Mračni svet Džima Morisona

Izvor: Politika, 10.Maj.2015, 22:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mračni svet Džima Morisona

Tekstovi pesama grupe „Dorsi” govore o tamnoj strani naših života

Kako pobeći od svega što nas okružuje, pa čak i od sebe – dilema je koja je razdirala mnoge velike umove. Rokenrol generacija ima sreću da je, u izražajnom smislu, oslobođena svih usađenih društvenih stega. To ne znači da ista dilema nije mučila i njene stvaraoce. Oni koji su za to imali snage izlaz su pronalazili u pisanju muzike, često filovane prilično „uvrnutim” tekstovima.

U >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << mnoštvu takvih kompozicija koje su ispevali rok autori, kompozicija „Kraj” (The End) grupe „Dorsi”, izdata 4. januara 1967, spada u najjezovitije. U njoj sve vrvi od apokaliptičnih misli, želja i namera. Čak i njen naslov ukazuje na konačnost.

Tekstovi grupe koju je predvodio Džim Morison nikada nisu imali za cilj puko ulagivanje publici. Naprotiv, govorili su o tamnoj strani života, o onom delu sudbine koju bi trebalo sami da kontrolišemo, ali još češće o onom njenom delu koji je ostajao van našeg domašaja.

U intervjuu iz 1969. Morison je rekao: „Kad god čujem ‘Kraj’, ona za mene ima drugačije značenje. Počelo je kao jednostavna opraštajuća kompozicija, verovatno namenjena bivšoj devojci, ali uvideo sam i da bi mogla da bude opraštanje od detinjstva. Nisam siguran... Mislim da je dovoljno složena i univerzalna u svojoj maštovitosti da bi mogla da bude bilo šta što neko poželi”.

Objašnjavajući frazu: „Moj jedini prijatelj – kraj”, Morison je naglasio: „Ponekad je bol teško istrpeti, pa čak i tolerisati. To ga ne čini zlim ili obavezno opasnim. Ljudi se smrti plaše više od bola. To je čudno. Život mnogo više boli od smrti. U trenutku umiranja bol nestaje. I to bih nazvao – prijateljskim”.

Sa druge strane, u delu teksta u kojem pesnik kaže: „Oče! – Da, sine? – Hoću da te ubijem. Majko, hoću i tebe da ubijem...” mnogi su pronašli elemente Edipovog kompleksa kojim je, kako smatraju, Morison bio opsednut. U svakom slučaju, i njegovo ponašanje na bini i njegova muzička dela ukazivali su da je reč o ličnosti duboko razdiranoj najrazličitijim kompleksima i košmarima, ali i pokušajima da se tih kompleksa na neki način reši.

„Kraj” je verovatno poslednja kompozicija koju je Morison slušao dok je bio živ. Naime, u noći kada je preminuo (3. jul 1975) on je u svom ludilu izazvanom upotrebom prekomerne količine narkotika preslušavao sve albume „Dorsa”, uključujući i album nazvan prema imenu grupe, na kojem je „Kraj” bila poslednja kompozicija. Snimljena je u prostoriji sa potpuno ugašenim svetlima uz samo jednu sveću, koja je gorela neposredno pored Morisona. To je mračna atmosfera koja je duboko utkana u taj period njegovog stvaralaštva.

Nije čudno što mnogi „Kraj” smatraju najkontroverznijom kompozicijom „Dorsa”. U njoj caruje simbolizam, koji je svoje pravo ovaploćenje, nažalost, doživeo upravo preranom smrću autora (preminuo je u 27. godini).

Muzika ove grupe nikada nije izgubila na aktuelnosti. Sluša se i danas, jednako pažljivo kao i u vreme kada je stvarana. Mnogo je onih koji još uvek tragaju za njenom suštinom i pokušavaju da pronađu i one poruke kojih, objektivno, nema. To potvrđuje univerzalnost i večitost Morisonovih tekstova, pa i njihovu – apokaliptičnost.

Kraj

Ovo je kraj, divni prijatelju

Ovo je kraj, moj jedini prijatelju, kraj

Kraj svih naših planova

Svega što ima smisla

Bez sigurnosti ili iznenađenja, kraj

Nikada te više neću pogledati u oči

Možeš li da zamisliš tu bezgraničnu slobodu

Očajno očekujući nečiju, strančevu, ruku

U zemlji očaja

Izgubljen u rimskoj divljini bola

I gde su sva deca bezumna,

U očekivanju letnje kiše, da

Uvek je opasno na obodima grada

Kreni Kraljevskim auto-putem bejbi

Uvrnuti prizori u rudniku zlata

Kreni auto-putem ka zapadu

Zajaši tu zmiju, zajaši je

Do jezera, do nevinog jezera

Zmija je duga sedam milja

Kreni tom zmijom,

On je star, a koža mu je hladna

Na zapadu je bolje, da bolje

Samo dođi, a mi ćemo uraditi ostalo

Plavi autobus nas zove

Vozaču, kuda si nas doveo

Ubica se probudio pred zoru, navukao čizme

Preuzeo lik iz prastare galerije

I krenuo duž hodnika

Otišao je u sobu gde je živela njegova sestra, i onda

Posetio svoga brata, i onda

Krenuo duž hodnika, i

Došao je do vrata i pogledao unutra

Oče, da sine, hoću da te ubijem

Majko, hoću i tebe da ubijem

Hajde bejbi, pokušaj sa nama

Pronađi me na kraju plavog autobusa

Kako sviram tužni rok, u plavom autobusu

Ubiti, ubiti, ubiti, ubiti

Ovo je kraj, divni prijatelju

Ovo je kraj, moj jedini prijatelju

Boli me što te ostavljam

Ali ti me nikada nećeš slediti

Kraj smeha i slatkih laži

Kraj noći u kojima smo pokušali da umremo

Ovo je kraj...

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.