Izvor: B92, 15.Mar.2011, 14:20 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Lovreta: Marže niže nego u EU i SAD
Beograd -- Ograničavanje marži i cena ne bi doprinelo smirivanju inflacije, a narušilo bi konkurenciju na tržištu i dovelo do nestašica, smatra ekonomista Stipe lovreta.
"Marže u Srbiji su u proseku niže nego u Evropskoj uniji i SAD, ali je i trgovina na nižem nivou razvoja", rekao je Ekonomskog fakulteta u Beogradu Stipe Lovreta.
On je naveo da su stope marži u Srbiji u ukupnoj trgovini oko 20 odsto, dok su u >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << EU od 23 do 25 odsto.
Prema njegovim rečima, u prodajnoj ceni hrane marže učestvuju sa oko 18 odsto, dok je u Evropi to učešće najčešće oko 20 odsto.
Marže i do 500 %
Prema podacima Privredne komore Srbije marže na hranu i piće iznose u proseku 60 odsto, na meso do 50 odsto, mleko 17,3 odsto, hleb 24 odsto, mineralnu vodu 26 odsto. Najveće zarade trgovci imaju od prodaje kućne hemije, slatkiša, suhomesnatih prerađevina i opreme za bebe, na koju marže iznose od 40 do čak 500 odsto.
Marže u prometu trajnih potrošnih dobara, kao i u prometu modnih artikala, odeće i obuće, kako je dodao Lovreta, svuda u svetu pa i u Srbiji, kreću se od 50 do 60 odsto.
"Manje su marže na robu u velikim trgovinskim lancima i u velikim objektima", kazao je Lovreta koji je radio kao savetnik bivšeg ministra trgovine Slobodana Milosavljevića.
U javnosti se, kako je ukazao, marže često pogrešno izjednačavaju sa profitom u trgovini, iako je to razlika nabavne i prodajne cene iz koje trgovci usplaćuju zarade, poreze, doprinose i druge troškove.
"Marža je instrument cenovne konkurencije, jer se trgovinsko preduzeće maržama bori za potrošače", objasnio je Lovreta i dodao da veće marže imaju trgovine koje imaju viši kvalitet usluga.
Lovreta je dodao da na domaćem tržištu i nekim zemljama u region postoji desetak glavnih igrača koji se bore za potrošače ne samo politikom marži i visinom cena, nego i kvalitetom usluga, asortimanom robe, lokacijom.
Trgovci u Srbiji ne žele da govore o maržama koje oni zaračunavaju, navodeći da je to deo poslovne politike.
U Crnoj Gori su marže u proseku između 20 i 30 odsto, u Sloveniji su približne onima u Srbiji, dok su u Bugarskoj i Makedoniji nešto niže.