Most kralja Aleksandra: Most zbog kog su Beograd i Zemun postali jedno

Izvor: Press, 18.Apr.2014, 15:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Most kralja Aleksandra: Most zbog kog su Beograd i Zemun postali jedno

Na mestu na kom se danas čvrsto uzdiže Brankov most spajajući stari i novi deo prestonice nekada je stajao most kralja Aleksandra, najlepši most koji je Beograd ikada imao, kako tvrde starosedeoci.
Prvi most u istoriji koji je drumski spojio Beograd i Zemun bio je Most kralja Aleksandra, "preskočivši" Savu oslonjen na dva armirano-betonska soba stuba u srpsko-vizantijskom stilu, dok su čitavu konstrukciju >> Pročitaj celu vest na sajtu Press << držala čelična užad.
Most kralja Aleksandra prvog, Zemunski most ili Acin most kako su ga od "milošte" Beograđani zvali, izgrađen je po ugledu na viseći most preko reke Rajne u Kelnu, a ukupna dužina iznosila je 474 metara.
Velelepni most je u saobraćaj pušten 16. decembra 1934. godine, a ime je dobio u čast kralja Aleksandra koji je dva meseca ranije ubijen u Marseju.
Otvaranje Acinog mosta bio je spektakularan događaj, koji se prepričavao godinama; vrpcu je presekao princ namesnik Pavle Karađorđević, na tlo mosta prva je koraknula svečana kraljevska konjica koja je brojala čak 700 konjanika, a potom se preko 150.000 građana prošetalo novom dikom Beograda.

Hladni, decembarski dan bio je legendaran dan kako za Srbiju, tako i za Evropu koja je ostvarila prvu stabilnu drumsku vezu sa krajnjim jugoistokom kontinenta.
Poštovaoci starog Beograda tvrde da glavni grad nikada nije imao lepšu građevinu preko Save. Već 1935, iz Beograda je u Zemun krenuo tramvaj broj 14 upravo preko novonastalog mosta; u početku polazio je sa Terazija na svakih 15 minuta, i stizao vrlo brzo jer je do zemunskog hotela "Central" bilo samo sedam stanica.
Most nije bio dugog veka, posle samo sedam godina dignut je u vazduh u aprilu 1941. godine, a rušenje je obeležila velika tragedija. Naime, most je dinamitom survan u vodu baš u trenutku kada se ispod njega nalazio brod "Tanasko Rajić" sa 110 ljudi.
Inženjeri su u mrkloj noći prevideli lađu, te se metalna konstrukcija survala tačno na nju na mestu usmrtivši 95 osoba. Tako se i potvrdio mit o prokletstvu mosta nastao zbog činjenice da se gradio na ostacima stare džamije. Nekadašnja Liman džamija nalazila se tačno na mestu gde je danas noseći stub mosta na desnoj obali Save.
Na mestu Mosta kralja Aleksandra 1956. podignut je Most bratstva i jedinstva, koji je ubrzo prekršten u Savski, a potom i Brankov most, po Brankovoj ulici koju nastavlja, a u slavu čuvenog pesnika Branka Radičevića.
Izvor fotografija: staribeograd.weebly.com

Nastavak na Press...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Press. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Press. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.