Džejmsov zlatni dodir

Izvor: Politika, 02.Okt.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Džejmsov "zlatni dodir"

Majkl Džordan je otišao u legendu, ali su NBA klubovi pronašli novu dvadesettrojku koja im pomaže u pravljenju para. Lebron Džejms, broj jedan na draftu 2003, oborio je sve novčane rekorde i pre nego što je prvi put probacio loptu kroz obruč na zvaničnoj NBA utakmici.

Velika zvezda Klivlenda, poput kralja Mide, imala je "zlatan dodir" – dolari su se prosto lepili za sve u njegovoj blizini: uoči starta u najjačoj ligi na svetu bankovni konto mu je beležio fantastičnu sumu >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << od 120.000.000 dolara.

Na Džordanovom tragu



Lebron Džejms (rođen 30. decembra 1984.) ugledavši svetlo dana, bio je predodređen da postane – ništa. Stereotip toliko puta viđen u životima mnogih crnih Amerikanaca, predstavljao je Džejmsovog neraskidivog pratioca još od prvih koraka: maloletna majka, sklona alkoholu i narkoticima, plus ljubavnici sa pozamašnim policijskim dosijeima, nepoznat otac, siromaštvo, itd.

Verovatno je ventil u vidu sporta, bio ona tanka nit za održavanje Džejmsa s ove strane zakona. Imao je sreću da je ogroman talenat za igru pod obručima uočio komšijski bračni par – oni su mu odlučujuće pomogli da ne skrene sa pravog puta.

Vrtoglavi uspon dogodio se u srednjoj školi. Iz razreda u razred Džejmsova slava se širila: prvo je pokoren Ohajo, da bi ubrzo i čitave Sjedinjene Države saznale za tinejdžersku senzaciju iz neke zabiti.

Naravno, samo znanje na parketu nikada nije dovoljno za uspeh. U Džejmsovom slučaju vrhunsko baratanje loptom poklopilo se sa vakumom multinacionalnih kompanija u traženju novog marketinškog sportskog idola.

Kada je čuveni nedeljnik "Sports Ilustrejtid" preko cele naslovne strane dao sliku Džejmsovog portreta sa naslovom "Izabrani", svima je postalo jasno da je to znak za otvaranje "sezona lova" na tinejdžera iz Ohaja (nalazio se na sredini trećeg razreda gimnazije).

Do prelaska u NBA, Džejms je po godinama i dalje bio tinejdžer, sada i sa prefiksom "prebogati".

Kobi Brajant je te 2003. sa 24 leta imao u riznici već tri šampionska prstena i četiri "ol star" utakmice u nogama, dovoljno da od "Najkija" za petogodišnju vernost dobije 45.000.000 dolara.

Džejms, osim budućnosti, nije posedovao ništa drugo, ali su ga reklamni stručnjaci proglasili za novu mamipara ikonu, pa je "Najki" dobrano odrešio kesu – 90.000.000 "zelenih novčanica" za sedam godina jeste najveći ugovor u istoriji isplaćen za nekog početnika.

Kad je tu pala zastavica, "Kralj Džejms" (nadimak) je mogao da bira kojim će se sve carstvima privoleti. Globalna pokretna traka "e- pe- pea" je redom beležila: "Koka- kola" (16.000.000), "Džusi Bateris" (8.000.000), "Aper Dek" (6.000.000)...

Na ovo treba da se doda još i 13.000.000 dolara koliko je iznosila trogodišnja Džejmsova apanaža u "Kavalirsima", što je ovog junošu, sa već osiguranih 133.000.000 dolara, svrstalo među najbogatije osamnaestogodišnjake planete.

U poteri za Tajgerom Vudsom



Sa šesnaest miliona dolara dobijenih za reklamiranje nekog bezalkoholnog osvežavajućeg napitka Lebron Džejms je postao najbolje plaćeni košarkaš svih vremena (ispred njega su se nalazila jedino dvojica vozača Naskara, Džef Gordon i Dejl Ejnhard junior).

Ali ni tu nije bio kraj Džejmsovog marketinškog porobljavanja globusa. Rezultati prodaje dresova najpoznatijih asova NBA pokazali su da je on u naletu stigao do cifre od 425.000 komada. Sa ostvarenih 5.000.000 dolara našao na poziciji broj dva, odmah iza Džordana a ispred Brajanta, Ajversona, Kartera i Mekgrejdija.

Kao nekada u Džordanovo vreme, generalni menadžeri čak 22 od 29 klubova Lige pribegli su spasonosnoj formuli- u paketima ulaznica za četiri, šest, 10 ili 15 mečeva obavezno se nalazio i duel domaćeg tima sa Džejmsovim "Konjanicima". Neki su, poput Denvera i Golden Stejta, pronašli računicu u vidu davanja besplatne ulaznice za utakmicu sa Klivlendom. Pod uslovom da se kupi paket od 10 mečeva, predviđajući da će deset raspordatih dvorana nadoknaditi troškove besplatnih karata.

– Ovo što se dešava sa Lebron Džejmsom nikada ranije se nije u istoriji američkog profesionalnog sporta dogodilo, – kazao je tada Džon Spelstra, bivši predsednik Nju Džersija i autor bestselera "Led za Eskime: kako reklamirati proizvod koga niko neće". – Razlozi za njegov neverovatan publicitet pre nego što je stvarno i zaigrao jesu kablovska televizija i Internet.

Zadovoljno su ruke trljali i vodeći ljudi "Konjanika" jer je njihov klub sa 17. dospeo na šesto mesto po ostvarenom prihodu od prodaje licenciranih proizvoda. Klivlend se nekoliko poslednjih sezona nalazio u zapećku zbivanja u najjačoj ligi na svetu ali se sada situacija promenila za 360 stepeni – "Kavalirisi" su se čak 13 puta u prvenstvu 2003/2004 našli u prenosima nacionalnih televizijskih mreža.

U Hjustonu 2005, Istok je u 55. utakmici "Sve zvezde" slavio sa 122:120.

Tačno 18.658 gledalaca u "Tojota centru" prisustvovalo je istorijskom trenutku pošto je Džejms sa 21. godinom postao najmlađi MVP (rekord je sa 22 leta držao Oskar Robertson iz 1961.).

Do laskavog priznanja stigao je sa 29 poena (četiri "trojke"), šest skokova, dve asistencije i samo jednom izgubljenom loptom za nešto manje od 31 minuta.

Kada je neko tako lansiran, a još uz to zna i te kako dobro da igra, onda je je jedino pitanje da li će Džejms u karijeri uspeti da po primanjima dostigne Tajgera Vudsa, najbolje plaćenog sportistu na svetu.

Džejms je nedavno sa Klivlendom potpisao novi ugovor težak 60.000.000 dolara koji mu omogućava da 2010. postane nezaštićeni slobodni agent. Te godine njegov potpis će, po važećem kolektivnom ugovoru, dostići fantastičnih 150.000.000 dolara.

Ratko Pavlović

[objavljeno: 02.10.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.