Formula 1 se vraća kući

Izvor: RTS, 11.Maj.2012, 23:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Formula 1 se vraća kući

Poslednji je trenutak da se proširi vest – ove godine gledamo najbolju Formulu 1 u poslednjih 30 godina. Zaboravite epske duele Sene i Prosta, jurnjavu Hakinena i Šumahera, zaboravite Nandove, Kimijeve, Džensove, Luisove i Sebove titule – ovakve sezone nije bilo još od kada je Keke Rozberg postao šampion 1982. godine iako je pobedio na samo jednoj trci.

U poslednjih 20 godina početak evropskog dela sezone na Velikoj nagradi Španije je uvek sa sigurnošću donosio dve >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << stvari: konačno utvrđivanje poretka timova i dosadnu trku. Ove godine, na našu sreću, vreme je za rušenje obe tradicije. Nakon što je kvartet različitih timova zabeležio pobede u prve četiri trke sezone, ne samo da se ne očekuje da neko od njih u Španiji uspostavi dominaciju, nego neće biti ni preveliko iznenađenje ukoliko posle Katalunje kvartet postane kvintet. A svi koji su odvojili makar malo vremena za praćenje ovogodišnje sezone znaju da trka ne može a da ne bude fantastična.

Zaista, u godini koja je počela kao lagana šetnja do titule za Meklaren, u kojoj smo zatim videli senzacionalnu pobedu Alonsa u potpuno nekonkurentnom Ferariju, pa onda neverovatno ubedljiv trijumf za Mercedes i napokon prvu pobedu za Red Bul, malo je onih koji bi sada smeli da tvrde da vrlo brzo među pobednicima nećemo videti i Lotus, dok bi oni sa malo više avanturističkog duha mogli da provere i kako stoje kvote na pobedu Zaubera, pa možda čak i Vilijamsa.

Kada su u pitanju vozači, stvari postaju još uzbudljivije. Seb, Džens, Nando i Niko su se već peli na najviši stepenik pobedničkog podijuma, dok svoju šansu još čekaju Luis, Kimi, Šumi i Veber. Možda čak i Grožan? Konzervativna procena bi bila da možemo da očekujemo bar sedam različitih pobednika u ovogodišnjih 20 trka. A možda ih bude osam? Devet? Jedini mogući komentar je na liniji onoga što je hladnog decembra 1983. u Splitu proslavilo Mladena Delića.

Šta onda očekivati od ovog vikenda?

Prošle nedelje timovi su imali priliku da prvi put u poslednje četiri godine obave zvanični test tokom sezone, na super brzom Muđelu. Delovi koji su isprobavani tokom trodnevnog testa u Toskani će se najvećim delom naći na automobilima na Katalunji, i dok će neke suptilne promene ostati neprimetne za nevešto oko prosečnog gledaoca, promene u performansama pojedinih timova mogle bi da budu i te kako vidljive.

Najveća očekivanja ima Ferari, što je i razumljivo za tim sa ogromnim resursima i nezadovoljavajućom formom na početku sezone. Možda je nerealno očekivati da će Skuderija od Katalunje postati glavni favorit za pobede, ali ozbiljno približavanje vodećima neće biti iznenađenje. Kada se pri tome uzme u obzir da Alonso u generalnom plasmanu zaostaje samo 10 bodova za vodećim Sebom, što je ekvivalent jednog petog mesta, možemo se samo zapitati šta će se desiti u ostatku sezone ako automobil bude bar malo bolji.

Meklaren je i dalje u šoku kako je moguće da je tim koji je delovao tako dominantno u Australiji odjednom na narednim trkama postao sporiji od glavnih konkurenata. Mercedesova dominacija u Kini, i superiornost Red Bula i Lotusa u Bahreinu nije prihvatljiva za ekipu koja ima najjači razvojni tim u Formuli 1. U Barselonu zato stiže automobil sa malo podignutim nosem, koji na zadovoljstvo miliona navijača i dalje nije kvrgav kao kod glavnih konkurenata. Ali zato svakako jeste među favoritima za pobedu.

Red Bul je pomalo iznenadio formom u Bahreinu, Seb je vodeći u generalnom plasmanu dok je Veber potpuno u znaku broja četiri: na prve četiri trke, četiri solidna četvrta mesta. Dovoljno za treće mesto u poretku vozača i vođstvo u poretku konstruktora. U skladu sa tim, promene na automobilu su suptilne, ali ambicija svakako nije.

Lotus je na prethodnoj trci napokon pokazao ono što šef tima Erik Bulije obećava od početka sezone. I pored sjajne druge pozicije, Kimi je otišao tužan iz Bahreina zbog propuštene šanse za prvu pobedu u sezoni, dok je Grožan prvim podijumom polako počeo da gradi novu reputaciju nakon loše prve sezone u 2009. Optimizam u ekipi iz Enstona je toliki da više niko ne postavlja podijume kao cilj za ovu sezonu, kada je pobeda tako blizu. Definitivno favoriti iz senke u Barseloni.

Mercedes je izabrao da, umesto da testira nove delove, u Muđelu više pažnje posveti pronalaženju najboljeg podešavanja kada je u pitanju trošenje guma. Prilagodljivost njihovog super brzog automobila vrelim stazama koje nas čekaju u narednom delu sezone će biti faktor koji će presuditi sudbinu tima u 2012. Ukoliko budu uspešni, ni borba za titulu nije daleko, u suprotnom pobeda iz Kine lako može ostati jedina u sezoni.

Od ostalih timova, vredno je posebno spomenuti da najveću promenu nabolje očekuje Fors Indija.

Pireli u Španiju donosi meku i tvrdu mešavinu, i mada svi već znamo da je meka brža dok tvrda traje duže, pravo pitanje za taktičare je koliko je zaista meka mešavina brža, odnosno koliko više krugova se može preći na tvrdoj mešavini. Iako u ovoj sezoni obično najbolji odgovor na ovakve dileme donosi pobedu u trci, danas deluje kao da na Katalunji to neće biti slučaj. Jer, iako ovogodišnja izjednačenost timova deluje kao dovoljno dobra garancija za uzbudljivu trku u nedelju, za Majku Prirodu to izgleda da nije dovoljno, pa je rešila da stvari dodatno začini tako da postoje velike šanse da u nedelju gledamo kišnu trku.

I bez kiše se ne bih usudio da prognoziram ko će iz Španije otići sa najvećim osmehom, ali znam da će moj osmeh najpre izmamiti slika petog ovosezonskog pobednika. Iz Finske, ako je moguće.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.