Crna tačka srpskih puteva: Zašto vozači misle da su jači od voza?

Izvor: B92, 01.Sep.2019, 09:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Crna tačka srpskih puteva: Zašto vozači misle da su jači od voza?

Proteklu nedelju obeležila je još jedna saobraćajna nesreća na pružnom prelazu u blizini Valjeva. Srećom bez žrtava.

To je ujedno i šesnaesta samo od početka ove godine. Koliko je obezbeđenih prelaza u Srbiji i šta su sve uzroci stradanja na srpskim prugama?

Malo radi, pa malo odmara – takav je ritam rampe na jednom prelazu u Kraljevu. Zato su meštani često u ulozi skretničara, a tvrde da znaju i razlog zašto rampa zakazuje.

"Ova >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << deca, kasno posle izlaska u grad, urade nešto, ili je polome ili žice iseku, tako da često se to dešava, i rampa ne radi", rekao je Zoran Kaplarević.

Zbog ovog i sličnih razloga u prvoj polovini godine u Srbiji je zabeleženo 16 nesreća na pružnim prelazima. U Infrastrukturi železnice, ipak, objašnjavaju je ta brojka manja nego ranije.

"Nikada do sada prateći prvih šest meseci od 2000. godine do danas nije bio tako mali broj vanrednih događaja ili nesreća na putnim prelazima što je za ohrabrenje", kaže Milan Maksimović, izvršni direktor u Infrstrukturi železnice Srbije.

Ali ne ohrabruje to što su za više od polovine nesreća odgovorni vozači koji ili ne obrate pažnju na pružni prelaz ili verujući da rampa ne radi pokušavaju da se provuku ispod nje.

Svaki put kada pokušate da se provučete između rampi treba da znate da je zaustavni put voza između 700 i 1.000 metara. Tako da kada vas mašinovođa ugleda već je kasno za bilo kakvu njegovu reakciju.

I kvarovi na mreži uzorci su nesreća. Od ukupno 2.118 prelaza u Srbiji signalizacijom je obezbeđeno tek 522 mesta.

"Negde na godišnjem nivou na svim tim putnim prelazima koji su kao ovaj osigurani ovim uređajima desi se oko 12.000 kvarova od toga 8.000 su tehnički kvarovi i to je do Infrastrukture železnice i to je zbog neodržavanja u prethodnom periodu, a ona jedna trećina kvarova nju izazivaju bahati vozači vožnjom ili lomljenjem", kaže Milan Maksimović.

Prema njegovim rečima, postoje detekcije za ispravnost putnih prelaza, svi štitni signali koji štite ovaj putni prelaz i koji obaveštavaju mašinovođu da li je putni prelaz u ispravnom stanju ili nije.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ukazuje da pružni prelazi moraju biti propisno obeleženi i obezbeđeni kako se ne bi događale tragedije.

"Treba da imamo savesne vozače na koje ćemo uticati kampanjama da se ne bi rizično ponašali na pružnim prelazima, a postoje svakako neke dodatne mere koje mogu da pomognu, a to bi bila neka aplikacija uz pomoć koje bi mogli vozači a i svi drugi da vide gde se koji voz nalazi", kaže Okanović.

U poslednjih godinu i po dana 20 prelaza širom Srbije osigurano je rampom. U planu je da se postavljanjem signalizacije bezbednost poveća na još 60 pružnih prelaza.

Šta mi, kao vozači, možemo da učinimo za sopstvenu bezbednost?

kada prilazite pružnom prelazu, obavezno usporite

- zaustavite se i dobro osmotrite prugu ako je loša preglednost zbog gustog rastinja, zbog oštrog ugla puta u odnosu prugu, ako je magla, ako pada kiša (naročito ako pritom i grmi) ili sneg, itd.

- ne verujte podignutoj rampi (ako je prijelaz obezbeđen branikom ili polubranikom)

- ignorišite nestrpljivog vozača iza vas koji vam trubi i besni zbog toga što ste usporili ili ste se zaustavili.

Mnogi pružni prelazi nisu idealni – negde su možda ukradeni ili uništeni saobraćajni znakovi koji treba na vreme da vas upozore da nailazite na prugu, rampe i semafor možda ne rade a mašinovođa toga nije ni svestan, nego će samo projuriti, loša je preglednost...

Mnogo je drugih razloga zbog kojih treba biti veoma pažljiv - jer na kraj krajeva, vaš život je u pitanju, a ako ste vozač autobusa i životi desetine putnika koji se u njemu prevoze.

Kako da znam gde je pružni prelaz?

Znakovi koji upozoravaju na približavanje pružnom prelazu, Andrejin krst, znak STOP, semafor sa dva trepćuća crvena svetla (ukoliko rade), zvučni signal (ukoliko radi), sirena lokomotive – ovo bi trebalo da bude dovoljno da vas upozori da nailazite na prugu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.