Vladin „audi” troši kao upaljač

Izvor: Politika, 26.Jan.2010, 23:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vladin „audi” troši kao upaljač

Za gorivo, servisiranje i održavanje 339 vladinih službenih vozila, u 2009. godini iz budžeta plaćeno samo 1,8 miliona evra. – Po našoj računici, samo za gorivo plaćeno je oko 4,59 miliona evra

Za gorivo, servisiranje i održavanje 339 službenih vozila u Srbiji, bez automobila ministarstava unutrašnjih poslova, odbrane i spoljnih poslova, u 2009. godini utrošeno je 172,11 miliona dinara. Po kursu za evro od 94 dinara, oko 1,83 milion evra, kažu u Republičkoj upravi >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << za zajedničke poslove republičkih organa. Ta uprava ih servisira, održava i snosi troškove goriva. U prošloj godini navedeni broj službenih automobila, prosečne starosti 8,17 godina, prešli su ukupno oko 8,66 miliona kilometara. Svako vozilo u proseku 181.339 kilometara. U 2009. utrošeno je nešto više od 1,4 miliona litara goriva. Za to je plaćeno 86,27 miliona dinara, a troškovi redovnog servisiranja i održavanja iznosili su 85,84 miliona dinara.

Ali, to nije sve.

Naša računica pokazala je da sa svim ovim brojkama nešto nije u redu. Najpre, ako se godišnji trošak za gorivo i održavanje od 172,11 milion dinara podeli sa 339 automobila, proizlazi da je korišćenje jednog vozila u 2009. godini u proseku koštalo samo 507.669 dinara ili 5.400 evra, po kursu jedan evro za 94 dinara. Kada se sve sabere i oduzme, gorivo i održavanje po vozilu lane su koštali oko 15 evra dnevno, računajući vikende i praznike. U voznom parku je 137 automobila visoke klase i kubikaže („audi”, „pasat”, „mercedes” „škoda superb”).

Po toj računici, a na osnovu dobijenih podataka, sva vozila kojima raspolaže Uprava prošle godine u proseku su trošila 2,27 litara goriva na 100 kilometara!?

Kako je, očigledno, reč samo o delu stvarnih troškova korišćenja 339 vozila u 2009, zatražili smo dodatna objašnjenja.

– Uprava za zajedničke poslove gorivo plaća samo za vozila koja prevoze lica navedena u članu 6. Uredbe o uslovima i načinu korišćenja službenih vozila i za ona koja Uprava koristi za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti – kaže Aleksandar Todorović, zamenik direktora Uprave. – Gorivo za prevoz zaposlenih u drugim organima uprave, kao i lica iz člana 7. navedene uredbe, plaćaju ti organi.

Usledilo je pitanje da li to znači da je u 2009. godini 339 automobila kojima raspolaže Uprava potrošilo bar pet puta više goriva od navedenih 1,4 miliona litara? Ovo pod pretpostavkom da je prosečna potrošnja po vozilu na 100 kilometara bila između 10 i 11 a ne samo 2,27 litara.

– Izvesno je da je potrošeno višestruko više, jer su razliku platili organi i ministarstva iz člana 6. i 7. Uredbe – složio se sa našom opaskom Todorović.

Pod uslovom da je to samo pet puta više, onda je 339 vozila ove Uprave prošle godine potrošilo oko sedam miliona, a ne 1,4 miliona litara goriva. Tako je i navedeni prošlogodišnji ukupan trošak za gorivo bar pet puta veći od saopštenih 86,27 miliona dinara. To jest, oko 431,37 miliona dinara ili 4,59 miliona evra.

Još jedna računica, izvedena na osnovu dobijenih podataka, zahtevala je dodatno objašnjenje. Naime, proizlazi da je litar goriva u 2009. godini plaćan po ceni od 61,4 dinara, a ono nikada nije bilo tako jevtino.

– To samo znači da su, opet, razliku platili drugi korisnici automobila, što je evidentirano u mesečnim putnim nalozima – tvrdi Todorović.

Naš sagovornik kaže da su svi podaci o finansijskom i materijalnom poslovanju Uprave u 2008. godini dostavljeni Državnoj revizorskoj instituciji.

Kako je „Politici” saopšteno, od ukupno 339 vozila, 137 se koristi za prevoz lica na funkciji, koja imaju pravo na stalnu upotrebu službenog automobila sa vozačem, što je regulisano uredbom, koja je doneta avgusta 2008. godine. Reč je o predsedniku Republike, predsedniku Narodne skupštine, predsedniku vlade, predsedniku Ustavnog suda i predsedniku Vrhovnog suda Srbije. Isto pravo imaju i potpredsednici Skupštine i vlade, ministri, sekretar Skupštine, generalni sekretar predsednika Republike i generalni sekretar vlade.

Pravo na upotrebu službenog vozila, po članu 7. Uredbe, imaju i izabrana, imenovana i postavljena lica i državni službenici u republičkim organima, na osnovu pismenog zahteva lica koje rukovodi republičkim organom, dostavljenom direktoru uprave.

Dopunom ove uredbe pravo na korišćenje službenog automobila dodeljeno je i zaštitniku građana, predsedniku Saveta Državne revizorske institucije i povereniku za informacije od javnog značaja.

Uredbom je propisano da službenim automobilom upravlja vozač Uprave, ali državna kola može da vozi i zaposleni u državnom organu sa odgovarajućom vozačkom dozvolom, ako potrebe službe to zahtevaju, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Uprave.

I republičkim budžetom za 2010. godinu predviđeno je da se Upravi ne povećaju sredstva za održavanje vozila, a za gorivo je predviđeno oko 100 miliona dinara, umesto 86,27 miliona u prošloj godini.

Porede navedenih 137 luksuznih automobila, u voznom parku države je još 202 vozila kojima raspolaže Uprava za zajedničke poslove republičkih organa koji su „niže kategorije i koriste se za potrebe tehničkih službi”.

Tako i pored najbolje volje da saznamo koliko zaista košta korišćenje voznog parka vlade, dobili samo nepotpunu informaciju koja otkriva samo „vrh ledenog brega”. Očigledno je da se automobili voze i troškovi vode na nekoliko mesta i da nekome nije stalo da se dozna koliko, zaista, košta korišćenje vladinog voznog parka. I to ne samo za najnužnije izdatke (gorivo, održavanje), već i za plate vozača, poreze, delove" Eto razloga više da državni revizor u svoj plan rada unese i ovu stavku, pa da građanima saopšti ne samo koliko košta taj vozni park, već i da nam ukaže na svrsishodnost tog troška i ukupnih izdataka. Možda bi, ko zna, neka računica pokazala da bi vladi bilo jevtinije da koristi taksi službu a ne svoj vozni park.

Aleksandar Mikavica

[objavljeno: 27/01/2010]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.