nisu mnogo obećavale, jer je Ricciardo osvajao po neki poen, ali je uglavnom završavao trke, a ljudi iz Red Bulla nisu gubili veru u njega. Kada je njegov sunarodnik iz Red Bulla, Mark Webber prošle godine objavio odlazak iz F1, vrata su se otvorila! Konačno je stigao tamo, gde mi je još davno rečeno da će biti…

Foto: Martin Candir/TopSpeed

Prvi nastup u Red Bullu, i to pred domaćom publikom, nije prošao onako kako je želeo. Zapravo, Daniel Ricciardo je ciljem prošao kao drugi, ali je kasnije ustanovljeno da je potrošnja goriva bila veća od dozvoljene, pa je zato diskvalifikovan. Sigurno da je to, za trenutak, ali samo za trenutak, skinulo osmeh sa tog lica. A onda, usledili su nastupi koji su iznenadilli sve, pa i ljude iz Red Bulla. Momak je počeo da beleži bolje rezultate i od svog timskog kolege, četvorostrukog uzastopnog šampiona, tačnije, još uvek aktuelnog prvaka sveta, Vettela!

Foto: Luka Kulundžić/TopSpeed

Naravno da je ponovo bilo vreme da sednem i porazgovaram sa njim, jer pobediti, ove sezone, superiorne vozače Mercedesa, i to ne jednom, već tri puta do sada, nije mala stvar! No, Ricciardo tome kao da ne pridaje prevelik značaj. I dalje je skroman, prijatan sagovornik, vedar i sa dobrim smislom za humor…

TopSpeed: Najpre, kako se pravilno izgovara Vaše prezime?

Ricciardo:
U Australiji sam uvek bio Rikardo. Prezime je italijansko, pa odatle i potiče ono Rikjardo ili Rićjardo. No, to se pojavilo kada sam došao u Evropu, pa su neki novinari pomislili da je to pravilno. Meni, iskreno, ne smeta… Bilo kako da me pozovete, Rikardo ili Rikjardo, ja ću se odazvati!



TopSpeed: Kakav je osećaj kad pozove Red Bull?

Ricciardo:
Super! Iako, mislim da sam se brzo navikao, jer promena i nije tako drastična. Neke stvari su drugačije, počev od bolida, jer Toro Rosso je ekipa srednje snage, a Red Bull je šampionski tim. Tako kada, recimo, ovde uđem u motorhome, idem desno umesto levo. U početku mi se dešavalo da malo zalutam, ali sada je već bolje!

Foto: Zoran Živkov/TopSpeed

TopSpeed: Da li ste maštali o karijeri vozača F1?

Ricciardo:
Da nisam postao vozač F1, sigurno bih se bavio nekim sportom. Kao mlađi, trenirao sam tenis i najverovatnije bih postao teniser. I sada uživam kada ga igram… U svakom slučaju, volim sport i zato bih uvek izabrao neki, ali ne kolektivni, već samo individualni.



TopSpeed: Kada ste se opredelili za automobilizam?


Ricciardo:
Automobilizam me je odavno privlačio. Počeo sam da takmičim u kartingu sa 9 godina, ali sam paralelno igrao i tenis, te nisam znao za šta da se odlučim. Međutim, sa 12 godina, jednostavno sam morao nešto da izaberem, jer nisam imao dovoljno vremena, budući da su mi vikendi bili pretrpani obavezama. Tada sam izabrao karijeru profesionalnog vozača.

Foto: Martin Candir/TopSpeed

TopSpeed: Imate li nekog idola?

Ricciardo:
Senna je oduvek bio moj idol kada je u pitanju F1. U NASCAR seriji, to je Dale Earnhardt… Nažalost, obojica više nisu među živima, ali ono što su uradili tokom života je zaista impresivno. A volim i takmičenja na dva točka… U motociklizmu, moj idol je Valentino Rossi!



TopSpeed: Da li vozite motocikl?


Ricciardo:
Nažalost, ne! Jednog dana ću sigurno probati, jer zaista me mnogo privlači. Mada, moja mama ne voli motociklizam i kaže da je opasan.

Foto: Martin Candir/TopSpeed

TopSpeed: A, Vi slušate roditelje?

Ricciardo:
Svakako… I u pravu su, jer je F1 mnogo bezbednija!



TopSpeed: Kakva je situacija sa timskim naređenjima?


Ricciardo:
U šuštini, F1 je, ipak, timski sport. Sam vozač ne bi mogao ništa bez podrške ekipe. Zato treba poštovati ono što je u interesu tima, iako je to ponekad teško prihvatiti.

Foto: Andrew Hone/Red Bull

TopSpeed: Da li ste očekivali da ćete ove sezone biti bolji od Vetela?

Ricciardo:
Očekivao nisam, ali sam se potajno nadao. Znao sam samo da će ove sezona biti veliki izazov za sve nas, jer mnogo toga se promenilo u F1 u poređenju sa prethodnom godinom.



TopSpeed: Kako objašnjavate da on ima više tehničkih problema sa bolidom od Vas?


Ricciardo:
Ne znam… Možda je stvar u ljubavi, jer kao što sam već jednom rekao, ja moj bolid svako veće pre trke poljubim. Onako, s jezikom… Šalim se, naravno! Mislim da sam se u svim tim promenama dobro snašao jer sam nov u timu i praktično sam sa njima počeo od početka. Sebastian je već mnogo godina tu i ima svoj pristup koji je možda više odgovarao onom vremenu. E sad, zašto se tehnički problemi dešavaju na njegovom bolidu, a ne na mom, zaista ne znam?! Mi, kao ekipa, zajedno radimo da ih prevaziđemo i to je najvažnije.

Foto: Martin Candir/TopSpeed

TopSpeed: Vi ste jedini koji je ove sezone uspeo da pobedi vozače Mercedesa, a poslednje trke ukazuju da je Red Bull napredovao, zar ne?

Ricciardo:
Da… Napredujemo, mada ne onim tempom kojim bismo želeli. Našem Renault motoru još uvek nedostaje snage, pa zato pokušavamo da unapređenja postignemo kroz aerodinamiku. No, naš problem je što i Mercedes napreduje. Sezonu je počeo sa veoma moćnom pogonskom jedinicom, koju je kasnije nastavio da razvija. Tako da ih mi, kao i ostali timovi, malo sustignemo, pa onda oni opet odmaknu… To je konstatna borba u kojoj nam je najveći neprijatelj, zapravo, vreme.



TopSpeed: Možete li učiniti nešto do kraja ove sezone?


Ricciardo:
Bojim se da do kraja ove sezone, u pogledu same snage našeg agregata, nećemo moći značajnije da im se približimo. Smanjili smo prednost koju su imali, recimo, za pola, mada nam još uvek nedostaje tih 50 do 60 konjskih snaga. Čak i da sada Mercedes prekine sa razvojem svoje pogonske jedinice, bilo bi nam teško da ih uhvatimo.

Foto: Andrew Hone/Red Bull

TopSpeed: Koliko nesuglasice između njihovih vozača mogu da Vam pomognu?

Ricciardo:
Pa, u nekim situacijama svakako mogu… Kao što smo već videli, mada treba nam, ipak, nešto više od toga. Treba nam bolid koji može u svim uslovima da im se suprotstavi.



TopSpeed: A, da li kiša i promenljivo vreme mogu da pomognu?


Ricciardo:
Mogu, ali ne mnogo… Uslovi su tada manje-više isti za sve. Znate, kada je kiša, to je onda lutrija i dosta zavisi i od sreće, a na sreću se ne možete uvek osloniti. Pogotovo u situaciji kada imate jednu dugu sezonu, sa 19 trka. Potrebno je imati sreće, no, ponekad, ni to nije dovoljno. Inače, naš tim se dobro snalazi po kiši i meni lično ona ne predstavlja problem te smatram da vozim sasvim dobro kada je staza mokra.

Foto: Zoran Živkov/TopSpeed

TopSpeed: Koliko je treže kontrolisati ovogodišnji bolid u tim uslovima u poređenju sa prošlogodišnjim?

Ricciardo:
Mnogo teže! Na klizavoj podlozi, generalno je teško kontrolisati bolid F1. Od ove sezone, sa novim V6 tubro motorima, još i teže… Mada, zabavno je jer proklizavanja ima mnogo više nego prethodnih sezona!



TopSpeed: Šta Vam manje smeta kod bolida, podupravljanje ili preupravljanje?


Ricciardo:
Zavisi od situacije u kojoj se nalazim. U principu, manje mi smeta preupravljanje, kada je zadnji deo nestabilan, jer je i zabavnije da ga kontrolišem. Kod podupravljanja, jednostavno, čekate da prednji točkovi ostvare dobar kontakt, a do tada nekontrolisano proklizavate. Zato je lakše kontrolisati preupravljanje, jer sami odlučujete kada i koliko dodajete gas, dok ste kod podupravljanja, uglavnom, bespomoćni. Opet, kažem, sve zavisi od situacije i, naprimer, guma koje imate, njihovog stanja, temperatura, itd.

Foto: Getty Images/ Clive Mason

TopSpeed: Kako se snalazite sa toliko komandi na upravljaču?

Ricciardo:
I to je, kao i mnogo stvari u F1, pitanje vežbe i treninga. Moram da kažem da dosta vremena provodim u simulatoru i da mnogo vežbam upravo takve stvari. A to je dobro, jer ne postoji rizik od pravog udesa, već samo onog virtuelnog, ako u nečemu pogrešim. Taj simulator vožnje u fabrici je odlična stvar za učenje, koja omogućava vozačima da mnogo toga isprobaju, a da nema nikakvih posledica.



TopSpeed: Koliko je, zapravo, realna ta simulacija?


Ricciardo:
Prilično… Jer to vidim kada nakon dan-dva, sednem u bolid upravo na stazi koju sam prolazio u simulatoru. Sve je dosta realno, od staze, do ponašanja bolida. Zaista, računari su mnogo napredovali i sada je moguće isprobati mnogo toga i vežbati u svakom trenutku, što nama vozačima zaista dosta znači!

Foto: Martin Candir/TopSpeed

TopSpeed: I na kraju, šta može da Vam skine osmeh sa lica?

Ricciardo:
Neka situacija na stazi… Kada izgubim poziciju, jer ne volim da gubim, kao i većina vozača. A ovako… Hm, pa u saobraćaju, kada neko vozi sporo u najbržoj traci!



TopSpeed: Samo to?


Ricciardo:
I kada stojim negde u redu, pa mi neko diše za vrat! Zato se trudim da, ako je moguće, budem daleko napred…

Zoran Živkov/TopSpeed

Nastavak na TopSpeed.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TopSpeed.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TopSpeed.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.