Zašto je FIAT toliko važan za Srbiju? (KOLUMNA)

Izvor: BKTV News, 20.Jul.2017, 16:35   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto je FIAT toliko važan za Srbiju? (KOLUMNA)

Štrajk zaposlenih u fabrici automobila "Fiat Srbija" u Kragujevcu, izazvao je veliku pažnju javnosti, posebno zbog realne mogućnosti da se italijanski automobilski gigant povuče iz Srbije i prenese proizvodnju modela "Fiat 500" u neku drugu evropsku zemlju.

Mediji su čak pominjali mogućnost preseljenja proizvodnje iz Kragujevca u Poljsku.

Ugovor >> Pročitaj celu vest na sajtu BKTV News << o osnivanju zajedničke kompanije između italijanskog Fijata i države Srbije potpisan je 29. septembra 2008. godine, po kome proizvođač automobila iz Torina ima 67 odsto, a naša država 33 odsto vlasničkog udela u kragujevačkoj fabrici automobila. Desetogodišnji ugovor „Fiat“-a i države Srbije ističe naredne godine, kada će se razgovarati o nastavku saradnje u fabrici automobila u Kragujevcu.

Pitanje zašto je „Fiat“ toliko značajan za Srbiju možda se može svesti na vrlo jednostavan odgovor koji je nedavno apostrofirao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić – „Fiat“ znači tri odsto BDP-a i skoro 8 odsto izvoza Srbije. Ne treba zaboraviti činjenicu da je „Fiat“ realizovao praktično najveću stranu industrijsku investiciju u Srbiji - u kragujevačku fabriku je do sada investirano više od 1,3 milijarde evra, od čega je više od jedne milijarde investirano u nabavku najsavremenije opreme za proizvodnju.

Prema podacima Ministarstva finansija, izvoz „Fiat“-a iz Kragujevca prošle godine je iznosio 1,07 milijardi evra, što je skoro tri puta više od drugoplasiranog na listi 15 najvećih srpskih izvoznika, firme Hestil Srbija - nekadašnje smederevske Železare i pirotskog Tigra, koji je treći na tom spisku. Na listi najvećih izvoznika su i Filip Moris, MK grupa, Petrohemija, Gorenje, Jugoimport SDPR i drugi.

Ne treba zaboraviti ni činjenicu da je „Fiat automobili Srbija“ najbolji izvozni rezultat ostvarila 2013-te kad je u izvozu ostvarila 1,53 milijarde evra. Nešto skromniji izvozni rezultati kragujevačke fabrike mogu se obrazložiti nepovoljnim kretanjima na tržištu automobila ali i činjenicom da je model koji se proizvodi u Kragujevcu prisutan već nekoliko godina na tržištu.

Ukupno od 2012. godine do danas, procenjuje se da je iz fabrike automobila u Kragujevcu izvezeno automobila u vrednosti od preko 6 milijardi evra, što je za zemlju kao što je Srbija sigurno impresivna cifra. Kada „dežurni“ kritičari tvrde da „Fiat“ kao velika medjunarodna kompanija ima povlašćen položaj na srpskom tržištu, ne treba zaboraviti činjenicu da je upravo prisustvo velikih kompanija na nekom tržištu dokaz razvijenosti tog tržišta, njegove atraktivnosti za investitore i znak ubrzanog privrednog razvoja, otvaranja novih radnih mesta i rasta životnog standarda.

Proteklih dana pominjani odlazak „Fiat“-a iz Kragujevca bio bi sigurno veoma loša poruka za potencijalne investitore u Srbiji, i to u trenutku kada Vlada Srbije pregovara sa 53 potencijalna ulagača o investicijama vrednim oko 1,3 milijarde evra. Fabrika automobila decenijama unazad odredjuje ekonomsku sudbinu Kragujevca. Propadanje nekadašnjeg jugoslovenskog automobilskog giganta „Zastave“ unazadilo je ne samo matični grad već i čitav region.

Kragujevac je 2004. proglašen za jedno od 13 devastiranih područja u Srbiji, a često je nazivan i „dolinom gladi“ zbog velikog broja propalih preduzeća i velikog broja nezaposlenih. Dolazak „Fiat“-a je sve to preokrenuo – doneo je nekoliko hiljada novih radnih mesta, otvorene su i nove fabrike – kooperanti koji rade za fabriku automobila, i to ne samo u Kragujevcu, već i širom Srbije. „Fiat“-ova fabrika automobila ponovo je postala ekonomska uzdanica ne samo Kragujevca, već i čitavog regiona, ali i Srbije.

Na nivou države, veoma su ozbiljno shvaćeni nezvanični nagoveštaji da bi „Fiat“ mogao da se povuče iz Kragujevca, i zbog toga su se Vlada Srbije i premijerka Ana Brnabić intenzivno uključili u rešavanje problema štrajka u „Fiat“-u u Kragujevcu. Dobro je što se rešavanje štrajkačkih zahteva vratilo u proces pregovaranja. Zbog svega navedenog, važno je da se prilikom odlučivanja o ovim pitanjima povede računa o i interesu države, grada Kragujevca, kao i o dugoročnim interesima samih radnika.

Jer „Fiat“ u Kragujevcu je veoma važan i za njegove radnike, i za grad Kragujevac, za njegove kooperante, ali i za državu Srbiju. I tako treba (i tamo treba) i da ostane...
Pogledaj vesti o: Kragujevac

Nastavak na BKTV News...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta BKTV News. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta BKTV News. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.