Mogli smo da imamo „Formulu“

Izvor: Blic, 22.Feb.2008, 12:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mogli smo da imamo „Formulu“

Simbol nekadašnjih ambicija da se napravi nacionalno prvenstvo u „Formuli 1" pažljivo se čuva u Muzeju automobila u Beogradu. Formula DMB koja je napravljena 1968. godine u fabrici 21. maj iz Rakovice mogla je da bude deo velike automobilske smotre u bivšoj Jugoslaviji. Za ono vreme „čudo od tehnike" napravljeno je od delova koji su proizvedeni u domaćim fabrikama, a koštalo je 18 miliona dinara.

-Inženjeri >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Savić, Gizdavić, Dandović i Davidović došli su na ideju da naprave nacionalno vozilo po ugledu na Nemačku i Francusku koje su tada imale najrazvijeniju automobilsku industriju. Sačuvali smo ovaj automobil da bi pokazali koliko je naša zemlja nekada mogla. Imali smo novac, kapacitete, sposobne inženjere, tehniku... - priča Bratislav Petković, vlasnik kolekcije od oko 50 automobila koji se nalaze u muzeju.

Inženjeri toga vremena imali su ideju da se proizvede još najmanje 30 vozila ovakvog tipa i da se podeli auto klubovima. Da se to dogodilo, Srbija bi danas verovatno imala nacionalno prvenstvo u „Formuli". Naši inženjeri su pre četrdesetak godina putovali u Moncu gde su se održavale automobilske trke i fotoaparatima krišom slikali modele tadašnjih „formula" da bi po uzoru na njih napravili prototip naše. Pošto je slikanje bilo zabranjeno, oni su ispod svojih kaputa slikali „bolide" i po uzoru na njih hteli da naprave nacionalne „formule".

- Ovo je svojevrsno svedočanstvo o tome šta smo nekaga mogli da uradimo, a nismo. Ideja je bila da se prozizvodnja proširi, ali se to nije dogodilo jer ni tada, kao ni sada, nije posvećivano dovoljno pažnje ovom sportu. U jednom trenutku nedostajao je i novac - kaže Petković.

Formula DMB mogla je da dostigne brzinu od 160 kilometara na čas. Motor je snažan 850 kubika, a svi delovi od kojih je formula sastavljena proizvedeni su u domaćim firmama. Čak su i gume proizvedene u poznatoj firmi „Tigar". Pronađena je u prostorijama firme „21. maj" u Rakovici početkom devedesetih godina gotovo u stanju raspada i odmah potom je restauirana i postavljena kao eksponat u Muzeju automobila. Njen četvorocilindrični motor koji je proizveden pre četrdeset godina još uvek može da se upali. Nedavno je njome upravljao glumac Dragan Bjelogrlić na „Sajmu oldtajmera" koji je vožen na Trgu Nikole Pašića. Formula DMB iako je mogla, nikada nije imala priliku da „izađe na crtu" savremenim formulama toga vremena jer je uglavnom služila za test vožnje i „školovanje" budućih vozača.

Osim ovog modela, prostorije muzeja krase i italijanska nacionalna formula „Panda", „Apal" i „Kajman" iz Nemačke. Tip formule „Apal" nekada je vozio čuveni Niki Lauda.

Fizikelin bolid na izložbi u „Ekspo centru"

Sajam trkačkih automobila, prvi te vrste u našoj zemlji, otvoren je prekjuče u Ekspo centru u Novom Beogradu i trajaće do nedelje. Ulaz košta 300 dinara, a zainteresovani će moći da vide veliki broj domaćih i stranih automobila. Između ostalih sigurno najviše pažnje privlači bolid „Džordana" koji je nekada vozio Đankarlo Fizikela, koji je još prošle nedelje stigao u Beograd.

Film o „Grand priju"

Krajem 1939. godine, u Beogradu je organizovan „Gran pri", preteča čuvenih trka „Formule 1". Dokumentarni film o ovoj trci delo je Dinka Tucakovića, kome je na projektu pomagao i Bratislav Petković, vlasnik kojekcije od 50 automobila u beogradskom Muzeju automobila. Tadašnji takmičarski automobili su bili vrh predratne industrije sportskih automobila Evrope i Sjedinjenih Americkih Država. Trka je okupila oko 80.000 gledalaca, koji su preplavili ulice oko Kalemegdana. Za volanom su bili tada čuveni vozači, a do cilja je prvi stigao Italijan Tacio Nuvolari.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.