Turska predstavila Kana, svoj prvi borbeni avion

Izvor: TangoSix.rs, 04.Maj.2023, 11:30

Turska predstavila Kana, svoj prvi borbeni avion

Šesti po redu festival vazduhoplovstva i tehnologije TEKNOFEST 2023, prva i za sada jedina takva manifestacija u Turskoj, održana je u periodu od 27. aprila do 1. maja. Ove godine TEKNOFEST je upriličen povodom 100 godina moderne turske države, a dešavanja su se odvijala na tri lokacije, u Ankari, Istanbulu i Izmiru. Glavni događaj je organizovan u sedištu TAI Aerospace Centre u Kahramankazanu, blizu Ankare, gde je prvi put javno predstavljen prototip prvog turskog višenamenskog borbenog >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << aviona nastao iz projekta MMU (Milli Muharip Uçak – nacionalni borbeni avion) poznat i kao TF-X (Turkish Fighter).
Pročitajte i naš jučerašnji tekst o ekspanziji turske vazduhoplovne industrije.
Događaju je prisustvovao i turski predsednik Redžep Tajip Erdogan koji je objavio da je avion, za koji se navodi da pripada 5. generaciji, nazvan Kaan (turska verzija reči Kan odnosno Han). To je dvomotorna srednjekrilna letelica sa bočnim usisnicima vazduha motora i dva vertikalna stabilizatora, a izgledom veoma podseća na slična aerodinamička rešenja kod drugih borbenih aviona 5. generacije, pre svega američkih F-22 i F-35. Prvi let je bio planiran za 2025. godinu, ali je to sada promenjeno i najavljeno je da će se to dogoditi već na kraju ove godine.
Kan spreda veoma liči na američki F-22 Raptor / Foto: TAI Odluka da se razvije borbeni avion donesena je u Turskoj još krajem 2010. godine, tada je definisano da će domaća letelica zameniti američke borbene avione F-16 iz sastava turskog ratnog vazduhoplovstva, ali i nadopuniti buduću flotu takođe američkih F-35 u čijem razvoju i proizvodnji je do pre par godina učestvovala i Turska koja je međutim, zbog nabavke ruskog sistema PVO S-400 isključena iz programa, a avioni nisu i neće biti isporučeni.
Za projektovanje je mobilisana gotovo čitava turska vojna industrija, pod vođstvom kompanija TAI i TUSAS, 2015. godine su predložena tri koncepta (dvomotoran i dva jednomotorna), a 2017. godine je odlučeno da se prihvati dvomotorna varijanta. Turska država je nastojala da namenskoj industriji obezbedi finansijska i druga sredstva u osvajanju i nabavci potrebnih tehnologija koje su pre svega stizale sa zapada, što je naravno slučaj i sa obezbeđivanjem jedne od glavnih komponenti – pogonske grupe. Svakako da je su Turcima pomogla dragocena iskustva u proizvodnji delova i sklapanju borbenog aviona F-16, kao i osvajanju tehnologija potrebnih za proizvodnju delova za avion F-35 (deset turskih kompanija proizvodilo je 937 različitih delova).
Razvoj su usporavali politički i ekonomski problemi, od mnogih rešenja i saradnje sa zapdnim firmama se u međuvremenu odustalo (npr potpuna ili delimična saradnja sa Švedskom, UK, Rusijom). U junu 2021. godine tursko ratno vazduhoplovstvo je izašlo sa taktičko-tehničkim zahtevima među kojima treba istaći da letelica mora imati slabu uočljivost u širokom spektru elektromagnetnog zračenja, superkstarenje, fuziju senzora, mogućnost umrežavanja radi razmene podataka sa drugim platformama, ubojna sredstva velike preciznosti.
Proizvodnja delova za prvi prototip započeta je početkom novembra 2021. godine, prve fotografije sklapanja TF-X objavljene su krajem novembra 2022., a prva taksiranja su izvršena sredinom marta ove godine, što je takođe bilo medijski propraćeno. Kao i u slučaju ostalih letelica koje se razviju u Turskoj, i ovde imamo vrlo ambiziozne najave o vremenu potrebnom da se razvoj završi i avion uveden u naoružanje. Planovi objavljeni pre dve godine navode izradu tri prototipa, prvi let aviona u verziji Block-0 2026., u verziji Block-1 2029. i isporuku prvih serijskih letelica 2030.
Prototip Faze 1 pogone dva američka turboventilatorska motora F110-GE-129 / Foto: TAI Iako je TAI ranije objavio taktičko-tehničke karakteristike (TTK) aviona u kojima je navedeno da će maksimalna brzina Kana biti 2,2 maha, pre tri dana je najavljeno da će to ipak biti 1,8 maha. Od ostalih za sada poznatih predviđenih TTK poznato je da je avion dugačak 21 m, ima razmah krila 14 m, visinu 6m, površina krila je 60 m2, maksimalna poletna masa nešto preko 27 tona. Za borbeni radijus se navodi da će biti 1.100 km, vrhunac leta 17.000m i maksimalno eksploataciono G opterećenje +9/-3,5.
Elektronska oprema i svi senzori su kompletno turske proizvodnje, od AESA radara kompanije Aselsan, preko integrisanog optoelektronskog sistema, sistema za elektronsko ratovanje. Pogonsku grupu na prototipu čine američki turboventilatorski motori General Electric F110-GE-129 čije se finalno sklapanje za potrebe opremanja aviona F-16 radi i u turskoj kompaniji TAEC (Turkish Air Engine Company). Međutim Turci će i kod Kana nastojati da obezbede domaće motore, u toku je tender za dobijanje ugovora za razvoj na kome učestvuje turski TRMotor (podružnica kompanije TEI – Tusas Engine Industries), potom takođe turski TAEC i konzorcijum turskog Kale Group i britanskog Rols Rojsa.
Naoružanje će takođe pretežno biti tursko, do sada je razvijeno ili se radi na razvoju gotovo svih ubojnih sredstava koje jedan savremeni borbeni avion treba da ima u arsenalu, od raketa vazduh-vazduh, preko raketa vazduh-zemlja i vazduh-more, protivradarskih raketa, krstarećih raketa, nevođenih i vođenih bombi.
The post Turska predstavila Kana, svoj prvi borbeni avion appeared first on Tango Six.
Pogledaj vesti o: Prvi maj

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.