Da li je vaš auto spreman za ukidanje vanrednog stanja?

Izvor: B92, 21.Apr.2020, 13:22

Da li je vaš auto spreman za ukidanje vanrednog stanja?

Mnogi vozači su u poslednjih mesec dana svoje automobile vozili neuporedivo ređe nego što to inače čine, dok neki možda nisu ni seli za volan još od marta.

Poslednjih dana sve češće čujemo najave da bi uskoro moglo da bude ukinuto vanredno stanje. Bez obzira da li će se to dogoditi za dve, tri ili koju nedelju kasnije, očekuje nas postepeno vraćanje u svakodnevnu rutinu i ritam života kakav smo upražnjavali pre panedmije.

Neki od nas su u proteklom periodu >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << radili od kuće, dok su drugi zbog prirode posla poslati na prinudne odmore. Kao rezultat toga, većina je svoje automobile vozila znatno manje nego što je to uobičajeno, a pojedini vozači nisu ni imali potrebu da ih koriste.

Automobili su predviđeni za vožnju. Ukoliko su vozila parkirana tokom dužeg vremenskog perioda, rizikujete da se akumulator isprazni, ili da oslabi toliko da više nije u stanju da pokrene motor.

Ovaj problem je još izraženiji s obzirom da smo nedavno izašli iz zimskog perioda, kada su akumulatori više na udaru zbog niskih temperatura.

Osim toga, ukoliko je vaš akumulator već star i oslabljen, velika je verovatnoća da nećete uspeti da "upalite" auto ako ga tokom vanrednog stanja niste vozili neko vreme.

Akumulator može da oslabi i ako ste vaš automobil vozili povremeno, ali samo na veoma kratkim relacijama, recimo kilometar-dva do supermarketa.

Ako nakon dužeg stajanja vozila niste uspeli da startujete motor, ne otpisujte akumulator odmah i ne zovite šlep službu. Probajte najpre da ga pokrenete uz pomoć kablova i "struje" koju će vam pozajmiti prijatelj ili komšija sa svog automobila.

Ne zaboravte samo da povežete "plus" i "plus", a "minus" sa "minusom", i vodite računa da se krajevi kablova slučajno ne dotaknu kako ne biste izazvali kratak spoj i oštetili akumulatore i vozila.

Ukoliko ste neiskusni ili nesigurni, prepustite iskusnijem vozaču da poveže akumulatore kablovima.

Nakon što ste startovali motor, kablove pažljivo otkačite od akumulatora, jedan po jedan, a motor nemojte odmah da isključujete - ostavite ga da radi.

Pošto ste uspeli da pokrenete motor vašeg vozila, preporučuje se da ga provozate barem 20 minuta u kontinuitetu, po mogućstvu na nekom otvorenom putu ili auto-putu, kako bi se akumulator dopunio radom motora. Tek nakon toga možete da ga parkirate i isključite motor.

Ova rutina se preporučuje čak i ako ste vaš automobil povremeno koristili tokom vanrednog stanja, ali na veoma kratkim relacijama.

Ipak, nemojte previše da se opustite, već prvom prilikom svratite do auto-električara kako biste proverili u kakvom je stanju vaš akumulator, da vas ne bi izneverio sledeći put.

Ukoliko ste odgovoran vlasnik automobila, ovu proveru biste već rutinski trebalo da obavljate s vremena na vreme, pogotovo ako vozite nešto stariji automobil, a od poslednjeg redovnog servisa je već prošao izvestan period.

Kad smo već kod servisa, pandemija i vanredno stanje su čak i mnogim savesnim vozačima promenili prioritete pa su možda smetnuli s uma da im je vreme za redovan servis, dok neki nisu mogli da ga obave u proteklih mesec dana iz objektivnih razloga, iako im je bio zakazan.

Ukoliko vam je prošao termin za redovan servis, proverite sa vašim majstorom ili ovlašćenim servisom da li rade i kada je moguće da to uradite.

Ako je vaš automobil tokom proteklog perioda stajao parkiran ili je malo korišćen, pre duže vožnje obavezno proverite pritisak u gumama i, ukoliko je to potrebno, dopumpajte ih do pritiska koji preporučuje proizvođač.

Za vozače koji na svojim automobilima imaju pneumatike za sva godišnja doba, tu je kraj obaveza, dok će ostali morati i da zamene zimske gume letnjim. S obzirom da je u okviru ublažavanja mera Vlada Republike Srbije dozvolila i rad vulkanizerskih radnji, to ćete moći da obavite u narednom periodu, ali se spremite i na moguće gužve.

Naime, ovog proleća mnogim vozačima se plan zamene zimskih pneumatika za letnje poremetio zbog vanrednog stanja, čime je sezona zamene guma ušla duboko u prolećni period.

Iako se neki vozači verovatno pitaju da li bi ovog proleća uopšte trebalo menjati pneumatike svojih vozila, stručnjaci kompanije Goodyear kažu da je to jedina odgovarajuća odluka ako žele da imaju pouzdanu, bezbednu i štedljivu vožnju kad dođu topliji dani i meseci.

Aprilske dnevne temperature polako postaju prave letnje, kada se asfalt tokom dana zagreva, pa montažu letnjih pneumatika ne bi trebalo predugo odlagati - pa makar to bilo do maja ili čak juna - vozilo ne bi trebalo da provede celu sezonu u zimskoj "obući".

Letnji pneumatici se razlikuju od zimskih kako po spoljašnjoj strukturi tako i po hemijskom sastavu smeše gume. Gazeći sloj zimskih pneumatika odlikuju dodatne lamele koje obezbeđuju bolje prianjanje u snegu i ledu, a letnji pneumatici imaju veće i čvršće blokove gazećeg sloja koji se u krivinama i pri kočenju manje savijaju.

Opisana osnova letnjih pneumatika osim što obezbeđuje bolje prianjanje, omogućava bolje upravljanje kada su visoke temperature, kao i kraći put zaustavljanja. Razlika u dužini puta zaustavljanja između zimskog i letnjeg pneumatika, na temperaturama iznad 15 stepeni Celzijusa, može da bude čak do sedam metara u korist letnjeg pneumatika!

To predstavlja skoro petinu puta koji pređe savremeni automobil od postignute brzine 100 kilometara na sat do zaustavljanja.

Pri zameni pneumatika stručnjaci dodatno savetuju vozače koji se ove sezone neće odlučiti za kupovinu novog kompleta, da obrate pažnju na stanje svojih guma i dubinu profila. Dubina kanala mora da bude odgovarajuća, jer ona u velikoj meri utiče na vozne karakteristike, a najviše na sprečavanje akvaplaninga.

Zakonom propisana minimalna dubina u većini evropskih država je 1,6 milimetara, ali se savetuje da, zbog pomenutih razloga, pneumatike zamenite kad dubina kanala padne ispod 3 milimetra.

Ukoliko vaš automobil nije mnogo korišćen u vreme vanrednog stanja ili je možda tokom čitavog perioda stajao parkiran, verovatno su se gumice na brisačima "zalepile" za vetrobransko staklo. Pažljivo ih odvojite od stakla i prebrišite vlažnom krpom, pa zatim proverite u kakvom su stanju i da li su oštećene.

Tokom zime se brisači više troše i oštećuju zbog snega i leda, pa je moguće da je baš sada vreme za zamenu gumica na brisačima.

U kakvom su stanju brisači vašeg automobila lako možete da proverite tako što sipate vodu iz flaše na vetrobran i uključite brisače da rade. Ako ne ostavljaju tragove po šoferšajbni, znači da ne morate još neko vreme da ih menjate.

Kada smo već kod brisača, proverite i količinu tečnost za pranje vetrobranskog stakla u spremniku i po potrebi je dopunite. S obzirom da smo izašli iz zimskog perioda, dovoljna je i obična tečnost umesto one otporne na smrzavanje koju ste koristili zimi.

Čak i ako ste zaljubljenik u svoje vozilo, verovatno vam je u poslednjih mesec dana poslednja briga na svetu bila njegovo pranje.

Mnogi čak nisu stigli ni da ga detaljno operu spolja posle zime, što je veoma važno kako bi se uklonili ostaci soli kojom su putari posipali saobraćajnice.

Ukoliko to već niste uradili, sada je pravi trenutak, a automobil možete da oprete i ako nije previše zaprljan, jer će vam i sam pogled na karoseriju koja blista na suncu vratiti osmeh na lice i popraviti raspoloženje, što je, složićete se, važno u trenucima kada smo svi zabrinuti i pod stresom zbog preteće pandemije.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.