
Izvor: B92, 19.Jul.2020, 18:00
Sent Pauli: Kultni nemački klub koji želi da za sva vremena izmeni fudbal
Postoji jedan klub, ušuškan u nemačkoj drugoj ligi, koji stvari radi na nešto drugačiji način. Sent Pauli je politički tim bez pardona.
U fudbalu novac vodi glavnu reč. Privlači najbolje menadžere, kupuje najbolje igrače - pomaže čak i povratku fudbala nakon pandemije.
Po svemu sudeći, on vodi ka slavi i radosti. Nekim od manjih klubova, često se čini da je on neophodan za uspon ka vrhu.
Ali postoji jedan klub, ušuškan u nemačkoj drugoj ligi, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << koji stvari radi na nešto drugačiji način. Sent Pauli je politički tim bez pardona.
Fudbal ovde nikada nije bio u glavnoj ulozi. Nema velikih trofeja za vitrine kluba.
Dom ozloglašenih hamburških kvartova kao što su ulica crvenih fenjera i neonska ,,grešna milja", poznata i kao Riperban, i socijalna dinamika u odmetnutom lučkom gradu, postali su temelj za vrstu identiteta koja sada ujedinjuje više od 400 zvaničnih navijačkih klubova širom sveta.
Ali nije to bila ideja vodilja kada je jedan navijač iz skvotova u ulici Hafenštrase počeo da maše gusarskom zastavom sa svoje terasu u znak otpora siromašnog Sent Paulija u borbi sa bogatašima.
Ali se to dogodilo kada su Sent Pauli kao fudbalski dom prihvatili oni koji su bili u potrazi za nekim drugim putem.
Nekada skromni Milerntor koji je obično privlačio nekoliko hiljada posetilaca, bio je transformisan.
Poruka koja ja stajala iza gusarskog simbola konsolidovala je navijačku bazu kojoj su na prvom mestu bile društvene i političke vrednosti.
Uz sveopštu vašarsku atmosferu koja je oslikavala alternativnu scenu tog kraja i uz napredovanje tima iz treće u prvu ligu 1988. godine, prodaja karata je donela rasprodate tribine i posetu veću od 20.000 navijača.
A od kada su planovi za izgradnju novog, multifunkcionalnog stadiona bili odbačeni nakon protesta navijača 1989. godine, Sent Pauli je nastavio da ponosno predstavlja možda i najveću fudbalsku posvetu navijačkoj snazi - o čemu može da posvedoči i Mihael Pal, predsednik klupskog muzeja kojeg su sami fanovi i osnovali.
"Sent Pauli je potpuno autentičan", kaže on. "Ovde se sve radi drugačije, sami određujemo svoj put i ostajemo verni svojim vrednostima koliko je god to moguće u ovom komercijalizovanom okruženju.
To je ono čemu Sent Pauli teži decenijama.
"I to je bitka koja će se večno voditi".
Iako su se izazovi promenili, klub ostaje neodvojiv od nepokolebljivog aktivizma ugrađenog u navijačko jezgro.
Vrednosti koje definišu duh Sent Paulija su zaštićene sa 15 principa koji se kreću od posvećenosti društvenoj odgovornosti kluba do lobiranja za određivanje satnice utakmica u skladu sa željama navijača.
Ključni element je otvoreni dijalog sa navijačima. Oni su glasali protiv prodaje imena stadiona sponzoru, što je klub koštalo milione.
Minuti pre početka meča su rezervisani za navijačka skandiranja koja ne smeju da budu prekidana komercijalnim porukama.
Postoje neizbežni dnevni izazovi za fudbalski klub kojem su održivost i etičke vrednosti osnovni postulat u komercijalizovanom svetu. Samo pogledajte primer "utakmica duhova".
Od kada je takmičenje u nemačkom fudbalu nastavljeno 16. maja, nakon dvomesečnog prekida zbog pandemije korona virusa, utakmice se pod striktnim bezbednosnim protokolima igraju iza zatvorenih vrata.
Španija, Italija i Engleska su takođe krenuli tim putem.
Odsustvo navijača poznatih po svojoj strasnoj podršci - naročito u Bundes ligi koja ima najveću prosečnu posetu u "ligama petice" - otupelo je napetu atmosferu i emocije. Otud i termin "utakmice duhova" ili Geisterspiele.
I dok je povratak fudbala korisna i dobrodošla distrakcija za mnoge, finansijska motivacija u formi ispunjavanja obaveza prema nosiocima TV prava je drugima stvarala nelagodu.
Za Okea Getliha, predsednika Sent Paulija, trenutna kriza predstavlja idealnu priliku da se priča o budućnosti fudbala.
"U igri je ogromna količina novca, tako da smo sada primorani da igramo za televizije, a ne za navijače", kaže on.
"To uopšte nije dobro jer se fudbal uvek igrao za posetioce i jer je donosio zajedništvo. Ako ste klub koji se oslanja na lokalnu zajednicu i regiju, onda je za vas fudbal bez gledalaca pravi košmar".
Postojala su i vremena kada je fudbal u Sent Pauliju bio toliko slab da je i sam opstanak kluba bio ugrožen.
Uzastopna ispadanja u treću ligu dovela su klub na ivicu bankrota 2003. godine, pre nego što su navijači uspeli da sakupe 1,95 miliona evra prodajom smeđih majci.
Još jedno potonuće u treću ligu je izbegnuto za samo bod 2015, a tim Josa Luhukaja je i ove godine bio blizu ispadanja.
"Definitivno nam je potreban ambiciozniji pristup", kaže Getlih. "Pokušavamo da pronađemo balans između toga koliko vredimo i načina na koji ćemo da budemo čvršći i organizovaniji kao fudbalski klub.
Lobanja i ukrštene kosti - simbol koji je sinonim za Sent Pauli - hrabro se nosi ili se njime maše na tribinama bez obzira na rezultate.
Napetost se pojavljuje kada se naruši delikatan balans između biznisa i vrednosti za koje se fanovi zalažu.
Konstantni nagoveštaji komercijalizacije koji su se čuli tokom sezone 2011, kada se klub takmičio u Bundes ligi, izazvali su reakciju navijača koji su se plašili da klub gubi svoj identitet.
Uvođenje velikog broja sponzorskih sedišta na centralnoj tribini stadiona, kao i korporativne lože od kojih je jednu čak zakupio lokalni striptiz klub, predstavljali su osnov za nemir navijača.
Veliki LED ekran koji je dozvoljavao navijačima da javno prikazuju svoje plaćene poruke, predstavljao je još jednu kap.
Dok se upravni odbor bori da obezbedi takmičarski fudbal u skladu sa klupskom samoproklamovanom društvenom odgovornošću, navijači nastavljaju da se bave društvenim akcijama kao što su podrška skvoterima, izbeglicama i ostalim ranjivim gradskim grupama.
Obavljanje posla na ovakav način kakav može da se vidi kod Sent Paulija - na stranu ova neobična sezona u nemačkom fudbalu - može da znači i sporo napredovanje u fudbalskom smislu.
Ali ako fudbal i nije tako bitan, čini se da učestvovanje u akcijama na Milerntoru svakako jeste.
"Ljudi mogu da kažu da bismo mogli da postignemo i više, naročito ako uvidite kakve su sve mogućnosti pred klubom", objašnjava Pal.
"Klub je uspešan jer se zalaže za nešto. Zato je privlačan tolikom broju ljudi.
Takav imidž, kakav klub ima, za mene je čudesan. Videti kako se ljudi poistovećuju sa klubom i vrednostima koje dele i za koje se zalažu navijački klubovi širom sveta - ima nečeg potpuno fascinantnog u tome".
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Izvor: BBC News na srpskom