Izvor: RuskaRec.ru, 17.Jul.2017, 11:56   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Rusi predstavljaju projekat putničkog aviona koji će leteti 8000 km/č

Centralni aerohidrodinamički institut – CAGI
Centralni aerohidrodinamički institut – CAGI uzeće učešće na predstojećem Međunarodnom Avio-Kosmičom Sajmu MAKS-2017, koji se održava od 18-23. jula u Žukovskom (gradić koji se nalazi 25km jugoistočno od Moskve). Radi se o ustanovi koja predstavlja glavni naučnoistraživački centar ruskog vazduhoplovstva. Ovaj institut planira da na ovoj zaista impozantnoj >> Pročitaj celu vest na sajtu RuskaRec.ru << manifestaciji predstavi svoje najnovije tehničke projekte koji se tiču letelica nove generacije.
Tako će posetioci moći da vide model hipersoničnog putničkog aviona koji razvija ova kompanija, zatim teškog transportnog aviona TTS-IS konstruisanog u obliku šeme tzv. ekranoleta, kao i nadzvučnog putničkog aviona SDS/SPS.
Model hipersoničnog putničkog aviona HEXAFLY-INT predstavlja ambiciozan projekat koji ima međunarodni karakter. U njegovom razvoju učestvuju ne samo vazduhoplovni inženjeri iz Ruske Federacije, nego i njihove kolege iz zemalja EU i Australije. Radi se o izuzetno revolucionarnoj koncepciji koja će drastično premašiti današnje standarde kakve imamo u avio-putničkom saobraćaju, posebno kada su u pitanju prekookeanski, interkontinentalni letovi. Radi se o letelici, koja svojim izgledom značajno odstupa od standardne šeme izrade putničkih aviona. Osnovni cilj koncepcije HEXAFLY-INT je ekstremno skraćenje putovanja između Evrope i udaljenih prestonica na Dalekom Istoku i Okeaniji (Vladivostok, Peking, Tokio, Sidnej, Velington i sl.).
Centralni aerohidrodinamički institut – CAGI
Zamišljeno je da avion koristi motore na tečno vodonično gorivo, i da razvija brzinu od čak 8000 km/č! Primera radi, ovaj avion bi iz Brisela do Tokija stigao za nešto manje od 2 časa i 15 minuta, a do dalekog Sidneja za neverovatnih 2 časa i 45 minuta
Pored ovog projekta, institut CAGI razvija i domaću koncepciju supersoničnog putničkog aviona SDS/SPS. Njegova tehnička specifikacija će omogućiti let u dužini od 8600 km sa srednjom krstarećom brzinom od oko 2000 km/č. Ovaj avion je zamišljen da se proizvodi u varijanti koja će imati 2 klase, poslovnu VIP i ekonomsku-putničku, maksimalnog kapaciteta do 85 putnika.
Za razliku od prve generacije nadzvučnih putničkih aviona, koji su usled ogromne potrošnje goriva, u atmosferu ispuštali katastrofalnu količinu izduvnih gasova (uništavanje ozonskog omotača), ali i proizvodili nesnosnu buku, SDS/SPS neće imati takvih problema.
Projekat supersoničnog aviona nove generacije, započeo je još krajem 90-ih godina prošlog veka. Od 2011. godine država je preko Ministarstva nauke i trgovine u njegov razvoj počela da investira znatno veća sredstva, što je odmah ubrzalo njegovu celokupnu dinamiku. Tako su u prethodne 4 godine stručnjaci iz CAGI instituta obavili niz teorijskih i eksperimentalnih istraživanja u kojima su unapredili aerodinamičke, gasodinamičke i akustične karakteristike aviona i njegove pogonske grupe. Prva etapa testiranja eksperimentalnog modela aviona SDS/SPS započela je prošle godine. Ispitivanja su se odvijala u aero-tunelu koji simulira otpore vazduha koji se stvaraju prilikom podzvučnih brzina. Osnovni cilj ove etape ispitivanja je praćenje aerodinamičkih karakteristika aviona, prilikom faze poletanja i sletanja. Dobijeni rezultati predstavljaju osnovu za procenu stabilnosti i upravljivosti aviona na malim brzinama, u širokom dijapazonu napadnih uglova prilikom leta. Takođe, odrađena je i procena optimalne dužine poletno-sletne staze koja bi bila adekvatna za ovaj avion.
Tu-144 / Izvor: Džim Ros - NASA Dryden Flight Research Center, wikimedia.org
Do 2020. godine se očekuje da će biti gotov eksperimentalni motor za ovaj avion, a posle etape njegovih složenih testiranja očekuje se kompletiranje prvog prototipa ovog aviona, koji će biti spreman za svoj prvi let. Start ove faze je planiran za 2025. godinu. Ukoliko se uspešno realizuje projekat aviona SDS/SPS, on će biti prvi supersonični komercijalni avion još od vremena eksploatacije Tu-144, koja je usled čitavog spektra nerešivih tehničkih problema povučen iz upotrebe 1978. godine. Postojao je još jedan avion sličnih karakteristika koji su nešto kasnije razvile zapadne zemlje (Ujedinjeno Kraljevstvo i Francuska) ali je usled sličnih problema povučen iz saobraćaja 2003. godine. Radi se o supersoničnom putničkom avionu Konkord.
Konkord / Izvor: Adrijan Pingston, wikimedia.org
Uprkos tome što je u SAD, kao i velikom broju evropskih zemalja zabranjena upotreba supersoničnih aviona iznad naseljenih mesta, američki vazduhoplovni inženjeri trenutno rade na 2 projekta koji tretiraju upravo razvoj supersoničnih putničkih letelica. Reč je o projektu tzv. poslovnog VIP aviona AS2, kompanije Aerion Corporation (u konstrukciji aviona učestvuje i Airbus) i njegove konkurencije Spike S-512 koju razvija kompanija Spike Aerospace. Navodno, prvi avion bi trebao da poleti 2022. godine, dok bi drugi to mogao da uradi znatno ranije (njegov  prvi polet se očekuje već sledeće godine). Njihova srednja krstareća brzina neće prelaziti granicu od oko 1700 km/č, a kapacitet će biti 10-12 putnika.
Pored ovih izuzetno interesantnih noviteta, posetioci će moći da vide i maketu još jednog futurističkog projekta. Radi se o teškom transporteru TTS-IS. Ono što je zaista impresivno jesu tehničke karakteristike koje su vezane za ovaj avion. Prema zamislima vazduhoplovnih inženjera, ovaj avion će moći da prevozi čak 500 tona različitog tereta (npr.An-225 ima nosivost od 250t), na daljine od 6000km. Pogonska grupa motora će obezbediti srednju krstareću brzinu od nekih 500 km/č, a osnovno gorivo će biti prirodni gas.
Il-112V: nova generacija ruskog lakog transportera

Nastavak na RuskaRec.ru...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RuskaRec.ru. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RuskaRec.ru. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.