O Breskvičinom porazu i najavljenim protestima ispred RTS-a: Olivera Kovačević odsečno - Zgroženi smo

Izvor: SrbijaDanas.com, 05.Mar.2024, 21:20

O Breskvičinom porazu i najavljenim protestima ispred RTS-a: Olivera Kovačević odsečno - Zgroženi smo

Mnogi smatraju da je važnije slušati publiku nego žiri - sa ove instance ispada da je Švedska prošle godine pobedila samo radi žirija, a ne publike. Slična situacija se ove godine događa i u okviru domaćeg takmičenja. Prošlo je tri dana od finalne večeri "Pesme za Evroviziju". Pobedu na ovom takmičenju odnela je Teya Dora sa pesmom "Ramonda", a drugoplasirana bila je Breskvica i njena numera koja je pokupila sve simpatije publike "Gnezdo orlovo". Međutim, polemika o srpskom predstavniku >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << na "Evroviziji" još uvek ne jenjava. Olivera je postavila novi Raselov paradoks: ko je dovoljno stručan da dovodi u pitanje izbor stručnog žirija?

Evrovizija je jedinstveno muzičko takmičenje koje okuplja talentovane umetnike sa celog evropskog kontinenta. Mnogi ljubitelji muzike širom sveta prate ovo događanje zbog energije mladih takmičara, impresivnih scenskih efekata i koreografija koje se prikazuju na velikoj pozornici. Svake godine, takmičari se trude da impresioniraju publiku svojim izvođenjem i autentičnim nastupima, prožetim strašću prema muzici i željom da se istaknu. Njihov trud često rezultira veličanstvenim performansima koji ostavljaju publiku bez daha.

Ovogodišnje takmičenje PZE u Srbiji istaklo je 28 muzičara koji su pokazali svoj talenat, kreatinvost i rad. Svaki od predstavljenih umetnika našao je put do srca publike, a pojedini fanovi su pristupili navijanju sa malo više strasti i otvorili polemiku na društvenim mrežama.

Pobedu na ovom takmičenju odnela je Teya Dora sa pesmom "Ramonda", a drugoplasirana je Breskvica sa numerom "Gnezdo orlovo". Bresvičini fanovi, kao i sama Anđela, teško su prihvatili poraz. U javnosti je oglašeno da su najavili protestni skup ispred zgrade RTS-a, a Teya Dorina podrška će tu priliku iskoristiti za iskazivanje svoje podrške pobednici. S obzirom na krajnju ozbiljnost ove situacije, pozvali smo Oliveru Kovačević, urednicu i supervizorku "Pesme za Evroviziju", koja je za portal Srbija Danas progovorila o medijskoj hajki koja se podigla odmah nakon proglašenja pobednice.

- Dobar šou je izazvao veliku pažnju gledalaca, ne samo u Srbiji, već i u regionu kao i na evropskim prostorima. Način na koji je prokomentarisano takmičenje od svih relevantnih je da je to bio do sada najbolji šou program, da smo imali ogroman, milionski auditorijum - kako na televiziji, tako i na YouTube-u i drugim platformama gde se RTS prati. Mi smo zadovoljni obavljenim poslom. Vrlo ograničena finansijska sredstva za organizovanje ovakvog formata nikada nisu tema. Već tri godine imamo sličan budžet, a sve veći su nam apetiti kao urednicima da taj šou program izgleda što bolje, i iz godine u godinu imamo nove produkcijske iskorake. Ove godine ste videli hologram, lasere... sferne LED-ove smo imali ove godine prvi put u "grin rumu". To su sve inovacije koje prosečni gledalac ne može da primeti, ali zato stručna javnost jasno vidi koliko smo u tom produkcionom smislu odmakli.

- Mi smo, naravno, zadovoljni izborom, ali isto tako moram reći da je bilo koja od ovih 28 pesama pobedila, mi bismo bili zadovoljni, zbog toga što smo i napravili ovaj festival da bismo odluku prepustili stručnim ljudima i gledaocima RTS-a, odnosno publici u Srbiji. Kad kažem stručnim ljudima, naravno da mislim na stručni žiri i ja moram da se zahvalim tim ljudima što su se prihvatili tog posla, što su bili odgovorni, što su svoje ime i svoj profesinalni autoritet založili da bi nama pomogli da izaberemo prvo finaliste, a potom i pobednika. Njih desetoro je sedelo u našem stručnom žiriju - petoro njih je sedelo u polufinalu i petoro u finalu. Ako nekoga buni način na koji je žiri glasao - vi kada pozovete nekoga u žiri, vi onda njemu prepuštate odluku... jer da vi to bolje znate, uradili biste to sami! Mi u žiri pozivamo ljude iz našeg muzičkog sveta - ne samo izvođače, već kompozitore, tekstopisce, instrumentaliste, profesore na muzičkoj akademiji i muzičkim školama, novinare koji prate PZE... zahvaljujući tim ljudima mi formiramo žiri. Postoji pravilnik kako se formira žiri, koje profesije treba da su tu zastupljene. Mi smo imali 28 kompozicija, a mnogi naši istaknuti autori su učestvovali na festivalu: neki kao autori teksta, muzike, aranžmana... neki kao producenti, muzički producenti. Sukb interesa je takođe ono o čemu mi brinemo. Da li je neko nekome brat ili rođak je takođe sukob interesa. Kada sve to izdvojite, onda nemate mnogo ljudi koji su kvalifikovani da bi mogli da sede u jednom tako relevantnom žiriju. Ove godine smo zaista imali sreće sa žirijem, jer smo imali ne samo kvalifikovane ljude, već je i naša pobednica na Evroviziji, Marija Šerifović bila predsednica žirija. Kada nakon toga čujemo komenare kako je žiri glasao, odnosno kako bi žiri trebao da glasa ili kako je instrumentalizovan... verujte, to zvuči kao da govore ljudi koji ne znaju šta pričaju. Ako Marija Šerifović nije kompetentna, odnosno ako nije najkompetentnija u ovoj zemlji da sedi u ovakvom žiriju, onda ne znam ko jeste. Možete li mi reći neko ime koje je kompetentnije od pobednice na PZE koja je u Beograd dovela veliku nagradu. Ja zaista ne mogu da prihvatim takve komentare, ni takve kritike. Blago smo začuđeni, da ne kažem, zgroženi takvim komentarima!

Drugo i još gore od svega je što su naši članovi žirija dobijali jezive preteće poruke od nekih interesnih skupina i grupa, pretnje smrću... moram vam reći da to ne da je neprihvatljivo, ne necivilizovano - to je za tužbu! Time smo iznenađeni - da su neki ljudi do te mere nastupili ostrašćeno, jer su u Anđelinoj pesmi učitali nešto što mi nismo videli. Nemojte zaboraviti da pesma za Evroviziju je prema svom pravilniku i statutu izrazito apolitična. Pesme koje se takmiče na ovom takmičenju ne mogu da imaju nikakav politički sadržaj u tekstu, niti da imaju politički kontekst. U suprotnom su diskvalifikovani, kao što je Gruzija 2009. bila diskvalifikovana zbog pesme koja je imala "Putin" u svom naslovu, pa je direktna asocijacija bila na političara. Evovizija to ne dozvoljava! Ovde neki pojedinci daju sebi za pravo instrumentalizujući i zloupotrebljavajući jednu pesmu koja objektivno kada pročitate zaista jeste lepa pesma, nema nikakve političke konotacije. Oni sada učitavaju tu borbu, oslobođenje i ostale stvari o kojima su pisali. To je necivilizovano i samo je nanelo štetu, pre svega autorima pesme, ali i samoj Breskvici.  

- Uvek se pitam a ko su ti ljudi koji formraju to mnjenje. Pogotovo na društvenim mrežama. Da li su to neki ljudi iz branše, koje biste naveli ili neko ko je zaista kvalifikovan da govori o tome? Ne možete kritikovati moju odluku ako me vi lično pozovete da žiriram ili da biram. Ako ste se opredelili za mene i stavili me u žiri, onda valjda ja treba da izaberem koga mislim da treba, verujući u svoj autoritet. Dovode u pitanje Sajsi, Žiku Zanu koji je napisao stotinu hitova, Dejana Petrovića, pobednika trubača ili možda Sedlara - obrazovanog dirigenta koji je napisao toliko aranžmana  za sve orkestre... ko je tu tačno nekompetenatan? Šta je tačno sa pesmom "Mama" bilo sporno? Ja sam pre 14 godina radila emisiju "Da možda ne" upravo govoreći o tome da sloboda njenog muzičkog izražavanja ničim nije ugrozila slobode drugih, niti uvredila bilo koga. Ja sam emisiju tome posvetila! (Tek, možda, nedavno... kada je pesmom "Pinokio" ozbiljno preispitala libido "jačeg pola" prim.aut).

- Mislim da je to stvarno smešno! Smešno je da mi ne umemo časno, čestito, kao što je Anđela čestitala Teya Dori i poželela joj sreću, da kažemo "ok, meni se najviše sviđao Kurtić ili Džordži, Konstrakta... ali ova devojka je pobedila, svaka čast, želimo joj sve najbolje, ipak predstavlja našu zemlju"! Ja ne razumem da ljudi nemaju takav stav, jer mislim da je to neki civilizacijski i razuman stav. Sad će oni da protestuju, a šta žele da postignu tim protestom tačno? Da poništite rezultate glasanja? Da vi izaberete žiri? Neki novi žiri koji će drugačije da glasa? Da li je to poenta? Mislim, ne razumem smisao protesta. Šta žele ti neki, ko god da je to organizovao, šta žele tim protestom da pokažu? Znate, pravilnik o glasanju je donet onog dana kada je raspisan konkurs i tamo piše da imamo žiri, da imamo publiku: 50 posto žiri, 50 posto publika pretvara se u 1 odnosno 12 poena. Sve tamo piše. Ako vam se to ne dopada, vi se ne prijavljujete na to tamičenje, to su uslovi. Dok utakmica traje, pravila igre se ne menjaju. Sad ćemo odjednom da stavimo da publika ima 60 posto?! O tome možemo da pričamo za narednu godinu. Možemo da razmišljamo da i samo publika odlučuje. Međutim, mi se držimo evrovozijskih principa jer niije tek tako na Evroviziji žiri i publika. Žiri mora da bude taj stručni korektiv. Ako oni to smatraju da je neophodno, zašto bismo mi sada izmišljali nešto drugo, kada se ionako ugledamo na tu veliku Evroviziju koja je opstala toliko godina. Nije ona toliko godina opstala i razvila se i nije toliko gledana i toliko ljudi da govore o njoj... da je to neko neozbiljno takmičenje - to bi se davno ugasilo. Ali ta "velika Evrovizija" kako je mi zovemo, se razvijala iz godine u godinu, i mi se na nju ugledamo. Meni je žao što nije prošla Kat Dosa, Filarri je imao najdublju pesmu i sto zaslužio pobedu, Keni nije mrtav je pravo osveženje... ali je žiri rekao svoje - zaključila je Olivera Kovačević za portal Srbija Danas.

Srbija Danas/Maja Đorđević

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.